Bileier fortviler over feilslått satsing på hydrogen: – Det er katastrofe

Da Einar Hagem kjøpte hydrogenbil, var tilgangen på drivstoff økende. Nå må Hagem revurdere kjøpet, etter at Hyop denne uken stengte alle sine hydrogenstasjoner.


<p><b>HYDROGENSMELL:</b> Denne uken ble det kjent at Hyop, den største hydrogenleverandøren til norske biler, legger ned fem hydrogenstasjoner.</p>

HYDROGENSMELL: Denne uken ble det kjent at Hyop, den største hydrogenleverandøren til norske biler, legger ned fem hydrogenstasjoner.

For to og et halvt år siden kjøpte Einar Hagem og familien i en hydrogenbil fra Hyundai.

Den investeringen har Hagem vært svært fornøyd med, inntil denne uken.

Onsdag ble det kjent at Hyop, den hittil største leverandøren av hydrogendrivstoff til biler i Norge, må legge ned driften av sine fem hydrogenstasjoner. Dermed er det kun Uno-X, med sine to stasjoner i Sandvika og Bergen som tilbyr hydrogendrivstoff til privatpersoner i Norge.

Det betyr at bilkjøringen nå blir en utfordring for Hagem:

– Det er katastrofe. Det er den eneste bilen vi har, og nå blir det plutselig mye vanskeligere å bruke den, sier han.

Les også: (+) Opels u-sving – fra tiår i rødt til profitt

45 mil rekkevidde

 <p>EIER HYDROGENBIL: Einar Hagem.</p>

EIER HYDROGENBIL: Einar Hagem.

Hagem, som bor i Oslo, kan benytte seg av Uno-X sin stasjon i Sandvika. Det begrenser likevel mulighetene for familien kraftig. Hyop hadde stasjoner både på Lillestrøm og Gardermoen i tillegg til sentralt i hovedstaden og i Porsgrunn.

– Det har fungert veldig bra. Vi kommer mye lenger med vår bil enn med en batteribil – den går 45 mil på full tank både sommer og vinter. Vi slipper utfordringene som kulde påfører batteribilene, sier Hagem.

Tilgangen på drivstoff var en avgjørende faktor for å kjøpe hydrogenbil, forteller bileieren:

– Vi investerte i bilen fordi det var en nullutslippsbil. På det tidspunktet vi kjøpte den, var tilgangen på drivstoff økende, og det ble sagt at hele landet vil bli dekket innen 2020. Nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre.

 <p><b>HYDROGENBIL:</b> Einar Hagem eier en Hyundai 35x.</p>

HYDROGENBIL: Einar Hagem eier en Hyundai 35x.

Stor interesse

Hydrogenbilsalget har hittil vært relativt beskjedent i Norge. I 2017 ble det solgt 57 nye hydrogenbiler. Året før utgjorde hydrogenandelen 23 biler. Hittil i år er det solgt 28 hydrogenbiler, ifølge Norsk Hydrogenforum (NHF) og Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Les også: (+) Nel – slik ble de markedsledende med en 90 år gammel hemmelig oppskrift

Interessen for å kunne kjøpe hydrogenbiler er imidlertid stor, mener NHF. Mange begrunner dette med mulighet for rask fylling og å slippe avhengighet av laderutiner og lignende, opplyser generalsekretær Kristian Vik i organisasjonen.

– Det er mange praktiske hensyn som gjør at mange ikke kan velge elbil, der hydrogenbil vil kunne være et ideelt valg, gitt utbygging av stasjonsnett. Kulde er også et viktig aspekt hvor hydrogenbiler vil kunne bli svært attraktive i vårt land, sier Vik.

Massiv utbygging

Tilgjengeligheten på hydrogenbiler i dag er begrenset, men mange bilprodusenter planlegger nå økt produksjon av den type biler, ifølge Vik. Dessuten har flere land planlagt og finansiert massiv utbygging av hydrogenstasjoner.

I Norge vil tilbudet øke gjennom Uno-X sine utbyggingsplaner av ytterligere tre stasjoner.

NHF mener det er beklagelig at Hyop må gi seg når hydrogeninteressen er på full fart oppover.

– Det er beskjedne politiske grep som skal til for at hydrogen for alvor skal kunne få fotfeste som et alternativt drivstoff i transportsektoren. Norsk Hydrogenforum vil derfor utfordre og invitere politikerne og virkemiddelapparatet til dialog og aktivt bidra til å finne en løsning, sier styreleder Steffen Møller-Holst i NHF i en pressemelding.

Enova støtter bygging av hydrogenstasjoner gjennom en årlig konkurranse. I desember i fjor ble Hyop innvilget støtte på 10,4 millioner kroner til byggingen av en stasjon på Ryen. Tilsagnet ble gitt med forbehold om dokumentasjon på at selskapet har tilstrekkelig finansiell styrke til å kunne oppfylle kontrakten. Støtte ble ikke utbetalt på prosjektet.

Enova har imidlertid gitt støtte til flere andre hydrogenprosjekter, deriblant tre stasjoner drevet av Uno-X.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå