Lekre familiebil-alternativer

Jada, man trenger stasjonsvogn og turbodiesel og alt det der, men må man kjøpe akkurat den samme bilen som naboen? Hva med en Jaguar eller en Alfa Romeo?

Ser man rundt seg på en parkeringsplass utenfor nær sagt en hvilken som helst bedrift er det Passater og Avensiser så langt øye kan se.

Solide og fornuftige kjøp som det ikke er noe å si på, og vel, her er det Alfa Romeo og Jaguar kommer inn. Kunne det av og til vært litt ålreit å ikke ha den samme bilen som alle de andre i bilkøen?

Det er klart man vil ha stasjonsvogn og turbodiesel, men må det være noe som er bilverdenes svar på ferdighus?

Bevisste valg

Ingen som har biler i denne klassen på rundt 500 000.- har en heftigere historie enn nettopp Jaguar og Alfa Romeo. De står for erketypiske saker fra sine hjemland. Jaguar har en aura av noe elegant og forfinet, mens Alfa Romeo har en coolness som få andre merker, både sporty og lekre.

SE BILDER: Alfa Romeo 159 og Jaguar X-type

Dette er biler som viser et bevisst valg, har du en Toyota eller VW har du i liten grad gjort noe annet enn å bytte ut den gamle bilen din.

Skal man bruke en halv million kan det jo være litt gøy å ha noe som kan gi deg noe ekstra, være seg estetikk, historikk eller enkelt og greit noe annet enn omtrent alle andre.

For det er ingen hemmelighet at Alfa Romeo eller Jaguar står for en temmelig liten del av det totale bilsalget her til lands.

Vi oppsøkte merkenes to representanter i mellomklassen, Jaguar X-type 2,2 Diesel Estate og Alfa Romeo 159 Sportwagon JTD TI. De har begge 150 hesters turbodiesel motorer og ligger ferdig utstyrt på ca en halv million.

Det skal skytes inn at de ikke er like romslige som de overfor nevnte bilene, men samtidig er det rikelig med plass, Alfa Romeo har latt sin modell svelle en del i forhold til forgjengeren 156, der stasjonsvognen faktisk hadde mindre bagasjeplass enn sedan modellen.

Tøff

X-typen er en slags krympet XJ, basert på Ford Modeos understell, dessverre ikke det nye, da X-en har vært i produksjon siden 2001. Her er bilenes akilleshæl, den er ikke helt up-to-date lenger, og den kommer da også i en oppdatert og ansiktsløftet versjon til våren.

159-en, her i en den sportslige TI utgaven som blant annet består i at det en litt senket og utstyrt med fete felger, ser unektelig tøffere ut, ikke minst takket være en av de aller fineste frontene på markedet. X-en gir et mer forfinet uttrykk, ikke minst hjulpet av dens klare slektskap til luksusmodellen XJ, og personlig synes jeg den ser bra ut.

Litt varsom, kanskje, men den nedskalerte XJ fronten er lekker, den døller ut bakover som stasjonsvogn, men blir på ingen måte stygg, bare en smule intetsigende.

Merkebiler

Samtidig er det noe besnærende med å kunne anskaffe seg en Jaguar til denne prisen (de starter på 350 000 om man går for de minste versjonene). For uansett om det er aldri så mye utgått Ford Mondeo i bunn her, så står det Jaguar i grillen. Det er ikke så verst å fortelle at du kjører Jaguar. Den er komfortabel, dog litt lett på rattet, og trives ikke helt når den presses en smule på svingete vei.

Les også: Bilekspertens drømmebiler

Responsen er for vag og jeg var litt skuffet over at den slapp ganske lett. Dette ble sannsynligvis langt på vei forklart da jeg oppdaget at den var utstyrt med piggfrie vinterdekk og det var vått veien, men under lite familievennlig kjøring er 159 veldig mye bedre. Komfortmessig blir 159 hakket for stumpete, de brede dekkene sporer, og i TI-versjonen har ganske snau bakkeklaring, så en telehivete vei kan være en smule ugrei.

Ingen av dem er overvettes spreke, det er standard familiebilprestasjoner, selvsagt, ettersom de er utstyrt med det som må kunne kalles den minst originale motorstørrelsen på markedet i dag.

Image

Imagemessig er det nok temmelig forskjellige signaler som sendes ut, X-en sliter med et gubbe-image, det er vanskelig å se for seg en ung og hipp person i en slik bil. Det blir for mye sigar og hatt, trolig ville fabrikken prøve å fjerne seg fra dette med nettopp X-en, men det har de ikke klart.

SE BILDER: Alfa Romeo 159 og Jaguar X-type

I det hele tatt har vel ikke forsøkene på å utvide modellrekken gjennom denne bilen og den noe større S-typen, vært helt fulltreff. Dette har de tatt konsekvensen av med den kommende XF-modellen som skal erstatte S-typen. Den har et uttrykk som ikke lener seg på fordums storhet, men et selvstendig og moderne et.

Vinkebiler

For Alfa Romeo’ens del er det visuelle langt sterkere. Giorgetto Giugiaros design er heftig, han løftet først den forrige modellen 156 med en av de mest vellykkete face-liftene i bilhistorien (ikke helt objektivt sagt, da undertegnete har en slik), og 159-en ser rett og slett fantastisk bra ut. I beste Alfa-tradisjon går det en smule på bekostning av det praktiske, lastetersklen er usedvanlig høy og det er vel grunn til å tro at man titt og ofte har en litt krøkkete rengjøringsjobb av fronten.

Men dette er noe poenget med Alfa Romeo, man satser ikke på en slik bil av rent praktiske hensyn.

Den sender noen bevisste signaler man skal lete lenge etter i mellomklasse-segmentet. En trivelig bonus som gjelder begge merker er at man hilser på andre biler av samme merke. Det skjer ikke med en Passat eller Avensis, noe av grunnen til det er sikkert at man konstant måtte ha viftet med den ene hånden.

Les også: Ferrari til 500.000

På forsiden nå