En perfekt 911

Porsche 911 har vært på markedet i over 50 år, og av dagens modeller er denne det kanskje beste kjøpet.

<p><b>LIK, MEN ULIK:</b> Porsche 911 har vært tro mot grunnformen i alle år, men den siste generasjonen er ikke basert på de tidligere. Det er en helt ny konstruksjon.<br/></p>

LIK, MEN ULIK: Porsche 911 har vært tro mot grunnformen i alle år, men den siste generasjonen er ikke basert på de tidligere. Det er en helt ny konstruksjon.

Dagens Porsche 911 ble lansert i 2012, og det betyr at den nå begynner å få fylt opp modellrekken. Fra «innstegsmodellen» 911 Carrera til 911 Turbo S og de mer spinnville GT3-modellene, i tillegg er flere av dem tilgjengelig i targa, kabriolet eller coupé-form. Det vil si at man finner utgaver for velfylte til proppfull lommebøker.

Omtrent midt i haugen finner man 911 Carrera 4 GTS, en bil som fort kan være den helt optimale 911. Vi skal ikke være skråsikre på dette da vi langt ifra har prøvd alle modellene, men det er mye som tyder på at den har den mest perfekte blandingen av brukervennlighet og sportslighet i 911-familien.

Turbo-modellene er spreke som en supersportsbil, med krefter som knapt er mulig å kjenne på før det går altfor fort. GT3-modellene er mer spartanske og trives best på bane, mens Carrera-modellene har bevart et visst nivå av komfort og krefter som også gir mening i den virkelige verden, og sterkest av dem er GTS.

<p><b>NY PLATTFORM:</b> Dagens 911 er bygget på en helt ny plattform, noe som faktisk bare er den tredje siden den kom for over et halvt århundre siden. Den er noe lengre enn forgjengeren. Akselavstanden er også økt.<br/></p>

NY PLATTFORM: Dagens 911 er bygget på en helt ny plattform, noe som faktisk bare er den tredje siden den kom for over et halvt århundre siden. Den er noe lengre enn forgjengeren. Akselavstanden er også økt.

Her er det en 3,8 liters boksermotor på 430 hestekrefter. Den nye 911 er lettere, og større, enn sin forgjenger og GTS-en veier rett under 1,5 tonn. Det vil si at dette er en seriøst kvikk bil. Null til hundre tar 4,4 sekunder, og den vil passere 300 kilometer i timen når anledningen byr seg.

To personligheter

Maks effekt er ved 7.500 omdreininger per minutt, noe som gjør at den langt på vei har to personligheter. Det er null stress å putre rundt i by i beskjedne hastigheter med bilen i komfort-modus og girkassen på automat. Da sklir bilen rundt uten for mye støy og et oppsett som gir et adekvat nivå av trivsel.

På veier der det er rom for mer aktiv kjøring viser 911 GTS seg som en sportsbil som knapt har noen likemenn. Her setter man bilen i et langt mer aggressivt modus på drivverk, dempere og girkasse mens man jager turtall helt opp mot rødmerkingen. Lydbildet er skarpt, i beste 911-tradisjon, og responsen fra bilen er helt fantastisk. Man kan forsere svinger i en utrolig hastighet uten at bilen virker å bry seg i det hele tatt.

<p><b>RYDDET OPP:</b> Innvendig har den fått et mer ordnet oppsett, med inspirasjon fra Carrera GT og Panamera, men det er fortsatt mer rot enn man finner i andre, tyske, premiummerker. Startbryteren er fortsatt til venstre for rattet.<br/></p>

RYDDET OPP: Innvendig har den fått et mer ordnet oppsett, med inspirasjon fra Carrera GT og Panamera, men det er fortsatt mer rot enn man finner i andre, tyske, premiummerker. Startbryteren er fortsatt til venstre for rattet.

Veigrepet er helt sensasjonelt, og selv dårlig vei forstyrrer ikke bilens zen-aktige veiholdning.

Det er en bil som det er veldig lett å finne en god rytme i. En bil som gjør føreren trygg, responsen leveres rett i ryggraden og på tørr asfalt virker det som om veigrepet er uendelig.

Hvordan Porsche i generasjoner har klart å lage så gode sportsbiler til tross for at de har satt motoren inntil den bakre støtfangeren, er en av bilhistoriens større mysterier. Det skal rett og slett ikke bli så velbalansert som i denne 911 GTSen. Det er mulig den kan by på en mer sleggeaktig opplevelse om man skulle få sleng på bakvogna på glatta, men med all den teknikken og elektronikken som er med og hjelper sjåføren, så er nok dette langt mindre problematisk enn det var på 911-ere av eldre årgang.

Kvalitet

Innvendig har Porsche ryddet litt opp, men det er fortsatt en del knapper, og selve designen på interiøret er ikke helt på høyden med en del av de andre tyske bilprodusentene. Kvalitetsfølelsen er god, men det ser ikke så veldig bra ut.

Når det gjelder kjøreopplevelsen, er det bare én ting som ikke er helt på topp: Tilbakemeldingen fra styreenheten er noe nummen. Den er veldig presis, men feedbacken fra underlaget kunne vært bedre.

<p><b>CARRERA</b>: 911 Carrera starter med en modell som har 350 hestekrefter og koster drøyt 1,3 millioner. GTS-modellen er den kraftigste med sine 430. 911 Turbo med 520 hestekrefter koster 2,35 millioner kroner.<br/></p>

CARRERA: 911 Carrera starter med en modell som har 350 hestekrefter og koster drøyt 1,3 millioner. GTS-modellen er den kraftigste med sine 430. 911 Turbo med 520 hestekrefter koster 2,35 millioner kroner.

Disse tingene rokker dog ikke ved at dette er en perfeksjonert sportsbil, som fra et litt merkelig utgangspunkt bare blir bedre og bedre fra generasjon til generasjon.

Det finnes en del andre biler i noenlunde samme prisklasse og med tilsvarende ytelser, men det er biler som alle byr på litt forskjellige ting. Den ferske Mercedes-AMG GT blir mer av en hot-rod, med noe større motor og bakhjulstrekk. Den har noe mindre komfort, men en større wow-effekt.

Kjøremessig er nok Audi R8 V8 nærmere. Det skal bli interessant å se hvordan den nye utgaven som straks kommer, har utviklet seg. BMW i8 er en imponerende bil, men med sitt hybride drivverk og smale dekk føles den noe mindre sportslig. Gode gamle Aston Martin Vantage V8 har lyden på sin side, men det begynner å bli en aldrende sportsbil. Jaguar F-type V6 S med firehjulstrekk har utseende, lyd og X-faktor, men 911 GTS er hakket bedre å kjøre.

Det som 911-en også har, i tillegg til i8-en, er bakseter. De er ikke så store, men ut fra egen erfaring så synes barna det er gøy å sitte på i en sportsbil. Og de små bøttesetene bak skal være riktig så gode å sitte i så lenge hodet ditt ikke når opp til bakruta.

Det går med andre ord også an å si at 911 er mer praktisk enn mange av de andre sportsbilene, og det er jo et argument som kan brukes når anledningen krever det.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå