Pendlernes drømmebil

Mazda MX-5 er en moderne klassiker. Den har eksistert siden 1989, og er nå ute i sin tredje generasjon. Det som er litt pussig er at denne lille, toseters, roadsteren, i dag er nærmest enerådende i sitt segment.
<b>POPULÆR</b>: Mazda MX-5 ble introdusert i 1989. Dagens utgave er den tredje generasjonen. Det er tidenes mest solgte åpne sportsbil (bare sjekk Guinness rekordbok) med noe i nærheten av 1 million eksemplarer. Foto: Morten Abrahamsen
POPULÆR: Mazda MX-5 ble introdusert i 1989. Dagens utgave er den tredje generasjonen. Det er tidenes mest solgte åpne sportsbil (bare sjekk Guinness rekordbok) med noe i nærheten av 1 million eksemplarer. Foto: Morten Abrahamsen

I "gamle dager" var det en rekke biler av denne art, særlig engelske og italienske. Men av en eller annen grunn er det ingen andre enn Mazda som interesserer seg for dette per i dag.

Det er merkelig om man ser på det generelle klimaet i dag.

Pendlernes drøm

For dette er en nærmest perfekt sak for folk som ønsker bilmoro, uten å måtte ut med Porsche- eller Ferrari-penger.

Ikke nok med det; i siste utgave får man den også med ståltakkabriolet.

Bilen vi prøvde var toppmodellen, med kabriolet i stålutførelse og 160 hester.

Veiledende pris er 418.000, det kan kanskje virke mye for en så liten bil, men man får rikelig med kjøreglede, og skulle man for eksempel pendle, må dette være drømmebilen. Den er økonomisk i drift, og med sin lave vekt er 160 hester mer enn nok til å gi den et skikkelig spark bak når man ønsker det.

Moro

Det er noe eget å kjøre sportsbiler av denne typen. Stor fartsfølelsen, lett håndterlig som gjør at den involverer kjøreren mye mer enn en større og tyngre bil. På en svingete vei har man det minst like morsomt som med en tre ganger så dyr sportsbil.

Men hvorfor finnes det ingen andre merker med noen skikkelige biler i dette segmentet?

Lotus er kanskje det nærmeste du kommer, men deres biler er mer rendyrkete sportsbiler, mens Mazdaen ligger på et mer realistisk nivå av brukervennlighet. Bare det å komme seg inn og ut av en Lotus uten å se ut som en geriatrisk pasient er umulig.

Man sitter også lavt i en MX-5 og, men det er ikke noe problem å komme seg ut på en rimelig elegant måte. Sjekk også Amerikanske Pontiac Solstice som har blitt skrotet i kjølvannet av konsernets miserable økonomi.

Suksess

Hvorfor ingen andre har holdt arven oppe etter MG Midget og andre snertne tosetere fra seksitallet, er rett og slett et mysterium. For markedet er ganske stort for disse bilene.

Mazda kan bare prise seg lykkelige over at de år etter år kan raffinere sin tjue år gamle idé uten at noen andre ser ut til å henge med. På 20 år har blitt solgt nærmere én million MX-5.

Forståelig er det og, for det kort og godt gøy.

Fin balanse

Bilen ble lansert i 2006 og fikk nylig en ørliten ansiktsløftning. Denne renoveringen er ikke bare kosmetisk. Dempere og gir fikk en liten oppjustering og turtallssperren hevet med 500 omdreininger.

Bilen er satt på en rimelig sporty måte, uten at den fillerister deg, eller støyer så samtaler er umulig. Gassresponsen er direkte og giringen er tett. Dog er girkassen i hardeste laget, man må virkelig smelle den i gir, noe som ikke gjør noe om man kjører hardt, men det er irriterende i by.

Som bybil er den ellers helt topp, med sitt beskjedne omfang og lette kjøreegenskaper. Dog er det på svingete vei man virkelig blir glad for å være bak rattet i en MX-5. Stabil i svinger og på ruskete asfalt, en helt riktig dose krefter som gjør at man virkelig kan dra ut girene. Det er god, gammeldags sportsbil moro, hvor det er lite av tekniske hjelpemidler i et helt enkelt og ryddig interiør. Vekten og den fine balansen gjør at det ikke er noe skummelt om hekken slipper litt, den henter man lett inn og det er aldri fare for at ting kommer ut av kontroll.

Skal man måle etter gøy-for-penger-skalaen er det vanskelig å slå MX-5en. Selvsagt er den ikke veldig praktisk, men man trenger ikke allverdens bagasjeplass i en toseter. Det kjennes som om bilen kan tåle større motor, men jeg er slett ikke sikker på at det vil være riktig å gi den noe mer enn 160 HK. Det er en bil som skal være enkel og brukervennlig. Slik den er i dag er den tidsriktig så det holder, i et segment der den er bemerkelsesverdig alene.

LES OGSÅ:

På forsiden nå