Vinner telemarksregionen krigen om batterigiganten?

Industriområdet Frier Vest er i kvartfinalen. Hele 82 søkere fra hele landet leverte i januar sine forslag til lokasjoner for etablering av Joint Battery Initiatives gigantiske battericellefabrikk. 62 søkere er luket bort. 20 gjenstår.

Produsert av Schibsted Partnerstudio
Roy Vardheim, styreleder i Frier Vest Holding AS.

– Mye taler for at Grenland (telemarksregionen) og Frier Vest ligger godt an. Tomta og beliggenheten «tikker av» på svært mange av de viktige boksene, mener Roy Vardheim, styreleder i Frier Vest Holding AS.

– Konkurransen er hard. Det er mange gode kandidater. Nå har vi gjort det vi kan, og vi har det vi har. Jeg har vært med på så mye opp igjennom at jeg ikke tar noe på forskudd, men magefølelsen er god. Nå er vi i «kvarten», jeg regner med «semifinalen» går nå i sommer og at de deretter sitter igjen med tre finalekandidater.
Roy Vardheim Styreleder i Frier Vest Holding AS.

Når «hele landet» kriger om å få den samme etableringen til nettopp sin tomt, sin kommune og sitt distrikt, sier det seg selv at det er noe stort på gang.

SLIK SKAPER TELEMARKSREGIONEN INDUSTRIHISTORIE

Hvem?

Panasonic, Equinor og Hydro utgjør det strategiske samarbeidsprosjektet Joint Battery Initiative. De ser nå på mulighetene for å bygge en bærekraftig og kostnadseffektiv europeisk batterivirksomhet i Norge.

Panasonic Corporation – ledende innenfor utvikling av elektroniske teknologier og batteriteknologi. 528 datterselskaper og 72 tilknyttede selskaper med til sammen ca. 275 000 ansatte.

Equinor – på plass i mer enn 30 land. Den største operatøren på norsk sokkel og en stadig viktigere aktør også innenfor fornybar energi. Ca. 22 000 ansatte.

Hydro – selskapet i dette trekløveret med tettest tilknytning til Grenland og Frier Vests nærområder. Mer enn 100 års erfaring fra fornybar energi og utvikling av industriell teknologi. Base i Norge, virksomhet i om lag 40 land, ca. 35 000 ansatte.

Frier Vest Holding er heleid av Grenland Havn IKS, som igjen eies av de tre grenlandskommunene Bamble, Porsgrunn og Skien.

BÆREKRAFT: Joint Battery Initiatives ser nå på mulighetene for å bygge en bærekraftig og kostnadseffektiv europeisk batteri-virksomhet i Norge.

Hva?

En batterifabrikk i den størrelsen det her er snakk om, vil trenge opptil 2000 ansatte faglærte operatører og personell med høyere utdanning. I tillegg skaper den ringvirkninger i hele verdikjeden, slik at det er snakk om mellom 7000 og 10 000 arbeidsplasser, sier konserndirektør for Hydro Energi, Arvid Moss, til Teknisk Ukeblad 28. januar 2021.

Morrow, selskapet der Gjelstens Noah er hovedeier, er allerede kommet langt med planleggingen av en tilsvarende storskala battericellefabrikk i Arendal. Deres anslag er neppe skivebom og kan indikere hva det potensielt kan bli snakk om på Frier Vest i Bamble:

  • Investeringer i størrelsesorden 30–45 milliarder kroner.
  • Årlig eksportverdi (for én slik batterifabrikk!) antas å være minst 20 milliarder kroner.
  • Til sammenligning er dagens totale fastlandseksport ca. 470 milliarder.
LES MER OM DEN UNIKE GRENLANDSINDUSTRIEN HER
POSITIV: Sverre Gotaas, adm. direktør i Herøya Industripark, poengterer antall nye arbeidsplasser som kan komme.

Flunkende nye arbeidsplasser

Sverre Gotaas, administrerende direktør i Herøya Industripark, heier på Frier Vest. Han presiserer:

– Husk, dette er helt nye arbeidsplasser. De fantes ikke før. De flyttes ikke fra noe annet sted. De er ikke til erstatning for noe. Denne typen flunkende nye arbeidsplasser skal vi ifølge Regjeringen ha 250 000 av i Norge de kommende årene. Elkems Northern Recharge her i Industriparken vil trenge inntil 200 medarbeidere, batterifabrikken på andre siden av fjorden, kanskje 2000. Det vil gjøre en forskjell, sier han.

POSITIV: – Grenland bør ligge veldig godt an i kampen om batterigiganten, mener Roy Vardheim

Hvor?

Frier Vest har ervervet og utvikler et område på 400 dekar ved INEOS langs vestsiden av Frierfjorden.

Primæroppgaven vår var å utvikle området på nedsiden av veien, blant annet med ny, stor havn, sier Roy Vardheim.

– Så kom batteriprosjektet på banen med sitt enorme arealbehov, og da sikret vi oss også det store området på oversiden av veien. Tomta egner seg ypperlig til ny bærekraftig industri, og vi kommer til å starte reguleringsprosjektet uavhengig av den potensielle batterifabrikken. Vi har stor tro på Frier Vest.

LES MER OM DEN UNIKE GRENLANDSINDUSTRIEN HER

... og hvorfor ikke?

Noen må til slutt vinne kampen om dette attraktive industriprosjektet, som vil føre med seg tusenvis av arbeidsplasser. Og hvorfor ikke Frier Vest? Roy Vardheim mener de har det som skal til:

– Grenland bør ligge veldig godt an. Industrihistorikken vår er én ting. Den kan vel ikke annet enn å tale til vår fordel? I tillegg kan Frier Vest tilby en svært egnet tomt, nok kraft, enkel tilgang til kjølevann (en kritisk faktor!), fantastisk god infrastruktur med havn nær sagt vegg-i-vegg med fabrikken – og dermed enkel tilgang til Europa.

– Jeg tror det er lett å få kompetansen hit. Det bør også telle. Frier Vest ligger få minutter fra E18, togforbindelsen til Oslo er blitt god, kjøreturen til en rekke byer på Østlandet og Sørlandet er kort. I tillegg til all kompetansen vi har i området, tror jeg det vil være aktuelt for mange å pendle hit, sier Vardheim.

– Vi er glade for at det er akkurat denne etableringen vi konkurrerer om. Dette er et høyst realistisk prosjekt med svært seriøse og kompetente aktører, avslutter Vardheim.

Da gjenstår bare å vente i spenning, for Vardheim, Frier Vest, Bamble kommune og hele Grenland.

Det går enten rett vest – eller til Frier Vest.

SLIK SKAPER TELEMARKSREGIONEN INDUSTRIHISTORIE

Les også

  1. – Hydrogen kommer til å bli en global meganæring!

  2. «Arbeidskraft» – strømmen som gir jobber

tracker