En britisk hot-rod

Jaguars rykte som en bil for gamlinger begraves en gang for alle med denne lett hårete kabrioleten.

Hvis du ser på en bil som en ren bruksgjenstand, som skal kjøre deg mellom to bokstaver, vil dette være noe av det mest meningsløse transportmidlet som finnes.

Mange mener at kabrioleter er totalt idiotiske i Norge. Et land der det ikke er uvanlig at årstidene hopper fra vår til høst, krydret med betydelig nedbør og måneder med temperaturer der en pose frossenerter vil overleve på gata i ukesvis.

Med årets sommer stekende friskt i minne, er det plutselig like smart med en takløs bil her, som på Rivieraen. Riktignok var det til tider så varmt at det faktisk var mest behagelig å oppholde seg i et rom med klimaanlegg.

Så de ytterst få som kjøpte seg en bil med et tak som kan fjernes i år, føler nok at de har fått bra valuta for pengene.

At det selvsagt var en god del regn i lufta de dagene vi hadde Jaguars F-type kabriolet viser at det i hvert fall er bra den har tak. Det gjør samtidig at den har et bagasjerom som er av den mer latterlige sorten. 196 liter er egentlig enda mindre enn det høres ut som.

Pirk

Samtidig er dette pirk. F-type kabriolet driver ikke med praktiske ting og en kjøper vil aldri bry seg om disse tingene. Dette er en bil som er super-vakker og brutal i samme slengen. Ikke minst med motoriseringen her.

Vi hartidligere vært ute med V6 S motoren, som yter 380 hestekrefter, det er en sprek og svært vokal motor. V8 S har 495 hestekrefter og et lydbilde som er langt mer basstungt. Den buldrer som en am-car og på høye turtall blir det ganske så massivt. 

(saken fortsetter under bildet)

<p>GODVÆRSBIL: Selv en historisk flott sommer har noen middelmådige dager. Denne bilen gjør seg best i solskinn.<br/></p>

GODVÆRSBIL: Selv en historisk flott sommer har noen middelmådige dager. Denne bilen gjør seg best i solskinn.

Denne kraftige motoren gjør og at den relativt kompakte bilen blir som en hot-rod. Null til hundre tiden på 4,3 sekunder forteller sitt, og er man litt hissig på gassen, i for eksempel påkjøringsramper, må litt sleng på hekken påregnes.

Tenker du på Jaguar som et heller gubbete merke, anbefales en tur i denne bilen, for den er totalt bajas. Hatten vil forsvinne før man er i tredje gir, og designen er overhodet ikke geriatrisk, selv om den har noen klare trekk av den gode gamle E-type.

Det er en bil som gjør kjøreturen til en opplevelse. Kombinasjonene av utseende, lyd og krefter gjør at den er noe for seg selv. På sett og vis er den en konkurrent til Porsche 911 i pris og størrelse, men de er så forskjellige at det virker lite sannsynlig at noen står og vipper mellom de to bilene.

Men...

F-type V8 S kabriolet er en totalpakke for sansene, med taket av får man ufiltrert lyd rett i øret, og blir det for slitsomt kan man bare sette seg på en rasteplass og se på bilen til man er klar igjen.

Dog er det mer enn én liten hake ved det hele. Versjonen med V6-motor er egentlig bedre. Den er mer sprek nok og den mindre motoren gir lavere vekt foran, hvilket er gunstig for kjøreegenskaper og lommebok. Vi har prøvd begge versjonene, både på vei og bane, og de 70 kiloene i forskjell, som hører hjemme i motorrommet, har litt å si for bilens følelse i svinger. V8-ens nær 500 hestekrefter gjør den og til noe mer utfordrede å håndtere. At den koster 400.000 mer taler heller ikke til dens fordel.

Ingen av dem er noen utpregete racingbiler, det er sportsbiler med masse krefter, det finnes biler, som en Porsche 911, som er mer egnet for kjøring på bane.

(saken fortsetter under bildet)

<p><b>FRA SINE EGNE:</b> Kabrioleten er en flott bil, men Coupé-versjonen av F-type er enda flottere.<br/></p>

FRA SINE EGNE: Kabrioleten er en flott bil, men Coupé-versjonen av F-type er enda flottere.

Som om ikke det var nok, så er coupé-versjonen enda finere. Det er rett og slett en av de aller flotteste bilene som lages i dag, med en taklinje som allerede er en klassiker. Den har til og med et, i denne sammenhengen, formidabelt bagasjerom på 407 liter. I tilsvarende versjoner er den i tillegg rundt 70.000 rimeligere.

Nå er det ikke mulig å få coupeen med akkurat denne V8-motoren, skal man ha V8 i den, blir det en R-versjon som har hele 550 hestekrefter. Det burde være mer enn rikelig.

Jaguar F-type V8 S kabriolet er en herlig unødvendig bil, som strør rundt seg meg humør og bråk i skjønn forening. En hot-rod med klasse.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå