BMW setter kvartalsrekord

Av de tre store tyske luksusmerkene er BMW forsatt størst, men har ikke samme driftsmargin som Audi og Mercedes-Benz.

Som den siste av de tre store tyske bilprodusentene, kom BMW onsdag med sine kvartalstall.

I rene salgstall er BMW forsatt størst, med 366.190 leverte biler, men de har ikke samme driftsmargin som sine konkurrenter.

Audi, med 274.421 solgte biler, har en driftsmargin på 11 prosent og Mercedes har 9,5 prosent, med 317.500 biler, ligger BMWs margin på 8,1 prosent i tredjekvartal, melder Bloomberg.

Les også: Audi blir frakjørt av Mercedes

BMW alene

Årsaken her er at Audi i størst grad har storbruksfordeler med at de ligger under Volkswagen, og dermed kan dele utvikling og produksjonskostnader. Mercedes produserer også store nyttekjørtøy, og kan gjennom dette hente liknende fordeler. BMW på sin side er har ikke samme mulighet til å dele utgifter.

Audi har som mål å ta igjen BMW innen 2015. Et av mottrekkene til BMW er å lage et stadig bredere modellprogram, de siste årene representert gjennom introduksjonen av X1, X6, 5-serie GT og Mini Coutryman.

Rekord

- Det er en stor utfordring for BMW og Mercedes å konkurrere mot volumet som er tilgjengelig for Audi gjennom Volkswagen, sier Ferdinand Dudenhoeffer, direktør i Senter for Trafikkforskning ved universitetet i Duisburg-Essen, til Bloomberg.

For BMW steg inntektene i tredje kvartal med 35,6 prosent i forhold til samme periode i fjor, til 15,9 milliarder euro, 131 milliarder norske kroner. Profitten var på 1,36 milliarder euro, 11 milliarder norske kroner, noe som er det beste kvartalstallet i selskapets historie.

- Vi er svært fornøyde med tredjekvartals resultatet. Tiltak vi tatt for å øke lønnsomheten og en fornyet modellmiks, har hatt en positiv innflytelse på resultatet, sier Norbert Reithofer, styreformann i BMW i en pressemelding.

Følg E24 på Facebook

Nye modeller

Den totale mengden kjøretøyer levert fra BMW-konsernet i årets ni første måneder er 1.062. 216, dette inkluderer BMW, Mini og Rolls Royce, noe som er 13,1 prosent mer enn samme tid i fjor.

Resultat etter skatt er på rett over 2 milliarder euro, mot 47 millioner euro i 2009.

BMW regner med å levere cirka 1,4 millioner biler i 2010, hjulpet av introduksjonen av en ny X3, Mini Coutryman, 5-serien i lang versjon for det kinesiske markedet og 5-serie stasjonsvogn.

Den minste av de tre, Audi, regner med å levere 1.080.000 biler i 2010, men har altså som mål å passere 1,5 millioner i 2015.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

På forsiden nå