Har gått med underskudd i to år for å betjene 20 hydrogenbiler

Hyop har brukt millioner på å bygge stasjoner til det som nesten ingen kjører: hydrogenbiler. Men nå mener de at markedet de har ventet på i over ti år, er like rundt hjørnet.

<p><b>HYDROGENSTASJON:</b> I 2011 åpnet daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete Statoils hydrogenstasjon på Økern i Oslo. Denne stasjonen har Hyop tatt over etter at Statoil skrinla sin hydrogensatsing.<br/></p>

HYDROGENSTASJON: I 2011 åpnet daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete Statoils hydrogenstasjon på Økern i Oslo. Denne stasjonen har Hyop tatt over etter at Statoil skrinla sin hydrogensatsing.

Da Statoil la ned sin hydrogensatsning i 2011, plukket Hyop opp restene. Nå drifter Hyop samtlige norske hydrogenstasjoner, og er med det, noe åpenbart, den største leverandøren av hydrogendrivstoff til biler i Norge.

Mange har kanskje trodd at hydrogenbilen var utdøende, men nå melder Toyota at de vil produsere hydrogenbiler klare til markedet i 2015.

Det kan bety at markedet Hyop har ventet så lenge på, kan komme likevel.

- Vi er klare til å ta i mot Toyotas hydrogenbiler, sier daglig leder Ulf Hafseld i selskapet Hyop.

Tro det eller ei, men du kan allerede kjøre rundt i hydrogenbil på hele Østlandet ved hjelp av deres fem hydrogenstasjoner på Gaustad og Økern i Oslo, Herøya i Porsgrunn, Lillestrøm og Kjellstad i Drammen.

I dag er det rundt 20 hydrogenbiler som bruker stasjonene.

Og det er ikke nok til at Hyop går med en krone i overskudd:

  • Inntekter 2013: I underkant av 7 millioner
  • Kostnader 2013: Rundt 7 millioner
  • Årsresultat: 0

Av inntektene var 132.603 kroner salgsinntekter fra hydrogen.

Resten var midler fra Transnova, Akershus fylkeskommune og Oslo kommune.

E24 BEDRIFT: Sjekk Hyop-tallene

Kan betjene 100

- Vi kan betjene 100 biler sånn som det er nå. Disse bilene vil helt fint kunne kjøre mellom hydrogenstasjonene vi har, sier Hafseld.

En Toyota FCV er opplyst til å ha en rekkevidde på minst 500 kilometer. Den akselererer fra 0 til 100 km/t på rundt ti sekunder og har en topphastighet på over 170 km/t.

(Saken fortsetter under bildet)

<p><b>Til salgs 2015:</b> Visepresidenten i Toyota Motor Mitsuhisa Kato viser frem bilprodusentens nye hydrogenbil. Den har fått en prislapp i Japan på 7 millioner yen, rundt 430 000 norske kroner.</p>

Til salgs 2015: Visepresidenten i Toyota Motor Mitsuhisa Kato viser frem bilprodusentens nye hydrogenbil. Den har fått en prislapp i Japan på 7 millioner yen, rundt 430 000 norske kroner.

Nyheter som denne har de ansatte i Hyop ventet i lang tid på.

Tok over Statoil-stasjoner

Hyop ble startet i 2011 etter at Statoil skrinla sin hydrogensatsing. Tre av de ansatte som hadde jobbet med hydrogen for Statoil og Hydro i over ti år, ville fortsette satsingen.

De sa opp jobbene sine, tok over fyllestasjonene til Statoil og gikk inn med aksjekapital for å være først på markedet.

- Markedet er like rundt hjørnet

- Når de ikke ville, fikk vi en god løsning og kan drive videre. Vi brakte med oss kompetansen og viljen til å få dette til slik at alt arbeidet ikke var forgjeves. Vi jobber 150 prosent full stilling og vel så det. Markedet er like rundt hjørnet, sier Hafseld.

Tross minimalt med nåværende kunder har selskapet stor framtidstro for hydrogen.

- Vi tenker at om det blir 10.000 hydrogenbiler i Norge i 2020 vil vi omsette for 100 millioner per år. Men 10.000 biler er egentlig bare begynnelsen. Vi har et enormt vekstpotensial, sier Hafseld.

- Noen må ta de tunge første skrittene for å få hydrogen frem til den kommersielle startstreken. For å få det til samarbeider vi med myndighetene og det internsjonale hydrogenmiljøet. Etter hvert kan et mer normalt kommersielt marked ta over, sier Hafseld.

I dag er prisen 90 kr for 1 kg hydrogen.

- Med en kg hydrogen kan man kjøre circa 10 mil i dag. Jeg tror prisene for hydrogenet vil være konkurransedyktig mot bensin, sier Hafseld.

Skal bygge ny stasjon i Bærum

Dette er Hyops planer:

  • Hydrogenstasjon i Bergen innen sommeren 2015
  • Stasjon i Bærum med daglig kapasitet til 200-300 biler innen 2016
  • Hydrogenstasjon for taxier i Oslo-regionen innen 2016
  • Kapasitet til 500-600 biler i Oslo innen 2016
  • Hydrogenstasjon i Trondheim innen 2017

- Målet er 25 stasjoner helt opp til Trondheim slik at du kan kjøre hvor du vil i hele Sør-Norge, sier Hafseld.

Hafseld ser ingen nåværende konkurrenter i Norge per dags dato. Men han sier at etter infrastruktur og biler kommer på plass kan europeiske hydrogen-konkurrenter komme til Norge.

- Den største motivasjonen vår er å få ned utslippene fra biltrafikken, sier Hafseld.

- Man får nyte sin Tesla mens man kan

En praktisk fordel med hydrogenbiler i forhold til el-biler er at de kan «lades» på et par minutter.

Men økonomisk sett nyter eiere av hydrogenbiler de samme godene som eierne av el-biler:

  • Redusert nybilsavgift (engangsavgift og moms)
  • Redusert årsavgift
  • Gratis bompassering
  • Fri kjøring i kollektivfeltet

Det har enda ikke kommet en offisiel norsk pris på Toyota FCV.

Men norske Toyota skriver på sine hjemmesider at hydrogenbilen har en prisindikasjon på 600.000 kr.

- Det er fortsatt litt dyrt, men hydrogenbiler vil etter hvert bli billigere å produsere enn vanlige biler, og særlig sammenlignet med store el-biler som krever dyre batterier. Tesla er et nisjeprodukt som blir for kostbart for et større marked. Man får nyte sin Tesla mens man kan, sier Hafseld.

Flere enn Toyota satser

Toyota er ikke den eneste bilprodusenten som nå kommer med hydrogenmodeller.

Bilprodusentene Daimler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Renault, Nissan og Toyota jobber alle med å utvikle hydrogenbiler.

Illustrasjonen viser når ulike bilprodusenter ifølge Hyop ventes å lansere sine hydrogenbil-modeller:

<p><b>Slik ser Hyop fremtiden:</b> Hyop ser for seg dette fremtidsscenarioet for hydrogenbiler. Det er dette bildet som får dem til å tro på investeringene sine. Bildet er fra Hyop selv og viser hvordan de ulike bilprodusentene kommer med hydrogenbiler på markedet.<br/></p>

Slik ser Hyop fremtiden: Hyop ser for seg dette fremtidsscenarioet for hydrogenbiler. Det er dette bildet som får dem til å tro på investeringene sine. Bildet er fra Hyop selv og viser hvordan de ulike bilprodusentene kommer med hydrogenbiler på markedet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå