Mini med større diesel

En sprek dieselversjon av Mini gir mening i tiden, men gjør den det på veien?

DIESELRAKETT: Når Mini kaller bilen Cooper SD, så hever det forventningene.
DIESELRAKETT: Når Mini kaller bilen Cooper SD, så hever det forventningene.

Så langt har nok dieselversjonene til Mini vært der mest for forbrukets skyld. Med 90 eller 112 hestekrefter har ikke disse bilene vært de som har kunnet vise hvor bra kjøreegenskapene som ligger i chassiset til en Mini er.

Nå har BMW, som lager Mini, lånt bort en dieselmotor fra BMW 118d, og puttet den i en Mini. Bilen har fått etternavnet Cooper SD. Når de velger å både bruke Cooper og bokstaven «S», skapes det store forventninger.

Klasseledende

Cooper S er klasseledende i kjøreegenskaper og moro per krone. Den har en 1,6 liters bensinmotor som yter 184 hestekrefter, null til hundre tar sju sekunder og er en gjennomført festlig maskin.

Cooper SD har den volummessig største motoren som noensinne har sittet i en Mini, på toliter. Det er samtidig en lett motor, så vektpåslaget er minimalt. Likevel bør man ikke forvente Cooper S nivå på prestasjonene. SD har 143 hestekrefter, noe som gir den en null til hundre på 8,1 sekunder.

Slett ikke galt, men et stykke unna bensinversjonen.

Knatring ikke snerr

Det som er vel så interessant er hvordan en dieselmotor med litt ytelser påvirker kjøreegenskapene og den generelle Mini-følelsen.

Har man kjørt Cooper S husker man den morsomme lyden den lille, turbomatete motoren gir. Den snerrer og oppfordrer sjåføren til å ha de gøy.

Ikke overraskende blir det momentet noe anderledes i en Cooper SD. Her er det diesellyd, knatre-knatre.

Mer bilstoff på E24BIL

Det denne modellen har i forhold til Cooper D, i tillegg til 30 hester mer, er et høyere dreiemoment, med et litt bredere register. I SD har man 305 newtonmeter tilgjengelig fra 1750 til 2700 omdreininger per minutt.

Til sammenlikning har Cooper S noe lavere moment, 240 newtonmeter, men det er tilstede fra 1600 til 5000 omdreininger.

Begrenset område

Dette gir to ganske forskjellige kjøreopplevelser. Selvom Cooper SD har et betydelig drag i det området bilens moment er på topp, som igjen gjør at man under vanlig kjøring vil ha bra med krefter tilgjengelig, så dør dette fort ut om man skal utnytte bilens fortreffelige egenskaper på svingete og utfordrende vei.

NISJE: Mini er en utpreget nisjebil. Så langt i år er det solgt 136 stykker. «Storselgeren» er Countryman, med 168, mens 26 har skaffet seg Clubman.
NISJE: Mini er en utpreget nisjebil. Så langt i år er det solgt 136 stykker. «Storselgeren» er Countryman, med 168, mens 26 har skaffet seg Clubman.

Godt er det at girkassen er tett og fin, men i forhold til bensinversjonen blir det en øvelse i år treffe riktig gir. Det er ikke mye å hente om man har for lavt turtall, og ligger det litt høyt tømmes giret på et knips.

Flere biltester

Kanskje hadde det vært riktigere å sette bilen mot Cooper, med sine 122 bensinhester, men den har vi ikke prøvd, så det få vi la være et spørsmålstegn i denne sammenhengen.

Samtidig er det noe veldig zeitgeist med Cooper SD. En utpreget sportslig bil med et CO2-utslipp på 114 gram per kilometer ville for kort tid siden kun vært utopi på linje med biler som kjører selv.

Grei pris

FLERE DIESEL: Det er to dieselmodeller til i Mini sortimentet. En 90 hestekrefter og en på 112.
FLERE DIESEL: Det er to dieselmodeller til i Mini sortimentet. En 90 hestekrefter og en på 112.

Prismessig klokkes Cooper SD fornuftig i Norge. I England er den dyrere enn en Cooper S, her til lands ligger den 60.000 under, og cirka 60.000 over Cooper og Cooper D. Copper SD koster i utgangspunktet 280.000, noe som slett ikke ille.

Nå må det sies at den neppe noensinne har blitt solgt en Mini uten et visst innslag av ekstrautstyr fra den innholdsrike og til tider ganske så morsomme tilvalgslisten. Bilen her har utstyr for 80.000.

Cooper SD er utvilsomt den diesel-Minien som yter bilens egenskaper mest rettferdighet, det sier selv. Den håndterer for øvrig det høye momentet uten at momentstyring er noe problem. Samtidig så fikk jeg aldri modellens dieselkarakteristika helt til å stemme med bilen.

Best i sin sjanger

FRA BMW: Motoren i Cooper SD finner man og i BMW 118d. Med to liters volum er det den største motoren noensinne i en Mini.
FRA BMW: Motoren i Cooper SD finner man og i BMW 118d. Med to liters volum er det den største motoren noensinne i en Mini.

De turtallsvillige bensinturbo motorene gir mye mer mening. Med sin ekstremt presise styring og litt harde, men helt riktige demping. Mini er en bil det er veldig gøy å ta med seg på svingete veier, hvor man lar motoren hvine mens man drar den ut på girene.

I en Cooper SD er det naturligvis like lett å sette forhjulene inn i en sving, men det blir litt anderledes, og ikke til det positive, når man skal øke på ut av den. Ganske kjapt må det gires og den fine flyten man får i en Cooper S, er umulig å oppnå i en Cooper SD.

Det er mulig det er en tittel som ikke henger spesielt høyt, men Cooper SD er den trolig den morsomste småbilen med dieselmotor.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå