Rolls Royce på glattisen

Når man først har anledning til å teste en av verdens mest eksklusive biler i Norge, er det på sin plass å utsette den for litt glattkjøring.

Det finnes luksusbiler, det finnes dyre biler og det finnes Rolls Royce. Intet bilmerke gir en kraftigere sus av maksimum overklasse som dette klassiske britiske bilmerket.
At de i dag er eid av BMW får man bare akseptere, for de er fortsatt på det absolutte toppnivået i bilverden.

En Rolls Royce er ikke subtil. Den legger ikke skjul på at den er avsindig dyr, og er ment for folk ikke trenger å sjekke saldoen sin før de skal på shopping, uansett hva de kjøper seg.
Personlig hadde jeg aldri plassert mitt legeme i en Rolls Royce før dette, og da er det jo på sin plass at det er i en Phantom. Den største modellen de lager. 584 centimeter med overdådig bilisme.

Parallell virkelighet

At den i tillegg er dekorert i kamuflasjemønstret folie gjør vel verken saken bedre eller verre. Bilen er nærmest i en parallell virkelighet, hvor man får inntrykk av at det meste er lov. Dette er en bil for dem som fører opp «I don’t do stairs» på rideren, eller prediker troskap til familieverdier mens man har seg med innleid vare.

Phantom er en grandios bil. 2,6 tonn tung med dype tepper, eksotisk trevirke og skinnseter i en kvalitet som matcher sittegruppene i en britisk herreklubb.

Etter man har fordøyd bilens voluminøse ytre og steget inn i førersetet er det noe som er påfallende, bortsett fra at man sitter høyt som i en SUV, det er hvor gammeldags interiøret er. Ingen fancy high-tech kupe, her er det kun er et par knotter. Rattet er tynt som på en bil fra sekstitallet. Kupevarmen styres av et par hjul fra tiden før air-conditon.

Som en pinne

Girspaken er den spinkleste jeg kan huske å ha sett, nærmest en pinne som stikker ut fra rattstammen.

Samtidig gir ikke bilen noen beskjeden følelse, for å si det mildt. Det som en stue der man har valgt å skjule stereoanlegget i futteralet til en Sølvsuper.

Foran er det klassiske Rolls Royce panseret, med saltak som ender i en like klassisk grill med den flygende dama oppå. Mellom dama og sjåføren er det en 7749 kubikkcentimeters V12, på 460 hestekrefter med 720 newtonmeter.

GAMMELDAGS: Inni er det ikke lett å se at dette er en moderne bil.
GAMMELDAGS: Inni er det ikke lett å se at dette er en moderne bil.

Med en tonnasje på 2,6 tonn blir det ingen bil med sportsbilaspirasjoner, det skal det jo selvsagt ikke være heller. Null til hundre tar pene 5,9 sekunder, men dette er en bil som virkelig ikke gir assosiasjoner til hissig akselerasjon i lyskryss og generell bajaseri.

Piggdekk

Med bakhjulstrekk virker det kanskje som en ganske dyr og dum idé å rulle den ut på norske veier nå, men som med alle moderne biler har den rikelig med anti-idiot virkemidler, og som glasuren på kaka, piggdekk.

Kan likevel være greit å huske at dette er en bil som er en blåhval vektmessig, litt ekstra bremsestrekning må påregnes.

Mer bilstoff på E24BIL

På veien er det avslappende, bilen er og føles diger, på en utpreget komfortabel måte. Den eneste støyen kommer fra piggdekkene, muligens en type lyd Rolls Royce ikke har forutsett.

VELKOMMEN: Bakseteplassen er av det formidable slaget.
VELKOMMEN: Bakseteplassen er av det formidable slaget.

Olav Medhus hos Autostrada Sport, som eier denne bilen, fortalte oss at han bruker bilen som sin daglige transport. Både til og fra jobb og på hytteturer. Det var visst ikke noe problem å dra med familien på fjelltur. Rolls Roycen forserte erke-norske fjellveier uten et problem.

På glatta

Etter behagelig cruising på store og små veier, måtte vi etter hvert finne på noe som neppe er mange andre Phantomer forunt. Glattkjøring på en svær, åpen plass.

Å sladde rundt med en bil som koster 5,5 millioner kroner er litt spesielt. Til tross for sin formidable dimensjon føles den ganske lett håndterlig, men når 2,6 tonn med bakhjulstrekk først slipper så er det ikke så lett å hente det inn.

IKKE ALENE: I følge Autostrada, som eier denne bilen, er det tre Rolls Royce Phantom i Norge.
IKKE ALENE: I følge Autostrada, som eier denne bilen, er det tre Rolls Royce Phantom i Norge.

Regner heller ikke med at Autostrada hadde så mye i mot litt tullekjøring som dette. Grunnen til at det står Top Gear på siden av bilen er nemlig at The Stig hadde hatt bilen dagen før meg, og han har neppe brukt den til å sjåførkjøre BBC folk. Men jeg har en høne å plukke med han, det var vel ikke noen vits i å bruke superlim på reklamemerket på siden?

Flere biltester

En Rolls Royce Phantom finnes fordi det finnes rike folk som synes det er helt greit at andre ser deres rikdom. Eleganse er ikke ordet som visualiseres med en Phantom. Den er mer som en åpen koffert full av penger, enn et kredittkort med høy overtrekksgrense.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå