Jaguar blir moderne

E24 er først og har kjørt Jaguar XF i Norge.

En linjelekker sak som skal prøvde seg på de tyske premium sedanene, og vi skal ikke se bort i fra at Jaguar med denne modellen faktisk har en sjanse til å kapre kjøpere fra denne noe tilårskomne gjengen

Som produsent av premium biler har Jaguar en kudos som få andre, de har laget modeller som alle har blitt klassikere. I mange år hadde de kun to varianter, en stilig coupé og en stor sedan. Den sistnevnte, XJ, har eksistert siden 60-tallet, og de egentlig aldri beveget seg særlig langt fra originalens uttrykk, mens de på to-dørs siden har de vært langt mer dristige. Da Jaguar på slutten av forrige århundre bestemte seg for å utvide sortimentet så de nok en gang bakover. Den minste, X-type (som kom i 2001) er utformet som en liten XJ, delvis basert samme plattform som Ford Mondeo, mens S-type kom i 2000 og plasserte seg mellom de to andre sedanene i størrelse med et utseende som trakk sterke veksler på en modell med samme navn fra 60-tallet. Ingen av disse to har blitt noen særlig suksess.

Helt ny

Så nå når S-type skal erstattes har de valgt å se i en helt annen retning, hvor det ser ut som tanken er at navnet Jaguar holder som tyngde i et segment hvor man og finner storselgere som BMWs 5-serie og Audi A6, mens de satser på et helt moderne uttrykk. XF heter den og den bør nok forsyne seg en smule av disse andre bilenes kjøpergruppe om det skal se lysere ut for Jaguar. Det kan virke som utvidelsen av modellutvalget for noen år siden ikke tilførte Jaguar nok nye kjøpere, og da blir kostnadene med å utvikle en helt ny modell vanskelige å hente inn.

Lang

Førsteinntrykket er lovende, bilen ser så definitivt fresh ut, den har en moderne sedan-coupé utforming med en silhuett alá Mercedes CLS, hvor særlig vinkelen til bakvinduet er spiss, som på Jaguars todørs modell XK. Dette gir et sporty og stilig utseende. I forlengelsen av dette får man et digert bagasjerom (rundt 500 liter), da baksetene er trukket et stykke forover, ellers hadde ikke passasjerene fått plass til hodet. Dermed er ikke selve den indre kupeen så stor, men bilens lengde, på 496 cm (nesten det sammen som XJ), gjør at det er akseptabel plass. Onde tunger har sagt at den likner på så vel Ford Mondeo som Lexus GS, det stemmer for så vidt ved første øyekast, men detalj arbeidet på Jaguar skiller den fra dem. XF-en har det man må kunne kalle et tredimensjonalt formspråk, hvor man finner forseggjorte detaljer fra alle vinkler. Det er ikke bare slik at den ser stilig ut fra siden.

Stilig interiør

Linjene på panseret er et eksempel på dette. Innvendig er det virkelig lagt ned arbeid for å gi bilen et seriøst, dyrt preg. Utformingen er super, og løsningen med den lille girknotten gjør at midtkonsollen er høyere enn vanlig hvilket gir det veldig solid og pent uttrykk. Den er utstyrt med en blanding av fikse og morsomme løsninger. Lufteventilene som kommer fram i det man starter bilen, girknotten stiger opp av midtkonsollen, kupelys som er tøtsj sensitive, lyssettingen generelt for å nevne noe, en rekke elementer som skiller den fra den gemene hop, alt naturligvis gjennomført i fine materialer med en gjennomtenkt plassering av alle funksjoner.

God timing

Man skal ikke bort i fra at timingen også er god, de store konkurrentene i dette markedet er BMWs 5-serie som ble lansert i 2004, Audi A6 som kom i 2005 og Mercedes E-klasse fra 2003. Ergo begynner disse bilene å dra litt på årene, og er det noe premium markedet er sensitive på er det nyheter. At XF ikke kommer stasjonsvogn vil naturligvis være et minus, men for sedan-kjøpere er det XF som er den fresheste gutten i klassen.

Vi prøvde to motorvarianter, innstegsmodellen med en 2,7 liters turbodiesel på 207 hestekrefter, som vil stå for majoriteten av salget, og topp versjonen SV8 med en kompressormatet 4,2 liters V8er på 416. Med dieselen får man en behagelig cruiser, den er sterk, og alle modellene har verdens beste automatgirkasse, den sammen man blant annet finner i Jaguar XK og Maserati Quattroporte. Den skifter så raskt og sømløst at nærmest glemmer at bilen faktisk er utstyrt med seks gir.

Kjøreegenskaper

Uansett motorstørrelse merkers det at bilen er virkelig godt satt opp, den gir et tungt og solid inntrykk, slik man forventer av en bil av denne størrelse, samtidig er har den en styrerespons som er herlig direkte. Som i en sportsbil. Den føles kvikk og mye mindre enn den egentlig er på svingete vei, man får all informasjon man trenger rett i fingrene. Britene er og kjent for å ha temmelig rufsete kvalitet på en del av sine veier, hvilket Jaguar tydeligvis ikke har glemt, på kjip telehivete vei mister den ikke fatningen. Fjæringen spiser slagene og styringen blir i liten grad påvirket av ujevnheter.

Brom-brom

Dette får man virkelig igjen for i den friske SV8-varianten der man kan sette opp bilen mer sportslig med et par tastetrykk (begge modellene har forøvrig sportsvalg på girkassen), da kan man virkelig frese rundt i kuperte løyper. Muligens vil potensielle baksetepassasjerer uttrykke en viss misnøye etter hvert, men den kan kjøres som en skikkelig sports-cruiser.

Utgangspunktet er begge modellene svært fredelige i kupeen, dette er et av Jaguars varemerker, de er nærmest lydløse, men heldigvis har Jaguar forstått verdien av å høre en V8er gjøre et skikkelig magadrag, bromligen slipper til om man drar litt på, mens det er mer eller mindre østers under rolig kjøring.

En seriøs utfordrer

Om denne XF-en faktisk kan gi Jaguar det løftet de håper er naturligvis altfor tidlig å si, men det er helt klart et godt forsøk. XF klarer å mikse høy komfort med kjøreglede, i en pakke som holder estetisk. Til tross for de mange detaljene er den ikke veldig spennende utvendig, samtidig merket jeg meg at folk la merke til bilen, så den har tydeligvis en aura av noe spesielt, så det er ingen grunn til å være veldig surmaget og dra inn at den likner en del på noen andre her. Innvendig er det ekstra gøy å være, både med alle de gjennomført kule løsningene og fordi kjøremiljøet er svært bra. Man sitter godt i en bil som er strøken å kjøre, uansett motor. Selvsagt er morsomst å ratte den seriøst heftige kompressor V8eren, men man har det ikke så verst med turbodiesel heller.

Jaguar Norge kan fortelle at de så langt har solgt 32 XF, 8 av disse er V8er modeller, siden lanseringen for kort tid siden. Totalt i år er de tildelt 60 biler, og de mener at de kunne ha mer enn dette om det hadde klart å få tak i flere. Mange av kjøperne byttet ut 5-serie eller A6 med XF, det kan være et tegn på at bilen kan gjøre jobben med å gi Jaguar helt nye kunder, ikke bare dem som har trillet rundt i den klassiske katten i alle år.

På forsiden nå