TURBO X: Saabs råeste

Turbo X er en spesial 9-3, med den største motoren noensinne i en Saab. Ikke helt vellykket, men bilen gir signaler om en ny giv hos svenskene.

Det er ikke enkelt å lage en skikkelig sportssedan, man skal klare å gi en vanlig personbil egenskaper som kan matche en sportsbil. Det betyr friske ytelser paret med komfort. Tyskerne har lenge vært i front her, BMW med sine M-modeller, Mercedes-Benz med sine AMG-versjoner og Audi med RS-modeller. Dette er biler som etter hvert har fått helt absurde ytelser, personbiler med godt over 500 hestekrefter, samtidig har de bevart et visst nivå av normal komfort. Når Saab nå skal markere at det er 30 år siden deres første turbomodell kom på markedet har det også ønsket å vise dette med en heftig personbil.

Spesialmodell

De har riktignok ikke bevegd seg inn på tyskernes territorium, faktisk er de ganske nøyaktig halvveis til Audis siste tilskudd RS6, men det er den kraftigste Saab noensinne med sine 280 hestekrefter.

Det er en spesialmodell, laget i et relativt begrenset opplag, 2000, som alle blir levert i Jet Black metallik. Men det er ikke bare estetikk som er poenget med denne bilen, Saabs ingeniører har igjen fått lov til å gå løs på bilene, og ikke bare plukket deler fra General Motors lager, noe som har resultert i et svært avansert firehjulstrekk system i samarbeid med Haldex. Systemet er lik det man finner i en rallybil, hvor kreftene til en hver tid styres mot det hjulet som har best grep, ikke bare mellom front og bakhjul. Et viktig poeng med dette opplegget er at bilens elektronikk forutser hvor trekkkraften er best, i stedet for å vente på at et hjul slipper. Å få til hjulspinn med dette systemet er nær umulig, og skulle man være av den typen som liker å få ræva til å slenge er dette helt feil bil.

XWD

Etter å ha prøvd 9-3 med noenlunde samme motor tidligere, 255 hesters varianten, med forhjulstrekk, gir dette systemet, som de har kalt XWD, mening. Den bilen hadde et seriøst problem med understyring når man ga på.

Det finner man ikke på Turbo X, den har og en rekke andre detaljer som skiller den fra de vanlige 9-3 modellene, den er senket 10 millimeter, har stivere fjærer og dempere og har selvutjevnene dempere bak som gir bilen konstant kjørehøyde uansett last. I tillegg er det en rekke mer estetiske justeringer. Felgene på 18 tommer er spesiallaget for modellen i titan-look, eksosrørene er rombeformete i titan og er lydtunet slik at det romler på en heftig måte, og alle kommer altså i samme, svarte lakk finish.

Rask

Det mer andre ord ikke en 9-3 med litt sminke. Det er en seriøs oppgradering. Det er og grunn til å tro at firehjulstrekken vil drysse nedover i systemet slik at Saab etter hvert kan bil det de engang brukte som slogan: "Saab- vinterbilen".

Litt fjoll har de og funnet plass til, når du vrir om tenningen kommer "Ready for take off" opp i displayet under speedometeret og her kan man og få dem til å programmere inn navnet ditt slik at bilen hilser på deg (hvem nå i all verden som ønsker seg det?).

Motoren er en veldig fin V6er, den er sterk og dynamisk, du går ikke tom for krefter og den drar villig opp til rundt 6000 omdreininger per minutt (maks ytelse ligger på 5500 omdreininger). Dette gjenspeiler seg i en null til hundre prestasjon på 5,7 sekunder, hvilket er pent.

Middels gir

Bilen kan kjøres i forskjellige modus, den har en sportknapp som strammer opp bilen litt ekstra og lar automatkassen være langt heftigere enn i normalposisjon. Den kan provoseres til å skifte tidligere og samtidig kan den ligge lengre på girene slik at den ikke svitsjer i en sving.

I tillegg kan man overstyre det hele manuelt via trykknapper på rattet. Men jeg slet med å finne balansen mellom motor og gir, det virket ikke som de helt kommuniserte, eller for å si det på en annen måte så ville jeg giret annerledes om den var utstyrt med manuell kasse (noe den og kan leveres med). Dermed fungerte det best når knappene ble tatt i bruk, dessverre er de av trykknott typen som sitter oppå rattekene hvor man bruker tomlene, ikke det – etter min mening – mer brukervennlige spakssystemet som sitter bak. Heller ikke styreresponsen er i sportsklasse. Den virker rett og slett litt ullen, man får liten kontakt med underlaget, det er akkurat som det er et filter mellom sjåfør og asfalt. Den virker litt for lett på rattet i lavere hastigheter og kommer seg liksom aldri helt på nett når man drar på heller.

Potensiale

Jeg har veldig lyst til å like denne bilen, men jeg klarer det ikke helt. Saab er biler som hadde personlighet, som har eiere som er stolte av bilene sine og som alltid bytter Saab i Saab. Dessverre har de lidd under at det har vært magert med fornyelse under General Motors eierskapet, interiøret er fryktelig bakpå, både i utforming og materialvalg, og det har virket som de har blitt presset i retning av Opel hver gang en oppgradering har vært nødvendig. Man kan jo håpe at TurboX modellen er starten på at de faktisk kan få litt friere spillerom, både teknisk og estetisk. For om det er en del som ikke helt sitter med denne bilen, er det mye som peker i riktig retning.

På forsiden nå