Audi nærmer seg BMW - Mercedes faller av

De tre bilmerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz opplever alle salgsøkning globalt. Audi kan være på vei til å ta igjen BMW.

HARD KAMP: BMW, Audi og Mercedes-Benz er ganske like i globalt salg, men Audi har for øyeblikket størst momentum.
HARD KAMP: BMW, Audi og Mercedes-Benz er ganske like i globalt salg, men Audi har for øyeblikket størst momentum.

De tre tyske bilmerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz er arge konkurrenter og bemerkelsesverdig like i salgsvolum globalt sett.

Tross for at det europeiske bilmarkedet faller, så satt de tre merkene salgsrekorder i 2011.

I løpet at fjoråret vokste Audi seg forbi Mercedes-Benz. Audi klokket inn 1.302.650 solgte biler, en økning på 19,2 prosent. Da hjalp det ikke Mercedes-Benz at de også økte i forhold til 2010. Åtte prosent mer, ga et totalsalg på 1.260.912.

Størst av de tre ble BMW, med 1.380.384 solgte biler på verdensbasis, en økning på 12,8 prosent fra året før.

Trenden vedvarer

Disse tallene gjelder hovedmerkene, ikke Smart og Maybach hos Mercedes-Benz eller Mini og Rolls Royce hos BMW.

Trenden vedvarer i 2012. Merkene kjører på i rekordfart.

BMW er fortsatt størst. I de fire første månedene av 2012 solgte de 478.030 biler globalt, dette er en økning på 10,1 prosent i forhold til samme periode i fjor.

- I forlengelsen av det beste kvartalet i selskapets historie, har vi akkurat notert oss for det høyeste aprilsalget noensinne. Vi er på god kurs til å oppnå et rekordår i 2012, sier Ian Robertson, styremedlem i BMWs salgs- og markedsavdeling, i en pressemelding.

Asia

De holder seg på fjorårsnivået i Europa, mens veksten er sterk i Asia. I april var salgsveksten der på 25,1 prosent. I USA økte de med 6,1 prosent.

I løpet av hele 2011 skilte det bare i underkant av 80.000 biler mellom BMW og Audi. Det kan bli enda tettere i år.

Audi solgte 471.300 biler i løpet av årets fire første måneder, 6730 biler mindre enn BMW. Det kan bety at forskjellen mellom de to merkene krymper ytterligere når 2012 gjøres opp. For Audis del var økningen noe høyere prosentvis enn BMW, med 11,7 prosent.

Mer bilstoff på E24 BIL

Audi er særlig fornøyd med en vedvarende sterk vekst i USA, 15,8 prosent i første kvartal.

- Vi fortsetter å se et vekstpotensial for Audi i Nord-Amerika, vi ønsker å selge mer enn 200.000 biler der alene i 2020, sier Peter Scharzenbauer, styremedlem i salgs- og markedsavdelingen til Audi, i en pressemelding.

April var den 16. måneden på rad det økte salget i Nord-Amerika.

De øker og i Europa, med 4,9 prosent og øker kraftig i Asia. Nær 50 prosent opp i India og 44 prosent i Kina.

Sakker akterut

Mercedes-Benz ble passert av Audi i totalvolum i under fjoråret, og til tross for at de og opplever sterke tall i 2012, sakker de akter ut i konkurransen med de to andre merkene.

Fra januar til april hadde de en økning i forhold til samme periode i 2011 med 9,7 prosent, altså noe lavere enn Audi og BMW, og endte opp med 418.246 solgte biler.

De har en jevnt økning i alle regioner, særlig sterkt i Russland, med 25,9 prosent.

Audi sier i en pressemelding at de er det største premiummerket i Tyskland og USA, men de vil etter alt å dømme henge et stykke etter Audi og BMW totalt sett, når året er omme.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå