Apple beskyldes for å «stjele» batteriingeniører

Det kan se ut som kampen rundt bilbatterier og fremtidens bilteknologi spisser seg til. Nå har en batteriprodusent saksøkt Apple.

<p>FABRIKK: Her sjekkes produksjonen på en av A123 Systems' fabrikker i USA.</p><p><br/></p>

FABRIKK: Her sjekkes produksjonen på en av A123 Systems' fabrikker i USA.


Nylig skrev de velrenommerte avisene Wall Street Journal og Financial Times at Apple jobber med å utvikle en elbil. Ingen i Apple har ville kommentere ryktene, men nå kommer det flere saker som peker i retning av at de holder på med noe som trenger stor batterikapasitet.

Selskapet A123 Systems, som blant annet produserer og utvikler batterier til el- og hybridbiler, har saksøkt Apple. De mener at Apple fisker deres dyktigste folk.

– Apple driver og utvikler en storskala batteriavdeling som skal konkurrere på akkurat samme arena som A123, står det i stevningen, ifølge Reuters.

A123 lager i dag batterisystemer for blant annet BMW, General Motors og McLaren i personbilsektoren, og for tyngre kjøretøy fra Tata, Daimler og Volvo.

Apple skal ha satt Steve Zadesky, som tidligere ledet designgruppene til både iPod og iPhone, Steve, for å lede utviklingsgruppen for det som kanskje i fremtiden bli «iCar». De skal også ha vært i kontakt med den østerrikske bilbyggerfabrikken Magna Steyr.

Brudd på avtaler

– For noen måneder ville jeg sagt at Apple jobbet med CarPlay, men nå tror jeg det er en egen bil, sa en person som ifølge Financial Times har jobbet tett opp mot Apple i en årrekke.

Ifølge Reuters skal Apple ha begynt rekrutteringen i juni 2014. Da ble ingeniører fra A123 lokket over til Apple, dette skal ha vært i strid med deres avtaler med arbeidsgiveren, noe som nå er grunnen til at de har levert stevningen til domstolen i Massachusetts.

A123 sier ikke noe detaljert om hva deres tidligere ansatte jobbet med. Men de skal ha vært av det slikt «kaliber», at prosjektene de jobbet med nå har blitt stoppet etter at de forlot A123.

De peker særlig på at en person, som gikk fra A123, Mujeeb Ijaz, skal ha vært instrumental i rekruttringen.

– Det virker som Apple, med hjelp av tiltalte Ijaz, systematisk lokker til seg A123 ansatte med doktorgrad og ingeniørbakgrunn, og med det legger ned forskjellige prosjekter/programmer hos A123, står det i stevningen.

– Dette gjør de for å bygge opp det som tydeligvis er Appels plan om å etablere en batteriavdeling som er lik, hvis ikke identisk, med A123s, i konkurranse med A123, står det videre.

Også fra Tesla

De mener at Apple også har prøvd å ansette batteriingeniører fra LG Chem Ltd, Samsung SDI Co Ltd, Panasonic Corp, Toshiba Corp og Johnson Controls Inc.

Det spekuleres i om Apple, i likhet med Google, jobber med utviklingen av det som kan bli neste generasjons kjøretøy, de selvkjørende, autonome, bilene. Reuters skriver at de via søk på LinkedIn kan se at Apple har kontaktet en rekke bilingeniører og eksperter, mange med ekspertise innenfor autonome kjøretøy.

De skal i tillegg ha funnet at Apple den senere tiden har ansatt mer enn 60 personer fra Tesla, fra alle ledd i systemet. 

Tesla, på sin side, har startet byggingen av det de kaller en «gigafabrikk» for batteriproduksjon i Nevada. Her er det Tesla som skal stille med selve fabrikkbygget og arealet i tillegg til å montere de ferdige batteriene. I tillegg skal de fortsette å kjøpe battericeller produsert av Panasonic i Japan, «for å møte den ventede etterspørselen» etter batterier.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå