Møller-sjef får 14 millioner kroner i etterlønn

Terje Male går av som sjef i bilgiganten Møller Mobility Group etter 20 år i selskapet. Han får med seg to årslønner, som tilsvarer 14 millioner kroner.


<p><b>GÅR AV:</b> Terje Male slutter i Møller Mobility Group etter 20 år i selskapet. Med seg får han 14 millioner kroner, som tilsvarer to årslønner.</p>

GÅR AV: Terje Male slutter i Møller Mobility Group etter 20 år i selskapet. Med seg får han 14 millioner kroner, som tilsvarer to årslønner.

Terje Male går av som sjef i bilgiganten Møller Mobility Group etter 20 år i selskapet. Det kom frem av av en melding tidligere fredag.

Avgangen kommer etter uenighet mellom Male og styret:

– Nå står vi ved et punkt der styret og konsernsjefen har ulike oppfatninger om hva som bør vektlegges i den videre realiseringen av strategien, og vi har derfor kommet til enighet med Terje Male om at tiden er inne for et lederskifte, sier styreleder Øyvind Schage Førde i Møller Mobility Group i meldingen.

Male hadde i 2017 en lønn på syv millioner kroner, og i notene i årsregnskapet til Møller Mobility Group fremgår det at to av lederne i selskapet har rett til to års etterlønn ved vesentlige omorganiseringer.

Dermed får Male 14 millioner kroner i etterlønn.

Selskapet bekrefter beløpet

– Jeg kan bekrefte at dette gjelder Male og at beløpet stemmer, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunn Paul Hegna i Møller til E24.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte Males etterlønn.

Bilbransjen preges av elektrifisering, og styrelederen peker på at de står midt i en «transportrevolusjon og en spennende tid der ny teknologi, nye løsninger og publikums forventninger til hva et selskap som vårt skal bidra med forandrer seg raskt».

Les mer: Utfordres av nye forretningsmodeller: – Bilbransjen er altfor avventende

Jobber med rekruttering

Terje Male har vært konsernsjef siden januar 2017.

Øyvind Schage Førde vil inntil videre fungere som arbeidende styreleder.

Prosessen med å rekruttere ny konsernsjef pågår og ventes avklart i løpet av kort tid.

Les mer: Endringene som skaker den norske bilbransjen

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå