Dieselmoro

Maserati er en snedig utfordrer i det finere familiesegmentet.

For mange år siden prøvde jeg det som da var en ganske ny Maserati Biturbo. Den var til salgs for et par hundretusen, noe som må ha representert et helt formidabelt pristap. Dette var helt på slutten av åttitallet og modellen var fortsatt i produksjon. Hva den kostet ny, husker jeg ikke, men det var lett mange ganger den verdien.

Den gang tenkte jeg at det egentlig var et godt kjøp, en bil der forrige eier hadde tatt det som var av tap, for en Maserati er jo nødt til å bli en klassiker, som ikke synker under slike summer?

Bilen var virkelig morsom å kjøre. Med en V6-motor på drøyt 200 hester og en vekt på rundt ett tonn, føltes den voldsomt kvikk. Med sin kantete design var den veldig åttitallsriktig og jeg er i ettertid svært glad for at jeg aldri fant på å kjøpe den.

For om mang en Maserati har blitt løftet inn i den klassiske stuen, så befinner Biturbo seg fortsatt ute i kulda. Skulle man finne noen som ikke har gått i oppløsning er de sjeldent verdt mer enn noen titusener. Unntaket her er en variant som kom i 1992. Disse fikk kraftigere motor og et noe heftigere utseende og ble kalt Ghibli. Dette var andre gang de brukte dette navnet, første gang var på en uendelig vakker GT-bil som ble laget fra 1967 til 1973.

Ghibli III

Nå er Ghibli tilbake igjen, men denne gangen med en helt annen type bil. En bil som egentlig ikke har noen forgjenger overhode i Maseratis eleverte portefølje. En familiebil, ikke i gigaklassen som Quattroporte, heller ikke så liten som Biturbo-derivatet 425.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den nye Ghibli skrenser rett på parkeringsplassen til BMW 5-serie og Audi A6 og A7 med flere. Med en viktig forskjell fra mange av konkurrentene. Du finner ikke en økonomitilpasset versjon med 136 hestekrefter. Men, og dette er rart å skrive i samme setning, det er en Maserati man kan få med dieselmotor.

De har med andre ord foretatt en viss markedstilpasning, men minste motor er den nevnte dieselen, som yter 275 hestekrefter fra en tre liters V6, for å matche den skal man et stykke opp i listene til A6 og 5-serie. BMW 530d har 258 hestekrefter og starter på drøyt 700.000 kroner, mens en Porsche Panamera med 250 hesters diesel starter på over millionen.

Dieselmotoren skal være en nybygd enhet, den er ikke hentet fra en hylle i Chryslers sortiment. I det man starter den opp, er det liten tvil om hva slags drivstoff det er snakk om, men de har gjort en skikkelig jobb med eksosanlegget, og under kjøring gir den fra seg en ganske grom lyd, ikke minst i sport-modus.

Premium pluss

At det er rikelig med trøkk forteller null til hundre tiden på 6,3 sekunder om, men det er selvsagt en hake, turtallsregisteret er begrenset. Ved 4500 er det stopp. En god ZF-girkasse kompenserer her, men bruker man hendlene på rattet, blir det mer fingergymnastikk enn normalt når motoren flerrer gjennom gir etter gir.

(saken fortsetter under bildet)

<p><b>KUL:</b> Maserati er et merke med en solid, estetisk historie. Holdbarheten har det vært verre med. Det er grunn til å tro at det ikke lenger er et problem.<br/></p>

KUL: Maserati er et merke med en solid, estetisk historie. Holdbarheten har det vært verre med. Det er grunn til å tro at det ikke lenger er et problem.

Bilen er relativt tung, drøyt 1,8 tonn, og den hydrauliske styringen er god, men noe distansert. Samtidig er det heldigvis ikke noe problem å få bilen til å våkne opp på egnete veier. Bra med hestekrefter og et solid dreiemoment gjør at folk med en affinitet for å ligge litt bredt, kan få tilfredstillit dette behovet.

Man kan føle at bilen ikke er av det letteste inn i en sving, men så fort man får kraft i bakhjulene, blir det veldig klart at balansen er prima, det er lett å finne en god rytme. Veigrepet, selv på kald og våt asfalt, er storartet. Her er det på nivå med en BMW 5-serie med sportsunderstell, og langt foran en Audi A6. Det er rett og slett en skikkelig livlig familiebil.

Flere biltester

Det som gjør Ghibli til noe mer en bare en litt rar utfordrer til de tyske maskinene er at den er langt mer eksklusiv inni. Her snakker vi premium pluss, både i utførelse og materialer. Uansett hvor mye man legger i på tilvalgslistene i en BMW eller Audi kommer de ikke opp på dette nivået.

Blir nok slagsrekord

Utvendig er det og skikkelige saker. Den minner om sin storesøster Quattroporte, men med sine noe mer kompakte form blir den muskuløs og elegant. Fronten er passe aggressiv og linjene pene. Personlig liker jeg den bedre enn storesøsteren, som rett og slett er for stor.

(saken fortsetter under bildet)

<p><b>PLASS</b>: Ghibli er en relativt stor bil, og plassen innvendig matcher den man finner i de tyske konkurrentene.<br/></p>

PLASS: Ghibli er en relativt stor bil, og plassen innvendig matcher den man finner i de tyske konkurrentene.

At Maserati for første gang kommer med en dieselmotor, betyr ikke at de dropper bensin. Man får Ghibli med en V6 bensinmotor, enten med 330 eller 410 hestekrefter. Største versjon er og tilgjengelig med firehjulstrekk, til snaut 1,5 millioner kroner.

Ghibli er en viktig del i en ganske grandios plan fra Maserati. De skal i løpet av få år lage 50.000 biler i året, noe som er i retning av en tidobling.

Den kommer garantert til å få opp volumet til merket betraktelig her hjemme også. For nå får de en offisiell importør i Autostrada Sport. Dette er en modell med et nedslagsområde Maserati ikke har hatt siden Biturboens tid, og det kan åpne for at det ruller ut rundt flere titalls nye biler med tridenten i front neste år. Noe som jeg antar at omtrent tilsvarer det totale antall nye Maseratier solgt i Norge gjennom tidene.

Det vil for øvrig gjøre at modellen aldri kommer til å bli en klassiker på linje med for eksempel den første Ghibli-utgaven, det blir rett og slett for mange av den.

Les også:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå