Annonsørinnhold

Produsert av Schibsted Partnerstudio

Med høy bakkeklaring, firehjulsdrift, suveren trekkevne og masse plass er Skoda Kodiaq midt i blinken på papiret. Men det er overraskelsene som bringer fram det største smilet hos motorsportfamilien fra Fredrikstad.



















Familien Haglev har nylig kjørt 7500 km rundt i Europa. Nicolai (14) satser nemlig seriøst på motocross, og hele familien stiller opp for å støtte ham. I dag skal de få prøve Skoda Kodiaq som trekkvogn for crossykkelen.

– Jeg er overrasket over nivået; utstyret som er standard og detaljene. Jeg får en high-end-følelse, utbryter Martin Haglev i sitt første møte med Kodiaq.

Han åpner for- og bakdørene, deretter bakluken:

– Det er kjempegod plass innvendig til hele familien, inkludert bestemor og bestefar, og et hav av bagasjeplass!

Haglev prøver i dag Kodiaq i femsetersutgave. Den har hele 720 liter bagasjerom, som kan økes til 835 liter ved å skyve bakseteryggen fremover. Kodiaq leveres også som syvseter.

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Sky, Car, Hood, Window
Outdoor recreation, Smile, Glove, Jacket, Yellow, Headgear

Sportsseter, superlys – og søppelbøtter

Martin setter seg inn på førerplass og justerer setet. Elektrisk, med minnefunksjon.

– Sittekomforten er fantastisk, her sitter jeg helt suverent, kommenterer han.

– Dette er en Sportline. Det betyr at den har mange av de tilsvarende detaljer innvendig som den sportslige toppmodellen RS, inkludert sportssetene, forklarer Sindre Nicolai Morstad, produktsjef for Kodiaq hos Harald A. Møller.

– Men det slår meg også hvor smart den er innvendig, med avfallsbeholder i døren, smarte kroker i bagasjerommet og koppholdere, sier Martin.

– Ja, ikke sant! Og det høye nivået du legger merke til, kommer også av at vi nå har valgt å gjøre svært mye utstyr standard på alle utgavene av Kodiaq. LED Matrix hovedlykter, for eksempel, som automatisk blender ned bare der det behøves. Det gir ekstra god sikt under norske høst- og vinterforhold, fortsetter Morstad.

– Det høres bra ut. Jeg er kresen på lys, det er ekstremt viktig for meg, svarer Martin Haglev.




















Se alle utgavene av Kodiaq her

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Sky, Tire, Snow, Car, Hood

Elbil er ikke for alle

Etter å ha lastet opp Nicolais crossykkel på offroadhengeren, kjører far og sønn Haglev mot treningsanlegget de disponerer. Det har nylig falt en del snø, og kjøreforholdene er det mange vil beskrive som krevende.

– Føret er null problem. Den er tight og fin å kjøre, og jeg får følelsen av å være godt beskyttet i alle retninger, sier Martin etter å ha kjørt noen minutter.

På veien mot treningsbanen gjør han seg også noen tanker om elbilutviklingen vi ser nå:

– Elbil er fint for urbane strøk, men det er et stykke unna at det fungerer for oss.

Han forteller at dette er en sammensatt vurdering: De har ofte behov for høy trekkevne og kjører store avstander i grisgrendte strøk. Ladeinfrastrukturen i Europa er dessuten en helt annen enn i Norge.

– Du skal ikke lengre enn til Danmark før du opplever helt andre lademuligheter. For oss er diesel helt klart å foretrekke. Og denne dieselmotoren er helt rå!




















«Henger? Hvilken henger?»

Haglev kjører den kraftigste dieselmotoren med 200 hk. Kodiaq leveres også med 150 hk diesel, 190 hk bensin, samt den nye RS-utgaven med 245 bensinhestekrefter. Alle utgavene, med unntak av én, har firehjulstrekk og DSG-automatgir som standard.

– Den har en utrolig trekkevne. Det er jo en tung henger, men det merker jeg ikke. Det er nesten så jeg tenker «henger? Hvilken henger?», forteller Martin.

Den tryggheten Martin opplever bak rattet, er langt fra bare en følelse:

– Kodiaq leveres med «Trailer Stability Assist» som standard. Det er et system som gjør at den elektroniske stabilitetskontrollen tar hensyn til at du kjører med tilhenger. Elektronikken vil også stabilisere tilhengeren i kritiske situasjoner, forklarer Sindre Nicolai Morstad.

Skoda Kodiaq kan også leveres med en parkeringsassistent som i tillegg hjelper føreren å rygge med tilhenger.  
























Vehicle registration plate, Automotive tire, Wheel, Car, Snow, Hood

Ulv i fåreklær

Mens Nicolai gjør seg klar til en treningsrunde på crossykkelen, benytter Martin sjansen til å prøve Kodiaq-en noen runder på isbanen.

– Det er glatt i dag, ren isbane som ikke er oppkjørt. Jeg lå nedover her i 5. gir, hadde vel 80 inn mot svingen. Jeg bremset kontrollert, satte opp, og den smøyg seg gjennom svingen. Helt utrolig!

Etter å ha lekt seg litt mer rundt banen, oppsummerer han med et stort smil om munnen:

– Det er jo som å kjøre en banebil! Og her sitter jeg i den mest komfortable familiebilen jeg har kjørt på lenge. Den er jo en ulv i fåreklær! Jeg vil bare ut å kjøre igjen, jeg!

SE VIDEO: Slik har du neppe sett familienbilen før.

























Ikke snobbete, snarere perfekt

Når han har fått igjen hvilepulsen, legger han til at en SUV ville være et perfekt tilskudd som familiebil for dem.

– Men vi kan ikke ha en snobbete bil. Denne er kul, samtidig som den har en røff og riktig utstråling, mener Martin.

Idet han gir fra seg nøklene og takker for lånet, sier han:

– Det er en slik bil vi burde hatt. Denne kunne jeg virkelig tenke meg!

Skoda Kodiaq kan prøvekjøres hos Skoda-forhandlere over hele landet. Finn din forhandler og bestill prøvekjøring nå.




























  • Firehjulsdrift: Godt verktøy er alltid et godt utgangspunkt; ved hengertrekking er 4x4 å foretrekke. Trekk bare foran gir ulemper når du skal trekke en tung tilhenger, spesielt om vinteren. En firehjulsdrevet bil er det beste utgangspunktet.
  • Lang akselavstand: Stor avstanden mellom for- og bakhjul på trekkvognen gir økt stabilitet.
  • Stor og oversiktlig bil: Å sitte høyt, som i en SUV som Kodiaq, er en stor fordel når du skal kjøre med tilhenger. Det er også viktig med store god speil.
  • Motorkraft: Tilstrekkelig motorkraft, slik at du kan holde følge med trafikken, også i bratte stigninger. Her er dieselmotor det beste alternativet, siden den har kraftig dreiemoment fra bunnen.
  • Automatgir: En bil med automatgir gjør igangsetting og rygging med tilhenger mer skånsomt for bilen. Dette kan være en stor påkjenning for en manuell clutch.

Fakta

Tipsene til en god trekkvogn:




























– Det er kombinasjonen av en god tilhenger og en god trekkvogn som gjør hengertrekking sikker, sier Rasmus B. Rasmusson hos NTS.no; Norsk Tilhengersenter as. Her gir han deg eksperttips til hva du bør tenke på når du skal trekke tungt:























Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2022 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies).

INVITE

INTENSE+

INSTYLE

INSTYLE+

Inkluderer batterivarmesystem, fjernlysassistent (AHB) og omfattende sikkerhetsutstyr som kjørefeltvarsler og frontkollisjonsvarsel med bremseassistanse.

Fra kr. 449.900 ,-

Fra kr. 449.900 ,-

RESERVER BILEN HER