Annonsørinnhold

Polestar 2 kåret til Årets Bil i Norge:

– Det er ekte kjøreglede, teknologi og bærekraft

Den ser ut som en bil for filmstjerner, men trives ekstra godt på hytteveier. Og den har en størrelse og kvaliteter som gjør at enda flere norske familier nå kan vinke et endelig adjø til diesel.

– Den er utrolig lekker, men vi kan da ikke kjøpe en slik bil?!

Dette var den første reaksjonen til Marianne Holm-Johansen da hun så bildene av nye HONGQI E-HS9. Den aktive firebarnsmoren fra Indre Østfold driver firmaet Smaalenene Bygg AS sammen med mannen. Siden deres dieseldrevne familiebil trengte avløsning, startet biljakten nå i sommer.

Det nye merket HONGQI har en totalpakke som gjør at elbil endelig ble attraktivt for dem: God plass til hele familien, også om de skulle velge å skaffe seg hund. Rikelig med rekkevidde for hytteturer, firehjulsdrift og kraftfulle ytelser – og mulighet for taklast og tilhengervekt på 1500 kg.

Ikke minst er prisen langt lavere enn hva det spektakulære utseendet tilsier.

HONGQI E-HS9 er stappfull av komfort og teknologi. Dette er rett og slett en imponerende bil, sier Houssain Bougato, produktsjef for importøren HBI Norge AS.

– Jeg håper at så mange som mulig får muligheten til å oppleve denne bilen – og det er i hvert fall ikke prisen som skal hindre det.




People in nature, Human body, Flash photography, Face, Hair, Head, Plant, Sky, Sleeve, Happy
Automotive parking light, Vehicle registration plate, Car, Grille, Wheel, Hood

Grundig research

Marianne er vokst opp mer eller mindre i farens bilforretning og har dermed et engasjert forhold til bil. Hun er heller ikke en dame som gjør impulsive og uoverveide valg.

– Jeg brukte en hel uke på å undersøke markedet for elbiler som er store nok for oss, og det finnes faktisk ingen andre som kan levere den pakken som HONGQI gjør, sier hun.

Ett av kravene var nemlig at det skulle være plass til gode barneseter på alle sitteplassene i bilen. Det betyr at også voksne vil sitte godt på de bakre setene i en HONGQI E-HS9.

I tillegg til nettsøk tok Marianne seg tid til å besøke alle forhandlere som hadde aktuelle bilmodeller tilgjengelig. Det avgjørende møtet ble da Motor Forum Follo hadde en HONGQI E-HS9 på besøk.

– Det var viktig for oss at det står en etablert forhandler bak, poengterer hun.




Dette er HONGQI E-HS9:

  • Pris fra kr. 619 900,-
  • 6 eller 7 seter
  • Bagasjeplass med 3, 2 og 1 seterad: 255L, 796L og 1747L målt til taket.
  • 84 kWh batteri gir opptil 396 km rekkevidde (WLTP*) i Comfort-utgaven
  • Premium- og Exclusive-utgavene har 99 kWh batteri, og opptil 465 km rekkevidde (WLTP*)
  • Inntil 24 sensorer og avanserte sikkerhets- og førerstøttesystemer overvåker hindringer
  • Avansert firehjulsdriftsystem med opptil syv ulike programmer
  • Kan trekke tilhenger på 1500 kg, og ha 75 kg taklast
  • Opptil 551 hk, og 0 – 100 km/h på 4,9 sekunder
  • Bilen er nå i salg og tilgjengelig for prøvekjøring hos de fleste HONGQI-forhandlerne

Les mer om bilen her


– Må ha det litt gøy!

Marianne husker godt det første møtet med bilen:

– Du får fronten nesten rett opp i ansiktet, og den skiller seg jo fra alt annet man normalt ser på norske veier. Den både ser og føles veldig luksuriøs ut, forteller hun.

Marianne var en av de første som fikk en HONGQI E-HS9 i Norge. Ute på veien legger hun lett merke til folk stopper opp og får hakeslepp når hun kommer rullende forbi.

– Vi lever jo bare én gang og må jo ha det litt gøy også, mener Marianne.

Første møtet med bilen gjorde at hun og mannen gikk for å bestille toppmodellen Exclusive, som de har i dag.




Majestetisk følelse

Det er fortsatt relativt få nordmenn som har fått muligheten til å kjøre en HONGQI E-HS9, men det har produktsjef Houssain Bougato.

– Det er bare å glede seg til en aldeles majestetisk følelse bak rattet, der du ser ut over det ranke panseret. Du sitter høyt, omsluttet av ekte lær og luksus – og hele fire skjermer, sier Houssain.

Han forteller at selv grunnmodellen, med tradisjonelt understell, gir en gedigen komfort på norske veier. Men toppmodellen som Marianne har skaffet seg har det lille ekstra.

– Høydejusterbart luftunderstell med adaptiv demping gjør at du kan velge mellom en nær «flyvende teppe»-følelse i komfortmodus, men så stramme den opp for effektiv kjøring – også på småveier – i sport, forklarer Houssain.

Han legger til at doble akustikkglass og avansert støydemping gjør at bilen nærmest er lydløs innvendig i norsk landeveisfart.

Bla deg gjennom bildekarusellen for å se mer av modellens interiør:




Car seat cover, Motor vehicle, Head restraint, Automotive design, Steering part, Window, Plant
Motor vehicle, Automotive design, Satellite radio, Steering part, Gear shift, Car, Speedometer
Motor vehicle, Gear shift, Satellite radio, Automotive design, Steering part, Car, Sky, Speedometer, Cloud
Car seat cover, Automotive side-view mirror, Motor vehicle, Head restraint, Steering wheel

Avansert firehjulstrekk

Alle utstyrsnivåer leveres med et avansert firehjulsdriftsystem med opptil syv ulike programmer for varierende kjøreforhold og underlag. Det finnes også et eget konfigurerbart program som sørger for god fremkommelighet også på krevende norske hytteveier.

– Grunnmodellen Comfort er en syvseter, som har to elmotorer. Til sammen yter de opptil 435 hk, og rekkevidden er på opptil 396 km (WLTP). Det er tilstrekkelig for de fleste, sier Houssain.

Premium og Exclusive har et batteri på 99 kWh brutto, som gir en rekkevidde på opptil 465 km (WLTP*). Her er den bakre elmotoren ekstra kraftig, slik at de samlede ytelsene er hele 551 hk.

– Begge disse er proppfulle av sikkerhets- og førerassistentsystemer. De viktigste skillepunktene er kanskje at Premium er en syvseter, mens Exclusive har seks individuelle seter og luftfjæring, forklarer Houssain.




Automotive tire, Wheel, Sky, Vehicle, Car, Cloud, Window, Hood, Mountain

Har allerede kjørt over 8000 km med bilen

De første kundeleveransene startet i januar, og før sommerferien blir bil nummer 1000 levert i Norge.

-Etterspørselen er stor og vi er veldig glad for at så mange nordmenn har trykket E-HS9 til sitt bryst, sier Houssain. Vi har biler klare for rask levering, det er til og med mulig å få bil levert før sommerferie.

Houssain avslutter med et godt tips:

- Fra 1. juli går prisen opp med opptil 25.000 så det vil lønne seg å slå til nå om man sitter “på gjerdet”.

– Det beste jeg vet er å sette på god musikk og cruise av gårde på motorveien med denne bilen. Vi har allerede kjørt over 8000 km med bilen, avslutter Marianne Holm-Johansen.

*El-forbruk og rekkevidde vil være avhengig av temperatur, topografi, utkjørt lengde, kjørestil og bruk av varmeapparat/klimaanlegg.  





*Leasingavtale 36 mnd. Startleie kr 101 600, etableringsgebyr kr 4 490. Totalpris: 321 730 kr (vil variere med rentenivået). 3 års bindingstid. Total kjørelengde 45 000 km. Pris gjelder bil levert Oslo. Frakt- og leveringskostnader til andre forhandlere kan tilkomme.Leasing av elbiler er pt. fritatt fra MVA. MVA kan tilkomme for enkelte tjenester under avtaleperioden.


Priseksempel lån. Månedsbeløp: fra kr 3.834*. Nominell rente (etappe 1): 1,95%*. Nominell rente (etappe 2): 3,99%*. Totalpris for lånet (10 år): 482.676*

*Lånebeløp kr 407.365. Månedsbeløp kr 3.834 i 3 år (etappe1). Flytende rente første 3 år (etappe1: p.t. 1,95%) som deretter justeres til gjeldende produktrente (etappe2: p.t. 3,99%) i 7 år. Månedsbeløp i etappe2 kr 4.103. Kampanje- og produktrenten er flytende og følger normal renteutvikling i hele låneperioden. Eff. rente 3,65%, Kostnad: kr 78.690. Totalpris for lånet kr 482.676. Tilbudet gjelder frem til 31.05.2022. Pris gjelder bil levert Oslo. Frakt og leveringskostnader til lokal forhandler kan komme i tillegg.


Kampanjetilbud på et begrenset antall biler er klare for rask levering før sommerferien.

Til toppen

Produsert av Schibsted Partnerstudio for Hongqi

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2022 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)