Dette må du vite om hybridbil

Hybridteknologi er på full fart inn i folks bevissthet og ut på norske veier.

<p><b>Populær modell.</b> Lexus CT var den fjerde mest solgte hybridbilen i 2012, bare slått av Prius, Auris og Yaris fra samme konsern.</p>

Populær modell. Lexus CT var den fjerde mest solgte hybridbilen i 2012, bare slått av Prius, Auris og Yaris fra samme konsern.

Kombinert el-bil og ordinær bil. Ved å velge en hybridbil får du mer bil for pengene enn om du velger en ren bensin- eller dieselutgave.

Men før du går inn til en bilforhandler og signerer kjøpekontrakten på et sekssifret kronebeløp, er det flere ting du bør være klar over.

Bilen velger automatisk. Motoren velger automatisk hvor energien kommer fra, så dette trenger du ikke tenke på under kjøring.

En hybridbil kan kjøre på forbrenningsmotor alene, elektrisk motor alene eller med en kombinasjon av begge.

Den elektriske motoren er utstyrt med en generator og en batteripakke. Batteriet blir ladet både under lett kjøring og ved bremsing. Under akselerasjon og bakkekjøring brukes den produserte energien i batteriet.

Les også:Derfor må du betale 15 kroner literen for bensin

Ladbare hybridbiler. Nå kommer også flere modeller som oppladbare plug-in-versjoner. Det betyr at de kan lades fra stikkontakt mellom kjøreturene.

Fordelen med denne teknologien er at bilen kan kjøre relativt langt på bare elektrisk kraft.

Ved årsskiftet fantes det kun 339 ladbare hybridbiler på norske veier, i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Dette kan skyldes at bilene per i dag er dyrere enn tilsvarende diesel- eller bensinutgaver.

Klimatiltak. Regjeringen har satt ambisiøse mål gjennom Klimameldningen. Der står det blant annet at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler ikke skal overstige 85 gram per kilometer i 2020. 

Hittil i år er CO2-utslippet for nyregistrerte personbiler på 127 gram per kilometer, viser tall fra OFV. Selv om dette er 4 gram lavere enn i samme periode i fjor, er det fortsatt en lang vei å gå.

Les også:Unngå batterifellen

Regjeringen vil ha flere hybridbiler. Som ett av flere tiltak for å redusere miljøutslippene, har styresmaktene valgt å redusere engangsavgiftene på hybridbiler i forhold til biler med vanlig forbrenningsmotor.

Mens avgiftssystemet tidligere i stor grad baserte seg på vekt og motorkraft, er det i dag mer fokus på bilens utslipp. Dermed skal du som bilkjøper «tvinges» økonomisk til å velge mer miljøvennlig.

Økonomisk lønnsomt. I tillegg til å spare flere tusen kroner i engangsavgift, bruker hybridbiler vesentlig mindre drivstoff enn ordinære biler.

Dine Penger har sammen med Leaseplan regnet på hva du samlet sett kan spare på å velge en hybridbil. Det kan du lese mer om her:Spar 28.000 kroner med hybrid-bil

Det som er felles for alle hybridbiler, er at de enten har lav tillatt hengervekt eller ikke har hengerfeste i det hele tatt.

NAF er pådriver. Hybridbiler har fordeler ved at de gjerne slipper ut mindre nitrogenoksid (NOx) i bytrafikk. Samtidig har bilen generelt lavere CO2-utslipp.

 <p><b>Holder mål.</b> Kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen mener hybridbiler holder mål. Han trekker frem høyt salg av Toyota Prius i mange år som et bevis.</p>

Holder mål. Kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen mener hybridbiler holder mål. Han trekker frem høyt salg av Toyota Prius i mange år som et bevis.

– NAF støtter en avgiftspolitikk som favoriserer biler som er trafikksikre og slipper ut lite, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobilforbund (NAF).

Engebretsen minner om at plug-in-hybrider som Toyota Prius plug-in, Opel Ampera, og Volvo V60 slipper ut under 50 gram per kilometer.

– Så lavt kan man vanskelig komme med en vanlig bil. Problemet er jo at disse bilene er mye dyrere å produsere (to motorer osv.), sier NAF-eksperten. 

Kun en mellomløsning? Han mener mange bilprodusenter derfor ser på hybridteknologien som en mellomløsning, hvor man lenger fram i tid heller kommer til å produsere bedre nullutslippsbiler (el- og hydrogen).

– Vi foreslo i fjor at plug-inn-hybrider burde få et større vektfradrag for batteripakken i engangsavgiften. Dette fikk vi gjennomslag for i statsbudsjettet for i år, hvor det ble økt fra 10 til 15 prosent, beretter Engebretsen.

Les også (krever abonnement):Dette dekkes av nybilgarantien

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge
Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge

Toyota selger flest. Toyota-konsernet pryder toppen av salgsstatistikkene når det gjelder hybridbiler.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge begrunner dette med at Toyota startet tidlig med utvikling av hybrider.

– I 1997 lanserte Toyota verdens første masseproduserte hybridbil som fikk navnet Prius, som betyr «å gå foran», sier Olsen.

Hittil har det blitt levert over 3 millioner Prius og over 5,5 millioner hybridbiler totalt fra Toyota og Lexus.

– Med over 15 års erfaring og stadig videreutvikling av teknologien, har Toyota skaffet seg et solid forsprang på konkurrentene, opplyser Toyotas informasjonssjef.

Vil fortsatt være ledende. I Norge kommer 9 av 10 hybridbiler som selges fra Toyota og Lexus.

– Selvfølgelig vil det bli vanskelig å opprettholde denne andelen når flere konkurrentene etterhvert kommer med sine løsninger, men vi er trygge på at Toyota vil være ledende på dette området i årene fremover, tror Olsen.

Les også:Se opp for denne bompengefellen

Vil slå et slag for plug-in-hybrider. Espen Olsen mener plug-in-hybrider har vanskelig å konkurrere med el-biler som har fullt avgiftsfritak, tilgang til kollektivfelt med mere.

– Vi tror at plug-in-hybrider trenger flere brukerfordeler for at salget skal ta av. Engangsavgiften ved kjøp begynner å nærme seg null, men man betaler fortsatt snaue 100.000 kroner i moms, sier Olsen.

Han foreslår lavere bompengesatser, fjerning av firmabilskatt, fri parkering og gratis lading på alle el-bil plasser landet rundt som tiltak til å øke salget av plug-in-hybrider.

1 av 100 biler er hybrid. Ved årsskiftet fantes det nesten 20.000 hybridbiler på norske veier, i følge OFV. Dette utgjorde i underkant av én prosent av den norske kjøretøybestanden. 339 av disse var som tidligere nevnt plug-in-hybrider.

I juni ble det det registrert 656 nye personbiler med hybriddrift, noe som utgjør en markedsandel på seks prosent av nybilsalget.

I løpet av første halvår i år er det registrert 4652 nye personbiler med hybriddrift. Dette er over dobbelt så mange som samme periode i fjor.

Følg Dine Penger på Facebook!

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå