50.000 elbiler i Norge: - En milepæl

Mandag ble elbil nummer 50.000 registert i Norge. - Dette er kjempeviktig, en milepæl, sier generalsekretæren i Elbilforeningen.

<p><b>JUBILEUMSBIL</b>: En Tesla Model S fikk æren av å markere 50.000 elbiler i Norge.<br/></p>

JUBILEUMSBIL: En Tesla Model S fikk æren av å markere 50.000 elbiler i Norge.

DRAMMEN (E24:) I 2012 ble alle partier, unntatt Frp, enige om et nytt klimaforlik. Det innebar at avgiftsfordelene ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler skulle videreføres ut neste stortingsperiode, 2017, såfremt antallet ikke passerte 50.000.

Da var det noen tusen elbiler på veien, og det var få som trodde at man ville nå volumtallet før årsfristen.

20. april 2015 kunne Elbilforeningen og bilimportørene invitere til markeringen av at elbil nummer 50.000 var registrert i Norge. Symbolbilen ble en Tesla Model S, med registreringsnummer EL 60000, da nummerskiltserien starter på EL 10000.

– Dette er kjempeviktig, en milepæl. Vi viser resten av verden veien, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, til E24.

I 2009 var det 3000 elbiler i Norge, siden den gang har mange store bilprodusenter kommet med elektriske modeller, i tillegg har en nykommer som Tesla markert seg sterkt.

Christina Bu, generalsekretær Elbilforeningen
Christina Bu, generalsekretær Elbilforeningen

– Sverige og Danmark er i dag på det nivået vi var på i 2009. Så langt i år har 20 prosent av nybilsalget i Norge vært elektriske biler, i Hordaland er det på hele 40 prosent. Jeg vil gi en stor honnør til bilkjøperne og til politikerne. Elbileierne har vært villige til å ta en sjans, det er mange som har tapt penger når elbilene har blitt billigere. Og politikerne som har gitt elbilene fødselshjelp gjennom fordelene som er gitt til elbilene.

- Usikkerhet det verste

Hun trekker blant annet frem Bondevik-regjeringens innførsel av EL-skiltene på elbiler. Dette er unikt for Norge.

– Dette er også en av suksessfaktorene, det at de har en egen skiltserie.

Samtidig med at elbilene passerer 50.000 kjøretøy i Norge, er det også en mørk sky på himmelen. For det betyr at det nå er politisk rom for å gjøre noe med de mange incentivene som kommer elbilene til gode.

– Usikkerhet er det verste, sier Kjetil Myhre, som er ansvarlig for i-avdelingen til BMW i Norge, til E24.

Han sier at det er viktig med en gradvis overgang, men at dette må være forutsigbart, at politikerne må gir signaler i god tid før de gjør noen endringer.

– Det aller viktigste er bilavgiftene. Rører de den vil det ha en umiddelbar innvirkning på salget.

Det samme mener Bu. Hun sier at folk ikke er så «grønne» at de ville kjøpt en elbil om den koster 100.000 mer enn en tilsvarende modell med konvensjonell motor.

– Bompenger er også viktig. Vi har nettopp gjort en undersøkelse blant våre medlemmer, hvor 52 prosent av de 7500 som svarte, sa at de ikke ville ha kjøpt en elbil hvis man måtte betale bompenger. Og dette gjelder for hele landet.

Både Bu og Myhre sier at de ikke har fått noen signaler på hva som vil skje i tiden fremover, og de etterlyser begge to at politikerne blir mer konkrete.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå