Supermodellen

Alfa Romeo 8C Competizione er en bil som er så lekker at man glemmer alt annet. Du kan komme trillende med hva du vil av klassikere uten at de klarer å skinne sterkere enn denne usedvanlige bilen.

OHHHHH: Det er vanskelig, om ikke umulig, å tenke seg en vakrere bil enn Alfa Romeo 8C Competizione
OHHHHH: Det er vanskelig, om ikke umulig, å tenke seg en vakrere bil enn Alfa Romeo 8C Competizione

Det er en bil som vel strengt tatt aldri skulle vært til. Alfa Romeo har ikke til vane å lage kjøretøy som koster mer enn en Ferrari.

Det finnes øyeblikk der de har laget noe som er temmelig usedvanlig, som Montreal (1970 – 1977) eller SZ og RZ (1989 – 1993)-modellene, men selv ikke disse kommer i nærheten av 8C Competizione når det gjelder eksklusivitet.

Utgangspunket for bilen er en konseptmodell vist i 2003, den hadde historiske trekk både i navn og formgivning, og mottakelsen var av en slik at art at Alfa Romeo så et potensial.

Ryktene skal ha det til at det i utgangspunktet ikke fantes penger til å sette bilen i produksjon, men med et par budsjett-triks fikk man frigjort penger fra PR-potten. Bilen ble sett på som en så sterk merkevarebygger (ikke minst for en reintroduksjon av merket i USA) at man kjørte hele opplegget som over PR-budsjettet.

Flere i Norge

Og snakk om å treffe.

Få biler har vært omgitt av så mye oppstuss og skriverier som akkurat dette kjøretøyet. Som PR-grep har det trolig fungert over all forventing.

BILDER: Alfa Romeo 8C Competizione

Noe av trikset har vært å tidlig fortelle at det kun vil bli bygget 500 eksemplarer, og at det på ingen måte bare er å tasse inn til nærmeste Alfa Romeo-forhandler å bestille en. Her har det vært snakk om depositum, kontrakter som skal forhindre umiddelbart videresalg, og så videre.

Det hele ble så komplisert, at det i realiteten var umulig å skaffe seg en, man måtte ha kontakter, masse penger og voldsom tålmodighet.

Se video til høyre!

 

Men det har ikke forhindret dette spektakulære kjøretøyet fra å havne i Norge. Vi har tidligere skrevet om en aldri så liten vennskapelig fight mellom de to Bergens-firmaene Sandven og Ferdinand Motor om å være de første med en 8C Competizione på norsk jord, førstnevnte vant, men ikke lenge etter kom nummer to hit. Det er denne Ferdinand Motor har stilt til vår disposisjon.

Lyd

Og for en bil!

Visuelt sett er det ikke en svak linje, og lyden den presterer å gi fra seg er noe av det flotteste fra en bil noensinne.

Fra drøyt 3500 omdreininger åpner noen spjeld seg, og da har man en lyd som lukter høy oktan og racingbiler fra en svunnet tid. Motor og drivlinje er i hovedsak den samme som man finner i dagens Maseratier.

Under panseret er det en 4,7 liters V8 på 450 hestekrefter, med en klassisk transakselløsning (motor foran, girkasse bak) for optimal vektfordeling. Det gir bud om strålende kjøreegenskaper, men det har den strengt tatt ikke. Forhjulene hugger i ujevnheter og det føles ikke helt enkelt å sette bilen eksakt inn i en sving.

Da vi var ute med den var veiene temmelig våte, så vi tok det relativt rolig, ryktene sier at hekken er av det livlige slaget (og reservedeler er ikke lagervare, for å si det slik). Pedalene sitter vel tett, vinkelen på gassen er litt rar og setene er knallharde. Men hva så? Det er rett og slett slik at man gir fullstendig blaffen i det.

Totalopplevelsen er så overveldende at dette er noe man overser. Man har lyst til å kjøre den for å oppleve lyden og øyeblikket i en bil som føles helt unik. Man har lyst til å bare stå og beundre det utrolig lekre karosseriet.

Detaljene er på et helt nydelig nivå, selv om vi aldri klarte å få opp hanskerommet (men hva skal man vel med det?).

Supermodell

Til tross for et par skavanker, så er bilen veldig lettkjørt, det er ikke noe terskel. I utgangspunktet er det bare å putre av gårde i helautomatmodus, men det er selvsagt morsommere å sette den i sport og bruke spakene på rattet, dette gjør blant annet at man kan holde den i på et turtallsnivå som gjør at man til en hver tid har den fantastiske lyden tilgjengelig. Det er en bil som virkelig føles som en begivenhet tvers i gjennom.

Gunnar fra Ferdinand motor fortalte for øvrig at det nesten var en nedtur da den bilen til slutt dukket opp. Etter måneder med merkelig og ufullstendig kommunikasjon var han så spent, og hadde skrudd forventningene så høyt at det var noe i nærheten av uvirkelig da den plutselig var i 3D.

BILDER: Alfa Romeo 8C Competizione

Jeg på min side hadde en av de største biloppturene noen sinne i det Gunnar kom inn på parkeringsplassen der vi ventet. For min del framsto den som enda vakrere og mer intens i virkeligheten enn noe bilde kan formidle, samtidig skjønner jeg hva han mente.

Og det er akkurat det som er Alfa Romeos genistrek med denne bilen. Den er løftet opp på et mytisk nivå, det er en bil som nær sagt ingen kommer til å eie, og få noen sinne kommer til å se i virkeligheten. Den er laget for å bli snakket om, det skal være bilder og små filmsnutter av den på nettet. Som en supermodell.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Alle bilanmeldelser

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå