Denne artikkelen er produsert av Seneca i samarbeid med Gudbrandsdal Energi

– Det viktigste er å lese godt hva som står i avtalen, sier markedsdirektør i Gudbrandsdal Energi, Jan Jansrud.

Han forteller at mange kunder lar seg lure av det som står i liten skrift i strømkontrakten. 

— Det finnes strømselskaper som overfører kundene til dyre produkter dersom de ikke har tegnet seg for efaktura uten forvarsel, eller tar veldig høye bruddgebyr, det kan fort bli dyrt.

Les også: Fremtidens strømmarked: – «Alle» vil kunne kjøpe og selge

Dette må du vite 

Ifølge markedsdirektøren har du normalt sett tre typer kontrakt å velge mellom. Variabel, spotpris eller fastpris. 

– På sikt er spotpris ofte det rimeligste. Her tar strømselskapet utgangspunkt i markedsprisen til enhver tid, og legger på et lite påslag som går til myndighetspålagte elsertifikater, administrasjon og kundeservice. 

 <p><b>SER DYRERE STRØM:</b> – Akkurat nå er vannlagrene lavere enn de pleier, og om det blir kaldt i vinter blir strømmen fort dyr, sier Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi. </p>
SER DYRERE STRØM: – Akkurat nå er vannlagrene lavere enn de pleier, og om det blir kaldt i vinter blir strømmen fort dyr, sier Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi. 

Den andre kontraktstypen er variabel pris. Her setter strømselskapet en bestemt pris som kan endres med to ukers varsel. Også denne tar utgangspunkt i markedspris, men her ser man også mye på konkurrentenes prisnivå.

– I enkelte perioder kan variabelprisen ligge under innkjøpsprisen i strømmarkedet. Det sier seg selv at det ikke varer lenge, men om man er observant kan det være penger å spare for kunden her, sier Jansrud.

Følg Gudbrandsdal Energi på Facebook

Dersom du ønsker mer stabilitet, kan fastpriskontrakter også være et godt alternativ.

– Da blir kunden enig med strømselskapet om en fast pris som gjelder i alt fra tre måneder til et år. Det kan være gunstig dersom man tror strømprisen vil stige mye i nær fremtid. 

Jansrud mener kundene bør være ekstra oppmerksomme denne vinteren.

Les også: Kjetil Jansrud: – Dette skirennet ble startskuddet

Strømmen kan bli dyr i vinter

– Akkurat nå er vannlagrene lavere enn de pleier, og om det blir kaldt i vinter blir strømmen fort dyr. 

Han vil likevel ikke råde kundene til å velge en bestemt kontrakt.

– Dette kan fort endre seg dersom vi får en trend med kraftige lavtrykk, men jeg tror alle kunder gjør lurt i å være litt ekstra oppmerksomme denne vinteren.

Markedsdirektøren forteller at flere miljøbevisste kunder også velger strømavtaler med opprinnelsesgarantier. Disse er ofte litt dyrere, men samtidig vil kundene som velger dem kun bruke miljøvennlig energi.

– Det betyr ikke at strømmen du får er fornybar energi rett i stikkontakten din, men at vi kjøper strøm tilsvarende ditt forbruk fra en fornybar energikilde. Dette fungerer som et incentiv for at strømselskapene skal fortsette å satse på fornybar kraft, sier Jansrud.

Les også: – Vi vil aldri la en telefonsvarer betjene kundetelefonen

– Les det som står i liten skrift

De siste årene har det kommet nye tjenester som skal hjelpe kundene med å finne frem til den billigste strømleverandøren. Jansrud mener dette kan være et nyttig verktøy, men at kundene også her må være på vakt.

– Mange strømleverandører har lokkepriser som dukker opp på tjenester som strømpris.no, men som er vanskelig å finne frem til på deres egne nettsider. Her ender mange kunder opp med å velge «feil» abonnement og ende opp med høyere priser.

En annen praksis er å flytte kundene over på et langt dyrere abonnement dersom de ikke tegner efaktura eller tilsvarende innen en måned. 

– Mitt viktigste råd til kundene er å lese det som står i liten skrift i kontrakten, eller finne en strømleverandør de kan stole på. Her kan Norsk Kundebarometer være en god hjelper.

Les mer: Derfor har Gudbrandsdal Energi landets mest fornøyde kunder

Kunder som velger avtaler med bindingstid bør også være oppmerksomme på såkalte bruddgebyr, som er et gebyr som må betales dersom kunden ønsker å bytte avtale.

– Her har vi sett ekstremtilfeller opp mot tre tusen kroner, men slik opererer ikke strømleverandører som ønsker fornøyde kunder. Vi pleier ofte å gå i motsatt retning å heller refundere bruddgebyrene for kundene som kommer til oss, da selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser.