Artikkelen er produsert av Seneca i samarbeid med Microsoft

– Før ringte folk eventbyråer for å ha fest. Vi var kun en liten del av verdikjeden, sier Joakim Røisland.

Han grunnla det anerkjente eventbyrået Medvind for 12 år siden. Sammenlignet med gründerfasen, forventer kundene i dag noe helt annet.

– Arrangementer er kommunikasjon. I dag sitter vi i sentrum av kommunikasjonen og trekker inn reklamebyråer og andre fagområder for å skape møteplasser som inspirerer og arrangementer som formidler et budskap, sier Røisland.

Gründeren peker på digitalisering som en viktig årsak til at de nå klarer å levere mer til kundene sine.

– Alt er digitalisert. Fra påmeldingssystemer til prosjektstyringsverktøy. Vi jobber på alle flater og er tilgjengelige enten vi er på kontoret, hytta eller på reise i Afrika for den saks skyld.

For Medvind kom vendepunktet da IT-selskapet Lillevik anbefalte dem å bytte system.

– I løpet av kort tid flyttet vi alt fra prosjektstyring og fakturering, til word og excel ut i skyen. I tillegg overlot vi IT-ansvaret til Lillevik slik at vår egen «IT-ansvarlig» heller kunne jobbe med det han var god på, nemlig å skape gode arrangementer, sier Røisland.

(Saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>EAT:</b> – Jeg har tre datamaskiner og to mobiltelefoner. Det spiller ingen rolle hvilken jeg er på til enhver tid. Alt er tilgjengelig og oppdatert, sier gründer Joakim Røisland i eventbyrået Medvind – som hadde medansvar for og var leverandør til EAT-konferansen i både 2014 og 2015. </p>
EAT: – Jeg har tre datamaskiner og to mobiltelefoner. Det spiller ingen rolle hvilken jeg er på til enhver tid. Alt er tilgjengelig og oppdatert, sier gründer Joakim Røisland i eventbyrået Medvind – som hadde medansvar for og var leverandør til EAT-konferansen i både 2014 og 2015. 

– Sikkerheten er ikke sammenlignbar

Før Medvind flyttet IT-løsningen ut i skyen gjennom Office 365, var de avhengig av et internt nettverk med en server de hadde kjøpt inn selv.

– Hver dag tok vi backup av alt, og en fikk i ansvar å ta med backup-disken hjem i tilfelle det ble brann på kontoret, ler Røisland.

– Som gründer gikk jeg rundt og bekymret meg for at den «IT-ansvarlige» hadde husket å ta med seg disken hjem. Hvis ikke kunne vi miste alt. 

Han møter forståelse hos Håvard Lillevik gründer av IT-selskapet Lillevik.  

– Bedrifter med egne servere løper som regel en langt større risiko for å datatap på grunn av menneskelig svikt, maskinfeil, brann eller innbrudd, sier Lillevik.

Ifølge Lillevik vil en typisk norsk bedrift kunne ha store praktiske og økonomiske fordeler av å benytte skyløsninger som Office 365. 

– Skyløsningene har blitt så gode og sikre, at det ikke er sammenlignbart med hva de fleste bedrifter kan få til selv, sier han.

Sparer tid og penger

Lillevik var en av de første IT-leverandørene som begynte å anbefale kundene sine å gå over til skytjenester. Til tross for at anbefalingen i første omgang ville bety lavere inntekter.

– For oss er dette en naturlig anbefaling da alle kundene våre sparer mye penger, samtidig som de får en langt mer tilgjengelig, fleksibel og forutsigbar løsning enn de hadde tidligere. 

Røisland bekrefter bildet.

– Vi sparer 50.000 kroner hvert eneste år på Office 365-løsningen. Før måtte vi kjøpe og drifte servere, kjøpe programvare og drifte backupløsninger. Det slipper vi nå.

Han mener likevel den viktigste effekten har vært forbedret produktivitet.

– Jeg har tre datamaskiner og to mobiltelefoner. Det spiller ingen rolle hvilken jeg er på til enhver tid. Alt er tilgjengelig og oppdatert, sier Røisland.

Han sier den viktigste endringen har vært muligheten til å jobbe i dokumenter samtidig, og aldri trenge å bekymre seg for hvor eller hvilken enhet man jobbet ifra.

– Det høres kanskje litt rart ut, men for 12 år siden satt jeg og drømte om dette, sier Røisland.

Han har en klar beskjed til andre bedrifter.

– Om du sitter i dag og jobber med systemer lagd for 1999, kommer du til å jobbe som de gjorde i 1999. Ikke bare går det kraftig utover produktiviteten til de ansatte, men det sender også et uheldig signal til kunder, leverandører og samarbeidspartnere.