For baksetesjåføren

BMWs 7-serie er det mest luksuriøse merket kan by på, og det er ikke småtteri, men er det godt nok til å tukte Mercedes-Benz' S-klasse?



<p><b>ELEGANT</b>: BMWs nye 7-serie er en stilig bil. Den har mer karakter enn forrige generasjon.</p>

ELEGANT: BMWs nye 7-serie er en stilig bil. Den har mer karakter enn forrige generasjon.

Når premiummerkene ruller ut en ny utgave av sin største modell, skal det være det deres absolutte spydspiss når det gjelder utstyr og komfort. Så en ny BMW 7-serie er en diger bil med så mye utstyr at man kan bli forledet til å tro det er et fly.

Alt som finnes er stappet inn, både av brukerteknologi og fiksfakseri som er der for å gjøre kjøreturen maks komfortabel. For biler i denne mega-luksusklassen opererer i sjangeren komfort, og i denne versjonen er det åpenbart at passasjeren, da fortrinnsvis den eller de to som er i baksetet, er vel så viktige som sjåføren.

For dette er en BMW 750iL, altså 7-serien i ekstra lang versjon. Det vil si drøyt 520 centimeter med bil, hvor de nær 20 ekstra centimeterne kommer personene i baksetet til gode. Når man så ser at denne bilen kun har plass til to der bak, så er det klart at dette ikke er en bil for de kravstore familiene, men for en til to som vil lese avisen fred mens en person med hodeplagg ratter bilen i store hastigheter på mellomeuropeiske motorveier.

 <p><b>TEKNOFEST</b>: Bilen byr på alt BMW har av teknologiske triks. Samtidig så ser den ikke så forskjellig ut fra de mindre modellene. Her er Mercedes' S-klasse på en helt annet nivå.</p>

TEKNOFEST: Bilen byr på alt BMW har av teknologiske triks. Samtidig så ser den ikke så forskjellig ut fra de mindre modellene. Her er Mercedes' S-klasse på en helt annet nivå.

Det ser egentlig ikke ut som du eier den før du setter deg i baksetet.

I denne eleverte klassen har det gjennom generasjoner vært Mercedes-Benz S-klasse som har vært ledestjernen. Den som har levert på det gjennomført høyeste nivå, og det er det fortsatt, når det gjelder interiøret. For selv om det er tunge og dyre materialer og stilfullt utført i kabinen i 7-serie, så er det fortsatt ikke i nærheten av den nye S-klasse.

I 7-serien er det en naturlig oppgradering fra 5-serien, i S-klasse kom det med den nye modellen et helt nytt premiumnivå, som ligger på minst like høyt hylle som megaluksusmerkene Bentley og Rolls-Royce.

Vifte med hendene

I BMWen er det nye tekniske triks som «Gesture Control», hvor man kan skru opp og ned volumet på stereoen, svare på telefonen og slikt med håndbevegelser, kalt «gestikulasjonsstyring». For de kreative er det dessverre forhåndsavtalte bevegelser. Så vidt vi kunne se så fungerer ikke hytting med neven og en langfinger og slikt som beskjeder, noe som kanskje er greit da hissige bilister i hytt og pine ville ha ringt med telefonen, skrudd opp volumet og skiftet radiokanaler.

 <p><b>SJETTE GENERASJON:</b> Den første 7-serien kom i 1977. Dagens utgave er sjette generasjon.</p>

SJETTE GENERASJON: Den første 7-serien kom i 1977. Dagens utgave er sjette generasjon.

En ny generasjon nøkkel kan også gjøre en del fiffige ting. Denne var ikke i bilen vi prøvde på grunn av en misforståelse, så her må vi stole på det BMW sier den kan. Det skal blant annet være at man kan gå ut av bilen og styre den ut eller inn av en trang parkeringsplass, og skru av motoren når bilen er der den skal være. Kanskje ikke så dumt når man ser hvor diger denne bilen faktisk er.

James Bond

Dette får meg i tillegg til å tenke på James Bond filmen «Tomorrow Never Dies» fra 1997 hvor 007 styrer en 7-serie mens han ligger i baksetet. I samme slengen kan man jo lure på hvorfor Aston Martin ennå ikke har kommet med katapultsete eller en usynlig bil.

Denne sjette generasjonen 7-serie er basert på en ny plattform fra BMW, og de har tatt i bruk komposittmaterialer som karbonforsterket plast, herdet stål og aluminium. Dette har slanket bilen et par hundre kilo fra forrige versjon.

 <p><b>PLASS</b>: Bakseteplassen er formidabel, og tilgangen på underholdning er også som en godt utstyrt stue.<br/></p>

PLASS: Bakseteplassen er formidabel, og tilgangen på underholdning er også som en godt utstyrt stue.

Sportslighet er noe som er viktig for BMWs image, og som oftest leverer de biler som er blant de beste i sin klasse på kjøreegenskaper. Så også denne gangen, men det må ikke tolkes dit hen at dette er en spesielt sportslig bil. Den gir mer kjøreglede enn S-klasse, Audi A8 og ikke minst Lexus LS, men det er og blir en stor og komfortabel maskin. Selv med motoriseringen her, en 4,4 liters, åttesylindret sak med 450 hestekrefter, er bevisstheten om at den kan gjøre null til hundre på 4,5 sekunder viktigere enn at den faktisk kan gjøre det.

Den kjennes mer lettbent enn S-klasse, med mer feedback fra chassiset og en mer direkte følelse fra underlaget, samtidig så er styringen relativt distansert. Det som er viktigere er at den flyter over veien helt uten anstrengelser, i en kupe som stort sett er helt lydløs, bortsett fra at den slipper inn litt elegant åtterlyd under akselerering.

 <p><b>FORSKJELLIGE UTGAVER:</b> 750Li er toppmodellen, og den eneste bensinutgaven i Norge. «Innstegsmodellen» er 730d med 211 hestekrefter, den koster fra 1,08 millioner kroner. Man kan også få den med 265 og 320 hesters diesel<br/></p>

FORSKJELLIGE UTGAVER: 750Li er toppmodellen, og den eneste bensinutgaven i Norge. «Innstegsmodellen» er 730d med 211 hestekrefter, den koster fra 1,08 millioner kroner. Man kan også få den med 265 og 320 hesters diesel

Det er ikke en bil som kler veldig hissig kjøring, men den gir føreren mer moro enn i de andre konkurrentene. Samtidig spørs det vel om folkene i baksetet blir særlig fornøyde om de søler kaffe på buksepressen.

I Norge er nok dette en bil som særlig vil har offentlige oppgaver, og det har jo vist seg at noen av dem som egentlig skal sitte i baksetet, en gang iblant setter seg foran og glemmer hvor lett det er å bli fartsblind i en superkraftig luksusbil. For norske forhold er det også verdt å merke seg at modellene i prislisten har firehjulstrekk.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå