Elbil søker kontakt

Renault sin Zoe er en veldig fin elbil, men dessverre er den ikke noe glad i norsk elektrisitet.

Slik dagens bilmarked er, hører det til sjeldenhetene at en elbil ikke blir introdusert på det norske markedet først. Renault Zoe har vært på tilgjengelig siden 2012, men først nå er den her.

For Renault i Norge må dette ha vært litt surt, for i fjor ble det registrert 889 nye Renaulter her til lands, mens tallet for Nissans elektriske Leaf alene var 4604.

Årsaken til at det har tatt såpass med tid er kompleks. Renault internasjonalt ønsket et system der man leaset batteripakken, dette var ikke en løsning som passet det norske markedet. Her fikk den norske importøren etterhvert gehør for at bil og batteri selges samlet.

I tillegg har den et litt annet system for lading. Det er det norske IT-nettet som har skapt problemer, det vil si strømnett uten jording.

En slags løsning

- Vi har funnet en løsning på det og vil levere bilen med transformator og veggboks som kan monteres hjemme hos kunden. Transformatoren øker spenningen i ladeboksen til 400 volt. Noe som er det vanlige i det meste av Europa. De fleste «gammeldagse» ladepunkter rundt omkring lar seg likevel ikke bruke av Zoe-eiere uten strøm på batteriet, sa Roger Andersen i Renault Norge til E24, da vi snakket med han tidligere i år.

De har foretatt en test i storbyene før de vurderte å ta bilen til Norge. Forutsetningen for å lade Zoe er at det er TN-nett og 400 volt. Dermed var problemene ryddet av veien, og Zoe er klar for det som per i dag er det beste elbilmarkedet i verden. Eller er de det?

For det jo fortsatt slik at strømnettet i stor utstrekning byr på «feil» strøm. Dermed er det ikke bare å plugge inn en Zoe i nærmeste støpsel når batteriet begynner å bli tomt. Svært få av de offentlige ladepunktene er av riktig standard.

Beskjedent salgsmål

Kjøper man en Zoe får man med det som kalles en «Wallbox», en hjemmelader, men den er selvsagt ikke portabel. Årsaken til at Zoe har dette problemet, i motsetning til de andre elbilene på markedet, er at strømomformeren sitter i motoren, ikke på ledningen.

(saken fortsetter under bildet)

<p><b>VEKKER OPPSIKT:</b> Zoes utseende er spesielt, men ikke for rart. Responsen virker å være nesten utelukkende positiv.<br/></p>

VEKKER OPPSIKT: Zoes utseende er spesielt, men ikke for rart. Responsen virker å være nesten utelukkende positiv.

At Renault har et relativt beskjedent salgsmål for bilen, de regner med å selge 600 enheter i år, er sikkert fornuftig. Det man ønsker med en elbil er muligheten til å lade den når den står stille, og når dette i hovedsak blir hjemme, gjør det noe med rekkevidden.

Den er i utgangspunktet veldig bra. Bedre enn alle andre, bortsett fra Tesla. 21 mil er den i teorien, hvilket vil si rundt 15 mil, noe ingen andre i samme størrelse kan matche.

Problemet er bare at man ikke kan forvente å finne noen lading som fungerer ved destinasjonen, ergo må man ta med i beregningen at man også skal hjem igjen på samme kapasitet som man startet med.

Bra med plass

At det er såpass mye surr med ladingen er synd for bilen. For dette er ellers et meget godt alternativ om man ønsker en elbil. Det er en småbil med god plass. Den er litt over fire meter lang og har et bagasjeromsvolum på 338 liter, det er noe mindre enn Leaf, men betydelig større enn en Volkswagen E-up! Zoe hører da også hjemme midt mellom de nevnte bilene, og ville under de rette omstendigheter hatt et veldig bra salgspotensial i Norge.

Utseende er litt spesielt, men ikke på den klassiske, rare, elbil måten. Proporsjonene er fine og designet er helhetlig med elegante detaljer. Innvendig er det veldig enkelt. Setene i stoff har ikke spesielt god sidestøtte, og generelt er det en billig følelse i kupeen. Men det fungerer og det er ryddig.

Noe som ikke fungerer like bra er sittestillingen. Rattet lar seg ikke justere og har en rar vinkel. Man må være ganske nær apene i utvikling om dette skal falle naturlig.

Motoren er kvikk, og som med andre elbiler er det en fortreffelig bybil. Akselerasjonen opp til 60 er god nok til å sette tungt motoriserte bensinbiler i forlegenhet og størrelsen er perfekt til urbane kjøreturer.

For mye pes

Styringen er presis, lett og ullen, kalibrert for bykjøring. Dette er ikke bil man skal på lange, inspirerte kjøreturer i.

Det er mye positivt med Zoe. I utgangspunktet er motor og ladekapasitet hakket over de andre bilene i samme segment. Har man den heftigste ladeboksen kan den lades til 80 prosent på to timer.

Dette ville vært det beste kjøpet av småbilene med ledning, om det hadde vært mulig å lade den hvor man vil. Slik ståa er nå, er det altfor mye pes rundt dette, til at den får ut sitt potensial i det norske markedet.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå