Problemer på toppen

Mini sin designavdeling har nå gått fra konseptene og laget en bil det vanskelig å anbefale. Se film nederst i saken.

<p>NOE FOR SEG SELV: Det er i hvert fall ingen tvil om at Mini Coupé ikke likner på noen annen bil på markedet, og det er jo en prestasjon i seg selv.</p>

NOE FOR SEG SELV: Det er i hvert fall ingen tvil om at Mini Coupé ikke likner på noen annen bil på markedet, og det er jo en prestasjon i seg selv.

Da BMW rullet ut den første nye Mini-en i 2001 var de geniale. Det har vært et skoleeksempel på smart bruk av et klassisk merke, og en klassisk form.

I tillegg ga det den tyske fabrikken muligheten til å lage en småbil, uten å bryte med BMWs uskrevne lov om at BMWer ikke skal ha forhjulstrekk.

Ekstrautstyr

Med Mini-merket på panseret var det ingen som brydde seg om at de brøt med dette, og i tillegg serverte de et genialt forretningskonsept.

Bilene var, og er, tilgjengelige med uendelige mengder ekstrautstyr, som gjør at kundene får følelsen av å ha skapt sin egen, skreddersydde bil, uten å måtte kjøpe ett annet av BMWs «britiske» merker, Rolls Royce.

Og det er store penger å hente når kundene går mildt berserk i tilvalgslistene.

Se video nederst i saken

I det ytre har bilen en form som kan minne om den originale, bare en halv gang så stor. Noe som vel speiler virkeligheten og menneskene i årene mellom den Alec Issigonis designete som kom i 1959 og BMWs drøyt 40 år senere.

Den første runden med den nye Mini-en besto av to varianter, en tredørs og en kabriolet.

Da den andre generasjonen kom i 2007 skulle den nok en gang vise seg fra en tidsriktig side. Ved å la en modell få en rekke avleggere.

Ingen god idé

Først med Clubman, en slags stasjonsvogn, så kabrioleten, i 2010 strakk de plattformen en smule og presenterte mini-suven Countryman.

Da hadde de tilsynelatende dekket det man kan komme på, bortsett fra en coupé.

Ideen bak mange modeller med en felles plattform er åpenbar, det er en kostnadseffektiv måte å fylle mange små nisjer på, og steget fra tanke til produksjon er kort. Kanskje litt for kort i enkelte tilfeller.

Mer bilstoff på E24BIL

For jeg er en stor fan av utgangspunktet her. Mini er og blir en strålende småbil.

Den har karakter, har høy byggekvalitet, er veldig god å kjøre og flere av motoralternativene gir deg en skikkelig sprek liten bil.

Men denne coupeen fremstår ikke som noen god idé.

Caps

Det er en Mini der de har fjernet baksetene, og satt på et veldig rart tak. Det står på en måte feil vei. Samtidig har bilen blitt dyrere. Det man får er ett litt større bagasjerom og noe høyere vekt. Det siste kan virke rart, men skal ha med noen ekstra bjelker langs bilens side å gjøre.

Nå skal man ikke dra dette med det praktiske så veldig langt i en bil av denne art og størrelse. Akkurat coupeen skal være en morobil, men det kan jo nevnes at bagasjeplassen i en tredørs Mini blir større enn i en Coupé, om man legger ned baksetene. Samtidig er noe av det man skal få tilbake ved å velge en coupé estetikk.

At det ser ut som en bil med caps'en bak frem gjør den ikke noe bra. Det kunne vært tøft, men er ikke det.

Sitter man inne i bilen er ikke dette like påtrengende, naturligvis, men det er liten slagside. Dødvinkelen er formidabel.

Gøy på veien

På veien tilgis mye. Bilen her er en Cooper S. Det er den Mini-en man ønsker seg. Den lille turbomotoren yter 184 hestekrefter og passer som alltid bilen perfekt. Dette er en bil som det er gøy å kjøre.

Den er sprek på en måte som hører hjemme i virkeligheten. Gi den en svingete vei, og det er knapt mulig å ha det morsommere sittende med et ratt i hånden. I Cooper S versjon er bilen relativt hard, ikke så stas i by, men på landevei gjør det bilen svært stabil. Den spiser unna ujevnheter på en måte man ikke forventer i en bil med så kort akselavstand.

Momentstyring er heller ikke noe problem. Begynner du å spinne ut av en sving, betyr det rett og slett at du er for hard og tidlig på gassen.

En tett girkasse gjør opplevelsen enda morsommere, og presser man bilen kommer et friskt hvin fra motoren.

Tant og fjas

At interiøret som vanlig er fullt av tant og fjas er forventet. Man sitter uansett helt riktig og den svære klokka med i midten av dashbordet funker fint som skjerm, men det er vel ingen som noensinne har brukt skiven rundt som speedometer.

Det har man digitalt i turtelleren som sitter sentralt foran føreren.

Flere biltester

Noen dager i en Mini Cooper S er alltid en artig opplevelse, uansett. Men jeg er redd Cooper S Coupé er en bil som folk snur seg etter for helt feil årsaker.

Hva som blir det neste fra Mini kan man jo bare se frem i mot med skrekkblandet fryd. La oss håpe det blir en enda mindre Mini, ikke en coupé-suv.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå