Daimler øker resultatet 29-gangeren

Mercedes-konsernet har rally-fart ut av finanskrisen.
SUKSESS I KINA OG USA:  Mercedes-eier Daimler selger flere biler i USA og Kina, som nå er henholdsvis verdens nest største og største bilmarkeder.
SUKSESS I KINA OG USA: Mercedes-eier Daimler selger flere biler i USA og Kina, som nå er henholdsvis verdens nest største og største bilmarkeder.

Med et overskudd på 1,6 milliarder euro - rundt 13 milliarder kroner - kan aksjonærene i Daimler, som er morselskapet til Mercedes - glede seg over at resultatet er 29 ganger høyere i tredje kvartal i år, enn på samme tid i fjor.

Resultatet er også langt bedre enn det analytikerne så for seg - de hadde ventet et overskudd på 1,1 milliarder euro - og aksjen stiger med 3 prosent på Frankfurt-børsen, melder Bloomberg.

Så langt i år har Daimler-aksjen steget med 28 prosent, og selskapet verdsettes til 51 milliarder euro.

Ved utgangen av tredje kvartal kan Daimler vise til et driftsresultat på 5,7 milliarder euro.

Suksess i Kina og USA

Den kolossale resultatforbedringen skyldes at salget av Mercedes' ypperste biler i massesegmentet, E- og S-klasse, skyter i været. Daimler tror salget av E- og S-klasse, biler som i Norge starter på henholdsvis 500.000 og 1 million kroner, vil gjøre at totalsalget for Mercedes i år vil stige med mer enn 10 prosent på verdensbasis.

Salget øker kraftig både i USA og i Kina, som i fjor skiftet plass som verdens største og nest største bilmarked.

I Kina kan Mercedes vise til en samlet salgsvekst på rundt 40 prosent, noe som er dobbelt så mye som markedsveksten.

I USA kan Mercedes glede seg over at selskapet selger mer enn sine konkurrenter i München - altså BMW - og i Nagoya, hvor Toyota-eide Lexus holder hus.

Holder ikke følge

Tross medvinden for øyeblikket, er det ikke bare rettstrekkene for Mercedes fremover.

På verdensbasis sliter luksusbilprodusenten med å holde følge med sine to tyske konkurrenter.

Eksempelvis steg Mercedes-salget i september med 13 prosent, mens Audi og BMW kan vise til en salgsvekst på henholdsvis 16 og 17 prosent.

- Investorene bekymrer seg over slakkere fart hos Mercedes, og setter det i sammenheng med at konkurrentene har større suksess med sine modeller, som for eksempel BMWs 5-serie og Audi A7, sier bilanalytiker Adam Hull til Bloomberg.

Les flere nyheter hos E24.

På forsiden nå