Artikkelen er produsert av Formulere i samarbeid med Microsoft

 

Hvordan gjøre en fornøyelsespark enda mer fornøyelig? Hva om du fikk nyheter tilpasset dine interesser og hvor du er i parken? Og hva om parken kunne tilby aktiviteter basert på publikums faktiske atferd?

Dette er tema for det banebrytende prosjektet INSITE, som støttes av Norges forskningsråd. I prosjektet samarbeider Kristiansand Dyrepark med blant andre rådgivningsmiljøet inFuture og beaconsleverandøren fluxLoop.

Banebrytende forskningsprosjekt

I praksis er det snakk om et stort antall bokser (beacons) som sender ut blåtann-signaler, og disse fanges opp av gjestenes mobiltelefoner når de har tatt i bruk Dyreparkens app, samt gitt samtykke til stedstjenester. Gjester kan hvis de vil få meldinger til sin mobiltelefon om at det er mating av løvene om ti minutter. Eller at Kaptein Sabeltann ventes til Abra Havn hvert øyeblikk. Mange ville også sette pris på å vite at restauranten de nå er i nærheten av har tilbud på pizza i dag.

– Dyreparkens målsetting er at gjestene skal få en enda bedre opplevelse. Da kommer de oftere tilbake, og da anbefaler de oss til flere venner. Dette prosjektet åpner muligheter som både vi og gjestene tidligere bare har kunnet drømme om, sier salgs- og dataanalytiker Elisabeth Drange Tønnessen i Dyreparken.

Analyser styrker kunnskapen om gjestene

Mulighetene på “baksiden” er likevel enda større. Når Dyreparken kan analysere bevegelsene og lokasjonsdata til samtlige gjester som bruker appen, får de en helt annen fasit på hvordan publikum bruker parken.

– Bevegelsesdata sendes til skytjenesten Microsoft Azure, og med verktøyet Power BI har alle beslutningstagere til enhver tid oppdaterte analyser av et enormt datasett - presentert på en svært lettfattelig måte på vårt dashbord.

– Hvor går publikum først, hvor er de senere på dagen, hvor mye tid bruker de på ulike steder, hvordan påvirkes vi av været? I praksis går vi fra kvalifisert gjetning til faktabasert innsikt, sier Tønnessen.

Billigere og bedre løpende informasjon

Dyreparken får også tilgang til mer operativ og strategisk informasjon gjennom prosjektet. For eksempel gjennomføres nå undersøkelser om kundetilfredshet løpende via appen, i stedet for en undersøkelse som sendes ut etter besøket. Tønnessen sier dette har åpenbare fordeler:

– Én ting er at vi sparer mye penger. Enda viktigere er at vi kan bruke tilbakemeldingene fortløpende gjennom sesongen for å tilpasse og forbedre tilbudene og attraksjonene våre. Både på strategisk og operativt nivå har vi nå rask tilgang til informasjon som kan løfte gjestenes opplevelse.


Gulltaggen-vinner

Prosjektleder inFuture har vært en viktig partner for Dyreparken. Det er et samarbeid som har blitt lagt merke til: Sammen med Dyreparken og fluxLoop mottok de i april Gulltaggen for beste bruk av data.

– Gulltaggen er en utrolig anerkjennelse for et prosjekt som mange andre bedrifter kan lære av. La det likevel være sagt at vi neppe kunne konkurrert om Gulltaggen hvis det ikke var for at Azure og applikasjoner som Azure Machine Learning Studio og Power BI er så enkle å ta i bruk at vi kan bevege oss inn på fagområder som før var forbeholdt noen ganske få. Dette er Internet of Things og Big Data i praksis, sier prosjektleder og partner Erik Svensrud i inFuture.