1,2 millioner for gammel folkevognbuss

På auksjon i California ble en klassisk hippiebil den overraskende vinneren.

FRISK PRIS: Denne Folkevogn bussen ble veldig dyr.
FRISK PRIS: Denne Folkevogn bussen ble veldig dyr.

Hos auksjonshuset Barret-Jackson var det en rekke heftige biler som gikk under hammeren på en auksjon i California nylig.

En 1964 Rolls-Royce Silver Cloud III ble hamret inn til 159.500 dollar, en Ford GT fra 2005 til 165.000 og en 1970-modell av den klassiske muskelbilen Dodge Hemi Challenger gikk for 215.600.

Stjerne

Men det var ingen av disse som ble showets stjerne. Det var nemlig en bil som de fleste assosierer med hippietiden.1963 modellen av datidens mest luksuriøse folkevognbuss, kalt Volkswagen Samba Microbus, ble klokket inn til 217.800 dollar, tilsvarende 1.179.000 norske kroner.

Mer bilstoff på E24BIL

Dette er en bil fra første generasjon av modellen, og den er restaurert til «langt bedre enn ny» tilstand. Den har gjennomgått en sju år lang restaurering. Hver eneste del skal ha blitt gått over, den er i gjennomført original stand og svært spesiell med sine 23 vinduer.

I katalogbeskrivelsen sier Barret-Jackson at den «går og kjører som den gjorde da den rullet av samlebåndet i 1963.»

Bilen vant nylig prisen som fineste buss på USAs største Volkswagentreff.

Ingen skjønner det

Alt dette til tross, det virker ikke som noen helt forstår hvorfor den ble så dyr.

Tidligere under samme auksjon ble en tilsvarende bil med 21 vinduer solgt for 82.500 dollar, som det tidspunktet ble sett som eksepsjonelt mye.

Litt senere gikk altså bilen på bildene her for to og en halv gang så mye, en solid bestenotering for en bil av denne art.

Kanskje bilnettstedet speedtv.com har forklaringen: «Det er alltid en en rekke overraskelser på en Barret-Jackson auksjon, og når du blander dette med påfunnene man kan oppleve i Syd-California, har man alle sjanser for mulig galskap.»

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå