Det heftigste på hjul?

Lamborghini Gallardo ser ut som et våpen, og går som et fly. Den er rett og slett noe av det heftigste som ruller på fire hjul

DRØY: Få biler har en råere framtoning enn Lamborghini Gallardo. Ser mer ut som et stealth-våpen enn en bil. Lamborghini er eid av Audi, og Audi R8 er ingen snau bil, men dette er langt mer ekstremt.
DRØY: Få biler har en råere framtoning enn Lamborghini Gallardo. Ser mer ut som et stealth-våpen enn en bil. Lamborghini er eid av Audi, og Audi R8 er ingen snau bil, men dette er langt mer ekstremt.

Selv om man naturligvis har fryktelig lyst til å hive seg inn i en Lamborghini Gallardo når man står med nøkkelen i hånden, kan det være verdt å ta turen rundt den. For den ser helt fantastisk ut. Den har en karosseriform som er noe av det råeste som finnes. Den spinnville storesøsteren Murciélago er ikke snau den heller, men Gallardo-en er mye tøffere. Uansett hvilken vinkel man ser det fra ser den helt usedvanlig ut. Den ser mer ut som noe som skal brukes i militærøyemed, enn noe som skal trille på en vei.

Knepet er at den er ganske liten, den har noe kompakt, solid og aggressivt som ingen andre biler. Om den er pen? Nei, men det skal den heller ikke være, utseendet kler derimot hele poenget med bilen. For dette er en supersportsbil, og den går noe aldeles vilt.

500 hester

Den større Murciélago, er en drøy bil, den må man virkelig respektere om man skal komme levende fra det. Gallardo føles noe mer brukervennlig, og det er ikke like mange mekaniske smell og brak fra motoren rett bak deg, som er litt mindre. En V10 på fem liter med 500 hestekrefter, mens Murciélago i sin aller siste utgave har 640 hester fra en 6,5 liters V12. Nå må man på ingen måte forledes til tro at dette betyr at Gallardo er en moderat bil, bare les tallene en gang til.

Lamborghini mangler fullstendig racing-tradisjonen som alle Ferrari-modeller har i hver minste bolt, men en ting har Lamborghini, de skapte supersportsbil segmentet med Miura i 1966. Siden den gang de alltid hatt en virkelig heftig sportsbil, med Countach, Diablo og Murciélago. Utover sytti- og åttitallet lagde fabrikken også noen litt mildere sportsbiler som i liten grad har levd videre (verken som legender eller i fysisk forstand). På nittitallet var det kun Diablo som ble erstattet av Murciélago i 2001, og først i 2003 kom det en bil som kompletterte modellrekken, og samtidig doblet utvalget, Gallardo.

Men er det en Audi?

Dette var den første bilen som virkelig var et resultat av at Audi hadde kjøpt fabrikken i 1998.

Skal du være en skikkelig gammeldags Lamborghini-entusiast kan du si at noe av magien ble borte i Gallardoen. Plutselig åpnet dørene seg som på en vanlig bil, utover ikke oppover, man fant i igjen knotter fra Audi i kupeen, og ikke nok med det, man fikk et air-condition-anlegg som fungerte, navigasjonssystem, og en generell følelse av at ting virket.

Motoren kan man og finne i Audi S6, riktignok i en ganske annen versjon, en familiebil og en supersportsbil settes opp ganske så ulikt. Vi har kjørt S6, og det er ikke så lett å merke noen likheter, for å si det mildt.

Bulder og brak

Å kjøre en Gallardo er en begivenhet. Den går greit på lave turtall, med et lydnivå som er ganske beskjedent, men dra den over 3000 omdreininger og noe skjer. Da kommer den gigantiske V10eren med et brak.

Lyden er helt hinsides, og tør man, går det over i noe som likner på et fly, en intens, ilter lyd som må kunne høres på ulovlig lang avstand. Trøkket inne i kupeen er på et slikt tidspunkt ganske intenst, men man slipper å frykte de verste utslag, bilen er utstyrt med firehjulstrekk og kjennes utrolig nøytral og presis ut.

Jeg har alltid trodd at Lamborghini er mer av en posørbil, enn en bil som kan matche sitt heftige ytre på for eksempel bane, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Jeg var kun på vanlig vei, og hadde naturligvis ingen mulighet til å finne ut av det, men bilen virker så utrolig retningsstabil og fri for krenging at den må fungere under tyngre påkjenninger og.

Kjøreopplevelsen er stor, man sitter omtrent på bakken, i en bil som føles som om den slutter rett foran vinduet (noe som ikke er så langt unna sannheten), med 500 hester rett bak seteryggen.

Det blir egentlig ikke så mye mer funky enn dette i en bil. Det er en ren sportsbil atmosfære som man ikke glemmer med det første. At man i tillegg vet at man sitter inne i noe som ser ut som et hemmelig av våpen av en eller annen art, gjør det ikke mindre pirrende. Det føles som om man gjør noe som kanskje er ulovlig (og du kan så definitivt gjøre veldig ulovlige ting i den), at det ikke kan være helt riktig å kjøre noe sånt steder hvor stasjonsvogner og mini-vaner også ferdes.

Ingen offisiell importør - foreløpig

Hos Autostrada, som har denne bilen til salgs, er de mer vant til å selge Ferrarier, og en direkte konkurrent er Ferrari F430. Ytelsene er temmelig like, men visuelt er de ganske så forskjellige. Tiff Needell fra det britiske bilprogrammet "Fifth Gear" sa engang, mens han kjørte en Gallardo, at dette er bilen man skaffer seg etter at man har hatt en Ferrari. Sagt på en annen måte, at førstevalget er Ferrari.

Det kunne og virke som Olav Medhus hos Autostrada var i samme bane, men han er så definitivt enig at bilen er rå. Samtidig hadde han akkurat solgt en Gallardo til. Så det ruller faktisk noen av dem på norske veier.

Verken Lamborghini eller Ferrari har noen offisiell importør til Norge, men det er ut til at begge kommer å få det i løpet av første halvdel av 2008. Foreløpig gjør dette at man må ta servicen i Sverige, ingen verksteder i Norge er autoriserte. Det er helt uaktuelt å sende en slik bil til noe annet enn spesialister.

Det koster å være kar

Prismessig ligger Gallardoen på samme nivå som Ferrari F430. Å anslå nøyaktige priser er vanskelig, listepriser finnes ikke i Norge, og de aller fleste som kjøper en slik bli ønsker en mengde ekstrautstyr. Oppgradering av bremser, for eksempel, kan fort beløpe seg til 100.000 kroner.

Bilen vi prøvde var fra 2004 og prisen på den er rett under 1,9 millioner brukt. Trolig en million under nybil pris. Friske summer. På den annen side så er dette en helt spesiell bil, som tar skikkelig tak i deg. Det er ikke umulig at en Ferrari F430 er et mer "fornuftig" kjøp, men Gallardoen er mer ekstrem, det er et villere valg fra øverste hylle.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

På forsiden nå