For dressert Audi S5

Audi S5 er toppen av den nye A5-serien, med en heftig V8er og fine kjøreegenskaper, men uten x-faktoren.

TOPP: S5 er toppmodellen i A5-serien til Audi. Ryktene går om en RS5 med 500 hester, men det er mulig det bare ønsketenkning fra dem som ønsker en mindre veldressert versjon av denne modellrekken.
TOPP: S5 er toppmodellen i A5-serien til Audi. Ryktene går om en RS5 med 500 hester, men det er mulig det bare ønsketenkning fra dem som ønsker en mindre veldressert versjon av denne modellrekken.

Audi A5 er en av de bilmodellene man lurer litt på hvorfor finnes. Er det virkelig noen som har gått og ventet på en temmelig stor (drøyt 460 centimeter lang)

Audi med to dører? Den fyller muligens et hull mellom TT og R8, men begge de bilene er rene sportsbiler mens A5 befinner seg ett eller annet sted mellom familiebil og sportsbil.

For en tid tilbake kjørte vi A5 med en treliters turbodiesel, den var frisk i ytelsene, og vi satt igjen med inntrykket av en god Autobahn cruiser vi ikke helt klarte å plassere i terrenget, bortsett fra at den trolig kan ha noe av det samme kundegrunnlaget som coupé versjonen av BMWs 3-serie.

V8

Det man uansett vet med en Audi er at den underveis kommer til å være tilgjengelig med voldsomt antall motorvarianter, og at det gjerne toppes med en "S" og i de aller friskeste tilfellene en "RS" versjon. Sistnevnte har ikke kommet til A5 ennå, foreløpig toppes modellrekken med S5, som slett ikke er noen pusling. Audi har puttet inn sin 4,2 liters FSI V8er, her med 354 hestekrefter.

Om vi ikke helt fikk tak i sportsbilen i A5 da vi prøvde den med turbodiesel motoren, så burde vel denne V8 bensin saken gjøre noe med den saken.

Det første som merkes er en svært direkte gassrespons, her er foten rett inn i V8ern, og selv etter mange mil er det ikke helt enkelt å foreta en silkemyk start i et lyskryss. Det neste er en kortsteget og ganske trang girkasse som det ikke nytter å fisle med, den må behandles kontant. Men med bilen vel i gir er det et rett så heftig drag, null til hundre er 5,1 sekund, det er pent, men faktisk bare åtte tideler raskere enn 3,0 TDi motoren.

Dyr

Sånn sett er S5 et usedvanlig dårlig kjøp, den blir nemlig vanvittig dyr i Norge, stor motor med et ikke helt beskjedent CO2 utslipp er delikatesser for avgiftssystemet.

Den koster vel 500.000 mer en 3,0 TDi, og med en veiledende pris på bortimot 1,2 millioner for S5 er man snaut 100.000 unna en Porsche 911, men nesten 300 000 over BMW 335Xi som har 304 hester.

STAMFAR: Audi S5 sammen med sin stamfar, Ur-quattroen. Den nå legendariske, og første Audien, med firehjulstrekk som ble introdusert i 1980.
STAMFAR: Audi S5 sammen med sin stamfar, Ur-quattroen. Den nå legendariske, og første Audien, med firehjulstrekk som ble introdusert i 1980.

Om den i så måte er et godt eller dårlig kjøp i forhold det to andre tyskerne er vanskelig å si. Som med så mye annet i denne bilen er den vanskelig å plassere helt nøyaktig i forhold til så mye.

Snill

Det er og kjøreopplevelsen. For den er i utgangspunktet en realt heftig maskin. Motoren drar så det suser til rødmerkingen på circa 7000 omdreininger, med et tøft lydbilde.

Styringen er og bedre enn på de andre "S" modellene vi har kjørt (S3 og S6), det er en helt ny konstruksjon som er mye mer på nett med det som skjer. Vektfordelingen er og bedre enn i for eksempel S6 som er betydelig fortung. I S5 er akslingen trukket nærmere snuten av bilen, slik at den store motoren er i høyere grad er over og bak forhjulene. Dermed er den langt mer nøytral i svinger, man slipper å føle at fronten ønsker seg rett fram under motorens rene tyngde.

Kjøremessig er S5 en veldig god bil, men den er samtidig ganske snill, veldig lett kontrollerbar, uten noen form for fandenivoldskhet. Alt er helt fint, liksom.

Fantastisk kjørestilling

Men S5 har noe ved seg, den sniker seg innpå deg etter noen timer bak rattet. Den har en vanvittig god kjørestilling, den noe harde giringen passer fint under inspirert kjøring, veigrepet er forutsigbart, hvilket, tross alt, ikke er så dumt.

Den er stor, men føles ikke tung, og om utseende er litt på den udramatiske siden så er det jo en pen bil. Silhuetten er klassisk coupé, personlig synes jeg bilen dør ut jo lenger bak man kommer, men stygt blir det aldri.

Nei, dette er en litt pussig bil. En rent ut schizofren sak.

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om den er smart i sin snodige blanding av litt uunselig og prangende. Å kjøre den på lite trafikkerte bakveier er stor moro, ikke som i en sportsbil, der man må stå på, mer slik at man blir imponert over hvor lite det koster bil og fører og forsere svinger og bakktopper i bra hastighet.

BROM-BROM: I Audi S5 finner man en variant av merkets 4,2 liters FSI V8er. I RS4 har de tatt ut over 400 hester av samme blokka, men 354, som det er i S5, er rikelig det og.
BROM-BROM: I Audi S5 finner man en variant av merkets 4,2 liters FSI V8er. I RS4 har de tatt ut over 400 hester av samme blokka, men 354, som det er i S5, er rikelig det og.

Ikke trenger man å aktivisere all verdens programmer og triks heller, her er det bare å trykke på start knappen, så har man det som trengs.

Vokser

Som en sprek og sportslig bil til daglig bruk er den fortreffelig, bortsett fra at det er seriøst vrient å komme seg ut av baksetet på en fornuftig måte.

Samtidig er det ikke helt enkelt å se hva slags parametere som skal ligge bak valget av denne bilen. Kanskje særlig S5 utgaven som blir veldig dyr. Men det er en bil som vokser med oppgaven, i hvert fall når det gjelder kjøreglede, og kanskje får passasjerene den fine bonusen at de får bevegelsespotensial som en gummimann etter en tid.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå