Perfekt for Norge anno 2013

Audi A4 Allroad er alt hva en nordmann trenger, passe forfinet, funksjonell og kjedelig. Se video nederst i saken.

Audi A4 Allroad er som en dunjakke til 5.000 kroner. Noe som egentlig er litt dyrt, men som ingen tenker over fordi det er så vanlig.

A4 Allorad kom for ett år siden, og forsvant litt under radaren her hos oss. Og det er en bil som gjør relativt lite av seg, til tross for at det er en familiebil som slett ikke er ordinær. Dette er både bilens sterke og svake side.

For med en startpris på over en halv million kroner er det så langt i fra noen budsjettfamiliebil.

Samtidig er det på papiret en nær sagt perfekt bil for norske familier.

En bil for Stoltenberg-generasjonen. For et Arbeiderparti med Høyre-politikk. Ikke for familien som bor i blokk i Sofienberggata, men i et hus på Nordberg. For dem som ønsker seg en flott bil som ikke skiller seg for mye ut og har alle de egenskapene man tror man trenger.

Mer fornuftig enn en suv

Med en A4 Allroad får man en bil som er mer fornuftig enn en suv i samme skala, den er langt bedre å kjøre enn den 150 kilo tyngre Q5en. Er halvannet sekund raskere fra null til hundre og har et tyngdepunkt som er nærmere bakken da den er 15 centimeter lavere

Mer bilstoff på E24 BIL

Allroad-en har noe mer bakkeklaring enn modellen den bygger på, 3,7 centimeter for å være nøyaktig, slik at den nå rager 18 centimeter over bakken, noe som er to mindre enn Q5.

Versjonen vi har prøvd er med en 163 hestekrefters turbodiesel, en motor som per i dag er litt unødvendig da man får en 177 hester som koster 3000 kroner mer. Grunnen til at den minste finnes er at den var tilgjengelig med S tronic fra introduksjonen for ett år siden, mens den noe større først kom i oktober.

Velutstyrt

Nå velger selvsagt de aller fleste den siste.

Ser man Allroad mot en vanlig A4 stasjonsvogn med quattro vil det være rundt 30.000 kroner i prisdifferanse. I denne summen ligger det en del oppgraderinger som er standard på Allroad, men ikke på en vanlig A4

Ifølge importøren er det:

  • Oppgraderte felger fra 7x16 tommer til 8x17 tommer.
  • Aluminiumsopptikk, blank takreling, blanke sidelister og blanke dørlister.
  • Allroad-optikk med kontrastlakkering, blant annet hjulbuer, støtfangere.
  • Hevet understell med et annet fjæringsoppsett.
  • ESP-med offroad funksjon, et annet system enn på A4 med quattro.
  • Bredere sporvidde enn på A4 quattro,

A4 Allroad er en familiebil som burde tilfredsstille alle behov, ikke minst for folk som har en litt rufsete vei de siste meterne til hytta eller en bratt bakke i åsen der de bor.

(saken fortsetter under bildet)

<p><b>FIREHJULSTREKK</b>: Snaut halvparten av alle A4 som selges er med firehjulstrekk. Av disse er 70 prosent Allroad.<br/></p>

FIREHJULSTREKK: Snaut halvparten av alle A4 som selges er med firehjulstrekk. Av disse er 70 prosent Allroad.

I tillegg er den passe lite prangende, hvor det eneste som får den til å skille seg litt ut er Allroad-optikken, men det gir jo bare signaler om at man er av den litt aktive typen som trenger en bil som bør ha en terrengsykkel på stativ bak.

Dessverre er og noe av det som gjør den til en perfekt doning for Norge anno 2013 også det som trekker ned.

Antiseptisk

<p><b>KLARING</b>: Bakkeklaringen på en A4 Allroad er bare to centimeter lavere en på en Q5.<br/></p>

KLARING: Bakkeklaringen på en A4 Allroad er bare to centimeter lavere en på en Q5.

Den er rett og slett kjedelig å kjøre, en antiseptisk opplevelse som opplagt er konstruert av menn i hvite frakker med multiple titler. 

Se video nederst i saken.

Nå vil sikkert mange si at det er helt uviktig nå man snakker familiebil, samtidig er den elektromekaniske styringen så nøytral og ullen at den er fri for tilbakemeldinger fra underlaget. På tiden vi hadde bilen var det glatt, og da ønsker man informasjon om underlaget i hendene. Det er det lite av.

Flere biltester

Nå må det sies at styringen er presis, og langt bedre enn tidligere Audi systemer der det var en blanding av slark og mye vekt foran frontakslingen.

Kvintessensen av dagens samfunn

Det er og grunn til å spørre seg om Audi etter hvert oppfattes som så snobbete at mange heller vil vurder en annen bile fra samme konsern, en Passat Alltrack, som har noe større bagasjerom og er litt billigere.

A4 Allroad er egentlig kvintessensen av dagens samfunn. En raffinert familiebil for dem med stabil økonomi og fritidsinteresser som krever noe transport. Samtidig stikker den seg ikke ut, i hvert fall ikke mer enn at den gir signaler om noe ganske vellykket.

En bil for dem som skal være på illustrasjonsfotoet når det om noen tiår skal gis ut en bok om Norge i dag.

Les også:

Test av Audi Q5 3,0 TDI quattro S-tronic

Test av Audi Q3 2,0 TDi quattro S tronic

Test av Audi A6 Allroad quattro 3,0 TDI

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå