Europeiske bilprodusenter risikerer milliardbøter om de ikke blir mer miljøvennlige

EU starter å fase inn nye og strengere utslippsregler for nye biler fra 2020. Produsenter som ikke får ned utslippsnivået risikerer bøter i milliardklassen.


<p><b>MÅ TA GREP:</b> Franske bilprodusenter ligger dårligst an når det kommer til å kutte utslippene, ifølge analyse.</p>

MÅ TA GREP: Franske bilprodusenter ligger dårligst an når det kommer til å kutte utslippene, ifølge analyse.

Europeiske bilprodusenter kan vente seg for bøter på til sammen over 14 milliarder euro, eller 133 milliarder kroner, dersom de ikke er i stand til å etterfølge de strengere utslippsreguleringene som vil fases inn fra 2020 og tre i full kraft fra året etter.

Det kommer frem i en fersk analyse fra IHS Markit, skriver Bloomberg.

Franskmenn i fare

Kun et «seismisk skifte» i etterspørselen etter elektriske biler vil endre på endre på analysehusets anslag, skriver finansnettstedet.

Tidligere har analytikere i Exane BNP Paribas trukket frem de franske produsentene PSA Group, som står bak blant annet Peugeot og Citroën, og Renault, som de mest utsatte produsentene på kontinentet.

Bilprodusenter har i mange år kjent til endringene i EUs utslippspolitikk, men mange sliter med å få ned snittutslippet av karbondioksid fordelt over hele bilporteføljen

I 2017 økte CO₂ utslippene for første gang på mange år etter at kjøpere valgte bort relativt drivstoffeffektive dieselbiler, til fordel for bensinbiler. Skiftet kom i kjølvannet av Volkswagens utslippsskandale, i tillegg til økt appetitt blant kundene for mer drivstofftørste SUV-er.

Enkelte produsenter er på god vei

IHS' analyse indikerer at en gjennomsnitts bilprodusents portefølje i EU vil ha et utslipp på 122,9 gram CO₂ per kilometer, hvilket er 8 gram over et justert mål, ifølge Bloomberg.

Bilprodusentenes planer om å tilby nye helelektriske biler, i tillegg til å finjustere eksiterende motorteknologi, sørger dog for at flere produsenter i det minste er på vei til å møte de strenge utslippsmålene.

– Vi fortsetter å følge teknologiutviklingen, og endringer i reguleringene, og våre anslag vil bli justert i tråd med dette, skriver IHS.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå