BMW: 40 år med elektriske forsøk

Neste år kommer BMW med sin første serieproduserte elbil, men det er lenge siden de første, spede, forsøk på en elektrisk BMW. Se storbildeserie over.

BMW varmer opp til at deres første serieproduserte elektriske bil blir lansert. I slutten av 2013 ruller i3 ut av samlebåndet i Leipzig.

Det er nemlig 40 år siden de lagde deres første helelektriske bil. Det var to konverterte BMW 1602, som ble brukt under OL i München.

Siden den gang skal de ha forsket på elektrifisering av biler. Fra blybatterier på syttitallet, til dagens mer sofistikerte løsninger. På åttitallet ble åtte elektriske biler basert på 325iX brukt av det tyske postvesenet.

Rendyrket elbil

På nittitallet lagde de for første gang en bil som var designet som en elbil fra grunnen av, ikke bare basert på en eksisterende modell. E1 som ble vist i 1991 hadde en rekkevidde på 16 mil.

Mer bilstoff på E24 BIL

Utover nittitallet testet de ut diverse elektriske drivverk i ombygde 3-serier. Uten at de gir noen årsak i pressematerialet, så ble denne satsningen lagt ned i 1997.

Så skulle det ta vel ti år før de fant frem batteripakkene igjen.

<p><b>IKKE HELT:</b> Mini E var en utviklingsmodell for i3. Her tok batteriene hele baksetet og deler av bagasjerommet.<br/></p>

IKKE HELT: Mini E var en utviklingsmodell for i3. Her tok batteriene hele baksetet og deler av bagasjerommet.

I 2008 bygde de rundt 800 konverterte Mini-er, kalt Mini E, som ble satt i daglig bruk hos et utvalg mennesker. Dette prosjektet peker mot den kommende i3, og var en rullende testbenk for få finne frem til teknologien som havner i i3. 

Nærmer seg

E24 prøvde Mini E i 2011 og da virket det som de hadde et stykke igjen. Batteriet spiste opp hele baksetet og store deler av bagasjerommet, i tillegg var rekkevidden temmelig begrenset. Ytelsene var imidlertid friske. 

Se stor bildeserie øverst i saken

Prosjektet ble ytterligere utvidet i 2010 da laget 1000 Concept ActiveE, som var på veien året etter.

Noe av resultatet er at motoren som kommer i i3 tar 40 prosent mindre plass enn den gjør i Mini E, men med samme effekt.

Så gjenstår det å se hvordan markedet reagerer på at en stor produsent som BMW lanserer en elbil.

Les også:

Godt elbilsalg - få nye modeller

BMWs fremtid presentert

Norge er størst i Europa på Tesla


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå