Nå har Koenigsegg-eieren designet brøytebil

Eker Design er mest kjent for å stå bak raske biler og båter, nå har de konstruert maskiner som skal revolusjonere flyplassbrøyting.

Bård Ekers design- og utviklingsselskap Eker Design laget en helt ny linje med flyplassnøryddingsmaskiner for den Gjøvik-baserte bedriften Øveraasen. Prototypene vises på Inter Airport messen i München som åpnet onsdag. Med endrete klimatiske forhold har behovet for effektive brøytebiler på flyplasser blitt stadig viktigere, ifølge Øveraasen.

- Vi har vært involvert i dette prosjektet i ett års tid, sier Bård Eker til E24.

Eker Design omsetter for 30 millioner kroner i året og dette har vært et stort oppdrag.

- Det er viktig av flere grunner. Oppdraget er for en norsk bedrift, som skal produsere dette i Norge. Vi har sett etter de smarte løsningene, og dette er høykvalitetsprodukter. Blant annet har vi byttet ut vedlikeholdskrevende stål med armert herdeplast. Dette er nærmest vedlikeholdsfritt og lettere enn stål.

<p><b>BRØYTER NYE MARKEDER:</b> Bård Eker har tatt med seg erfaringen fra båtbygging og superbilen Koenigsegg inn i utviklingen av de nye flyplassbrøytebilene.<br/></p>

BRØYTER NYE MARKEDER: Bård Eker har tatt med seg erfaringen fra båtbygging og superbilen Koenigsegg inn i utviklingen av de nye flyplassbrøytebilene.

Utviklingen av maskinene har skjedd på Hydrolift-fabrikken i Fredrikstad. 

Erfaring fra flere felt

Her har de bygd opp prototypene som nå vises på Inter Airport-messen. De to første maskinene i serien, som nå lanseres, er RS 400 som er en semitrailerversjon og RSC 250 som er en kompakt selvgående enhet bygget på et Mercedes lastebilchassis. 

Mer bilstoff på E24 BIL

I tillegg til båtbygging med Hydrolift, er Eker og medeier i den svenske superbilprodusenten Koenigsegg, noe som har vært en fordel ifølge Eker.

- Slike maskiner er noe helt nytt for oss. Noe som egentlig er litt typisk for oss. Det er vår forse, vi har jo litt peiling på motorer slikt. Dermed har vi mye vi kan tilføre et slikt produkt.

Øveraasen sier maskinene skal være i stand til å rydde en 3,5 kilometer lang rullebane på 10 minutter. Dette skal være mulig med en kombinasjon av sope- og blåsemaskiner som reduserer behovet for kostbare og miljøskadelige kjemikaler.

- I tillegg til helt nye designlinjer inneholder de nye maskinene nye måter å tenke service, vedlikehold og miljø på, sier administrerende direktør Thor Arve Øveraasen i Øveraasen AS, i en pressemelding.

Les også: 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå