Artikkelen er produsert av VG Partnerstudio i samarbeid med Microsoft.

Med 450 millioner supportere over hele verden – som til enhver tid har lyst til å vite mest mulig om hva som foregår i verdens største fotballklubb – dukker det naturlig nok opp noen utfordringer på kommunikasjonssiden. 

Hovedproblemet var at Real Madrid, med daværende løsning, kun fikk informasjonen ut til sine mange følgere. De satt aldri igjen med noen form for informasjon om supporterne.

Les også: Gründeren som skal gi deg en tryggere rulleski-tur

– Vi ønsket å få kontakt med alle de menneskene som støtter Real Madrid over hele verden. Det er viktig for oss å forstå og lære av dem, for når alt kommer til alt er det dem klubben tilhører, sier José Ángel Sánchez, administrerende direktør i Real Madrid.

Slik kjennskap ville være med på å gi supporterne mer personlige beskjeder, øke inntektene til klubben, tilpasse markedsføringen og forsterke Real Madrids lederposisjon i den svært så globaliserte sportsverdenen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 <p><b>SVÆRT FORNØYD:</b> Real Madrids administrerende direktør, José Ángel Sánchez, er svært fornøyd med hvordan den nye Microsoft-løsningen har blitt for klubben. Foto: REUTERS</p>
SVÆRT FORNØYD: Real Madrids administrerende direktør, José Ángel Sánchez, er svært fornøyd med hvordan den nye Microsoft-løsningen har blitt for klubben. Foto: REUTERS

Løste problemet

Men tiden da «Los Blancos» famlet i blinde i sin kommunikasjon er forbi. Det sørget de for da de engasjerte Microsoft til å løse problemet.

Sammen med et eget «service-team» utviklet de en teknologisk løsning basert på Microsofts skyplattform Azure. Løsningen fanger opp og behandler informasjon om Real Madrids hundrevis av millioner av fans, informasjon som klubben kan bruke til å engasjere enda mer og bedre. 

For eksempel kan de nå plukke opp og oppdage personlige preferanser for å gi mer relevant innhold. Eller når fans bruker programmet til å sjekke inn på Santiago Bernabeu i forbindelse med en kamp, ​​kan man målrette markedsføring direkte til brukeren.

Se flere eksempler på hvordan store internasjonale bedrifter løser oppgaver med Microsofts skyløsninger ved å følge denne linken.

– Vi kan, takket være Microsoft, lage én-til-én-forhold med fans over hele planeten. Hvilket gjør opplevelsen av å være en støttespiller for Real Madrid mye bedre, da vi forstår hva supporterne ønsker av oss – som for eksempel eksklusivt innhold. Det er med på bringe dem enda nærmere klubben, forklarer Sánchez.

Ønsker du å gå i dybden på Microsofts skyløsninger, og se hvordan dette er plattformen som også brukes under olympiader? Få tilgang til webinaret fra OL i Sotsji her.

Se ett av Real Madrids Microsoft-produkter i videovinduet under.