Hver vinter prepareres over 2.200 kilometer med skiløyper i Oslomarka av Skiforeningen, noe som tilsvarer avstanden fra Oslo til Roma. Medlemsorganisasjonen med over 73.000 medlemmer har siden 1883 hatt som formål å arbeide for utbredelse av ski-idrett og friluftsliv i Marka.

Skitur-appen iMarka og Skiforeningens turplanlegger på nett er populære og svært nyttige verktøy for markabrukere hele året. Disse er utviklet av Geodata, og er basert på en geografisk plattform som er driftseffektiv, skalerbar og enkel å videreutvikle. Brukervennlighet og ny funksjonalitet har stått i fokus i denne versjonen.

 Stedfestede data er avgjørende

 – Kartene i en vanlig GPS mangler skiløyper, prepareringsstatus på løypene, serveringssteder med åpningstider, føremelding for der du befinner deg og mye annet som er nyttig å ha med på en skitur. Dessuten er en mobilskjerm større, lysere, og mer responsiv enn skjermene på vanlige GPS-er slik at det blir mye enklere å navigere der ute, forteller Eirik Harstad, ansvarlig for informasjons- og brukertjenester hos Skiforeningen.

Så godt som all informasjon og data er geografisk – det vil si at det kan plasseres et sted og kobles sammen med andre data. Slike datasett, når de er godt forvaltet og systematisert, kan gi virksomheter en enorm verdi. Men å formidle denne informasjonen på en enkel og brukervennlig måte er ikke alltid like lett.

– Fordelen med geografisk teknologi er at den hjelper oss med å presentere kompleks informasjon på en forståelig og intuitiv måte i et kart. Før presenterte Skiforeningen føremeldinger og løypestatus i tabeller, mens nå er alt samlet i ett kart, forteller Joachim Eckbo Juell i Geodata, som har jobbet sammen med Skiforeningen i nærmere 15 år.

 <p>I appen får du oppdatert innhold fra Skiforeningen, blant annet vises preppestatus og føremeldinger på en enkel og brukervennlig måte.</p>
I appen får du oppdatert innhold fra Skiforeningen, blant annet vises preppestatus og føremeldinger på en enkel og brukervennlig måte.

– Publikum krever en digital løsning

 – Målet til Skiforeningen har alltid vært å gjøre Marka tilgjengelig, både for dongeri- og lycrakledde skigåere. Med turplanleggeren og iMarka-appen gjør vi nettopp dette, og den enorme mengden tilbakemeldinger vi får fra publikum viser at de virkelig setter pris på dem, forteller Harstad og fortsetter:

– Vi er vant til digitale tjenester og mobiltelefonen er alltid med oss. Publikum krever digitale løsninger som er oppdatert i sanntid, som alltid er tilgjengelig og er brukervennlige, kan Eirik Harstad slå fast.

For Skiforeningen er geografiske data svært viktig. Preppemaskiner, løyper og utstyr har alle en posisjon, og geografisk teknologi bidrar til å gjøre det enklere å prioritere hvilke arbeidsoppgaver som må gjøres til ulike tider, hvordan de kommer seg dit på best mulig måte og hvilket utstyr man skal ha med. For Skiforeningen krever dette at de geografiske dataene forvaltes på en god måte. Eirik Harstad i Skiforeningen forteller at dette også kommer brukerne til gode.

– Fremover ønsker vi å utvikle tjenestene videre og bli enda bedre. Målet er å legge til stadig mer nyttig funksjonalitet, for eksempel ønsker vi at du skal kunne sitte hjemme og vite nøyaktig hvordan du skal komme deg fra sofakroken til Kikutstua - og at alt dette skal kunne skje på én og samme plattform.

 <p>Hver vinter prepareres over 2.200 kilometer med skiløyper i Oslomarka av Skiforeningen. I dag kan du følge løypemaskinene live i Skiforeningens turplanlegger på nett og preppestatus oppdateres direkte i iMarka-appen.</p>
Hver vinter prepareres over 2.200 kilometer med skiløyper i Oslomarka av Skiforeningen. I dag kan du følge løypemaskinene live i Skiforeningens turplanlegger på nett og preppestatus oppdateres direkte i iMarka-appen.

Skydrift øker kvaliteten

På gode vinterdager med fint vær og skiføre, gjør publikum store mengder oppslag i Skiforeningens turplanlegger og på iMarka-appen. Trafikken mot tjenestene går fra nesten null til flere hundre tusen kall i timen i løpet av veldig kort tid. Dette er oppslag i dynamiske kartdata som viser preppestatus og posisjon på løypemaskiner i sanntid, og hvert enkelt kall krever mer prosesseringskraft enn f.eks. oppslag på en vanlig nettside. Det er her skyteknologien kommer inn.

– Før vi flyttet løsningen til skyen måtte vi følge med på værmeldingen for å prøve å regne oss frem til hva slags trafikk vi kunne forvente på Skiforeningens nettsider. Om det var meldt sol og fint vær en helg måtte vi manuelt øke kapasiteten i driftsmiljøet for å takle den store trafikken.

En god og gjennomtenkt skytjeneste skal skalere automatisk etter behov, rette feilsituasjoner automatisk og ha en god ytelse. Det sikrer at publikum får en god brukeropplevelse uansett trafikk og bruk. Ved å drifte i skyen betaler du bare for den kapasiteten du bruker og får en kostnadseffektiv, sikker og skalerbar løsning.

 – Det skjer på minutter. For Skiforeningen er trafikken vanvittig høy i enkelte perioder, men forholdsvis stille ellers. Å ha en solid driftsplattform for en såpass varierende bruk er viktig og sparer også Skiforeningen både tid og penger, sier Juell. 

30 års erfaring

De to aktørene startet samarbeidet sitt for rundt 15 år siden, da Skiforeningen ønsket at Geodata skulle lage deres første digitale kartløsning. Gjennom disse årene har det skjedd mange teknologiske skifter og Geodata har sett flere generasjoner med teknologi siden oppstarten.

– I Geodata har vi holdt på med dette i 30 år, og vi har fulgt utviklingen steg for steg. Det har skjedd enorme endringer: for bare ti år siden ville Skiforeningens løypekart vært skrift på et ark eller en nettside – nå er det et detaljert, digitalt kart med mange lag med informasjon som alltid er oppdatert, og som er tilgjengelig på mobilen din, sier Juell.

– Mer enn punkter i et kart

 Fremtiden er lys for geografiske data og teknologi, og det finnes knapt en app som ikke baserer seg på et kart. Geodata opplever at etterspørselen er økende og at flere åpner øynene for teknologien. Stadig flere deler av næringslivet ser at geografisk teknologi gir store konkurransefortrinn.

 – Aldri før har det blitt generert mer data enn i dag. Sensorer og «internet of things» bidrar blant annet til dette. Skal du kunne gjøre deg nytte av denne enorme mengden, krever det kunnskap og innsikt. I Geodata jobber vi med mer enn punkter i et kart – vi gjennomfører avanserte geografiske analyser og sammenstillinger som gir er godt grunnlag for effektive og viktige beslutninger på de fleste samfunnsområder.