– Jeg er veldig stolt av det vi har fått til, sier Espen Andersen før han gir de fremmøtte historien om hvordan Vevelstadåsen Grendelag i Ski kommune har fått på plass Norges største ladeanlegg for elbiler.

Styreleder Espen Andresen forteller de fremmøtte om arbeidet med å få på plass infrastruktur til potensielt over 700 ladebokser i grendelaget.
Styreleder Espen Andresen forteller de fremmøtte om arbeidet med å få på plass infrastruktur til potensielt over 700 ladebokser i grendelaget.

Grendelaget i Ski kommune, som totalt består av tre sameier og 687 leiligheter, har nå lagt opp infrastruktur til over 700 potensielle ladeplasser. 

Så langt er over 100 ladebokser på plass i garasjeanleggene som ble bygget mellom 1973 – 1975, men det tallet vil trolig øke raskt i tiden fremover.

Hele anlegget er prosjektert og bygget med kriteriene fra beboerne i bakhodet. De ville ha et anlegg som gir rettferdige og like lademuligheter for alle, samtidig som sikkerheten er ivaretatt på beste mulige måte.

Blant leverandørene er Smartly, som er ansvarlige for driften av det gigantiske anlegget.

Tar hele jobben for styret

– Det er totalpakken Smartly leverer som gjør dem attraktive for oss. De følger opp beboerne både før og etter installering av ladeboksene.

Gjennom sine betalingsløsninger sørger de for en rettferdig fordeling av ladeutgiftene, og i tillegg har de kundesupport 24 timer i døgnet 365 dager i året, sier Andresen.

Med oppgradert infrastruktur er denne boksen og Smartly-appen det eneste beboerne i Velvestadåsen grendelag trenger for å få startet elbil-ladingen.
Med oppgradert infrastruktur er denne boksen og Smartly-appen det eneste beboerne i Velvestadåsen grendelag trenger for å få startet elbil-ladingen.

Med Smartlys ladetjeneste slipper han og resten av styret i Vevelstadåsen å bruke tid på avregning og fakturering av ladingen i anlegget.

– De avlaster og tar egentlig hele jobben for styret. Beboerne legger inn brukerinformasjon i Smartly-appen og får en månedlig faktura for eget forbruk. Det er verdifullt for oss at vi kan ha en rettferdig fordeling av utgiftene, og beboerne betaler bare for sin egen strøm, sier Andresen.

Når brukerne betaler for sitt forbruk, settes pengene fortløpende inn på sameiets konto. Rett regning til rett person sørger for en korrekt og individuell måling, avregning og fakturering, slik at forbruksfordelingen alltid er rettferdig og à jour.

Kan alltid ta kontakt

Dersom brukerne av ladeanlegget har behov for støtte til hvordan løsningene fungerer, har spørsmål om fakturering og forbruk, eller må melde fra om feil på anlegget, er Smartly tilgjengelige på telefon, chat eller e-post, samt på sosiale medier hele året.

– De kan fjernstyre og hjelpe beboerne i sameiene uansett tid på døgnet. Det gjør at vi i styret kan sove godt om natten, sier Andersen tilfreds.

Ketil Granbakken, salg- og markedsdirektør i Smartly, nikker annerkjennede.

– Vi er tilstede for beboerne og elbileierne hele døgnet. Ingen spørsmål er for dumme, og vi hjelper til med alt. En enkel brukeropplevelse og en god kundereise er enormt viktig for oss, sier Granbakken.

Ansvarlig elektrorådgiver i Smartly, Henrik Løvås, var også til stede på åpningen av anlegget i Vevelstadåsen. Han frykter ikke at supportavdelingen skal få hendene fulle som følge av at de nå skal forvalte Norges største ladeanlegg.

– Det er prosessen med å komme hit vi er i dag som har vært tidkrevende, og det er nå den enkle delen begynner. Nå skal alt fungere, og det er jeg ikke bekymret for at det ikke skal gjøre. Vi har et veldig godt tjenesteteam som skal håndtere dette, sier Løvås, som også har bistått grendelaget mye i arbeidet med å få ladeanlegget på plass.

Han er stadig på besøk i boligselskap som vurderer å få på plass elbillading.

– Etterspørselen etter ladeanlegg blir bare større og større. Fra Oslo-kontoret vårt utføres det nå mellom sju til ti befaringer hver eneste uke. Det er skrekkelig mye, sier Løvås.

Med infrastruktur til over 700 ladeplasser er Andresen og resten av beboerne i Vevelstadåsen grendelag rigget for å møte fremtiden. 

Styrelederen kjøpte seg elbil for to måneder siden, og mange andre i grendelaget har gjort det samme.

– Det vil ta en naturlig tid før man får faset ut de fossile bilene, men i og med at vi er lokalisert så tett på Oslo, og er i perfekt pendleravstand fra hovedstaden, er det naturlig å tenke at vi har bortimot full dekning på ladeanlegget i løpet av en tiårsperiode, avslutter Andresen.

Espen Andresen i samtale med Smartly-rådgiver Henrik Løvås og salgs- og markedssjef Ketil Granbakken.
Espen Andresen i samtale med Smartly-rådgiver Henrik Løvås og salgs- og markedssjef Ketil Granbakken.