Gjennomført A4

Audi A4 har fått en midt-i-livet oppgradering, akkurat i tide til å møte den helt nye BMW 3-serie.

FORVENTNINGER: Den reviderte Audi A4 er ventet å ha et salgs volum på 1800 biler i året. Inkludert den kommende Allroad-modellen.
FORVENTNINGER: Den reviderte Audi A4 er ventet å ha et salgs volum på 1800 biler i året. Inkludert den kommende Allroad-modellen.

Skal man først gjøre en midtlivs oppdatering på en modell, så kan man vanskelig time det bedre enn det Audi nå har gjort med A4.

Helt parallelt med at den mest intense konkurrenten, BMW 3-serie, kommer med en en helt ny modell, har Audi gitt deres kanskje viktigste modell en modernisering.

Dagens modell har vært på markedet siden 2008 og er midt i sin livssyklus. Audi har gjort noen visuelle grep, særlig synlig forfra. Fronten er nå nærmest identisk med den nye A6-modellen som ble lansert i fjor.

Familiært

Audi er åpenbart ute etter at deres biler skal se så like ut som vel mulig. En familiebånd av denne art er slett ikke uvanlig, men med akkurat A4 og A6 blir likhetene svært påfallende.

Da dagens A4 kom for fire år siden er det grunn til å tro at den tok kunder fra den da relativt aldrende A6. Den var mye bedre å kjøre, og størrelsesforskjellen var ikke mer påfallende enn at det må ha vært fristende for mang en A6-kunde og nedskalere til A4.

Nå er ikke dette like sannsynlig. A6-modellen som kom i fjor er et betydelig steg mer raffinert enn den bilen den erstattet. Mens A4 fortsatt er kompetent, men ikke like avansert som A6.

Det som kan være et fikst knep er at den visuelt legger seg tett på storebroren som har et solid image. Et image som mange ser ut til å like, eller mislike.

Nye motorer

Nå er egentlig ikke de ytre oppgraderingen de viktigste på denne A4en, selv om de rent salgsmessig muligens er det. For alle motorene har fått en gjennomgang, og yter nå jevnt over mer enn før, samtidig som de har skrudd ned forbruket.

Bilen her har en 1,8 liters bensinturbo med 170 hestekrefter. Den erstatter i realiteten to motorer, 1,8 literen på 160 hestekrefter og toliteren på 180.

Hos Audi-importør Harald A. Møller er de usikre på om det er diesel eller bensinmodellene av A4 som de kommer til å selge mest av. Med de mindre bilene har det etter avgiftsomleggingen ved nyttår vært en dreining mot bensin, mens de større bilene fortsatt i hovedsak leveres med diesel.

Diesel eller bensin

Det kan se ut som A4 ligger i brytningspunktet her. Bensin med 170 hestekrefter og diesel med 177 koster så å si det samme (det er 200 kroners forskjell). Dieselen er litt kvikkere og noe mer drivstoffsnill, men med et over fire ganger så høyt NOx-utslipp.

Mer bilstoff på E24BIL

I tillegg er det grunn til å tro at motordynamikken er noe forskjellig. Vi har kun prøvd bensin i denne omgangen, men all erfaring tilsier at fleksibiliteten er størst i bensinvarianten. Med krefter både lengre ned og høyere opp på turtallskurven enn hva dieselen kan by på.

Den reviderte 1,8 literen kler bilen veldig godt, og gir en bilen en akselerasjon fra null til hundre på 8,3 sekunder. Her matchet med en manuell girkasse som er tett og fin.

Understyring

Skal man ha den med Quattro må man vente et par måneder til, så bilen her har forhjulstrekk. Med en ny elektromekanisk styreenhet lik den man finner i A6, som gir brukbar følelse med veien. Samtidig kjennes det at den gir motvekt, dermed blir det en litt forstyrrende og ikke helt sportslig kjørefølelse. På motorvei sporer den, og da er det en litt uvant feedback når den leter etter sentrum.

HVILKEN MODELL VAR DET, SA DU: De største kosmetiske forandringene er foran, og her er det ikke lett å se forskjell på A4 og A6
HVILKEN MODELL VAR DET, SA DU: De største kosmetiske forandringene er foran, og her er det ikke lett å se forskjell på A4 og A6

Dette er til en viss grad noe man venner seg til.

Under litt hard kjøring merkes det at man har drivhjul og styring plassert på samme hjulpar, og understyring må påregnes om man trykker på i en sving. Det gir kjøreegenskaper som er veldig Audi. Som aldri blir like gode og morsomme som i en BMW, men samtidig har de en gunstig miks av komfort og noe forutsigbart.

Ingen x-faktor

Innvendig er det så definitivt som forventet. Med høy byggekvalitet, hvor det er lett å finne en god sittestilling med alle funksjonsknotter og knapper logisk dandert rundt føreren.

Som i mange Audi-modeller er det egentlig ikke noe spesielt å sette fingeren på. Derimot kan man veive litt rundt med fingeren og si at det er ett eller annet som mangler. Bilene er ganske dyre, og leverer en solid pakke med det som populær kalles «premium-nivå», samtidig er det ingen ting av det lille ekstra. Den litt ubestemmelige følelsen av det som tv-programmer på fredagskvelden alltid leter etter, x-faktoren.

Det som gjør at man vil ha den uten at det er helt enkelt å forklare hvorfor.

Hjørnestein

BETYR MYE: A4 er Audis mest solgte bil, og de kaller den deres viktigste modell.
BETYR MYE: A4 er Audis mest solgte bil, og de kaller den deres viktigste modell.

Noe som Audi på sin side sannsynligvis ikke bryr seg om, da de har klart å bygge en merkevare med varer som nærmest selger seg selv. Som har en tøtsj av snobb i seg, som gir signaler om en vellykket person bak rattet. Dette er på mange måter Audis x-faktor, et image det tok Volkswagen-konsernet flere tiår å bygge opp.

Flere biltester her

Som mange andre bilmerker med svært varierende hell har prøvd å strekke seg etter.

Det som må være en utfordring for Volkswagen er å holde tunga rett i munnen med det etter hvert voldsomme antallet nesten like biler bygd på de samme komponentene og plattformene, fra Skoda, Volkswagen og Audi, og innad i ett merke.

Fordelen med A4 er at den har vært med en stund, som en hjørnestein i Audi-sortimentet. Folk vet hva man kan forvente, og Audi vet hvordan de skal levere det.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

På forsiden nå