Bilgiganter bygger ladenettverk: Kommer først til Norge

Bilgiganter, med Ford og Volkswagen i spissen, lanserer ladenettverket Ionity. De første laderne kommer i Norge, Østerrike og Tyskland.



<p><b>SATSER NORSK:</b> En rekke bilgiganter satser nå på ladestasjoner med høy kapasitet (350 kilowatt) i Europa, og noen av de første stasjonene kommer i Norge. Slik ser dagens ladestasjoner ut, her fra Circle K-stasjonen på Minnesund i Akershus.</p>

SATSER NORSK: En rekke bilgiganter satser nå på ladestasjoner med høy kapasitet (350 kilowatt) i Europa, og noen av de første stasjonene kommer i Norge. Slik ser dagens ladestasjoner ut, her fra Circle K-stasjonen på Minnesund i Akershus.

Bilgigantene BMW, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen med Porsche og Audi har nå lansert navnet på sitt europeiske ladenettverk for elbiler.

Nettverket kalles «Ionity», og skal tilby lading på opptil 350 kilowatt, noe som vil redusere ladetiden sammenlignet med vanlige ladestasjoner.

Ladenettverket vil i så fall utfordre bilprodusenten Teslas superladere, som skal kunne lade på opptil 150 kilowatt. Også Tesla planlegger nye ladestasjoner med kapasitet på opptil 350 kilowatt på sikt, ifølge Electrek.

Norske ladestasjoner har typisk en kapasitet på rundt 50 kilowatt.

Samarbeidet mellom bilprodusentene om ladestasjoner ble først varslet i 2015.

Les mer: Tyske bilgiganter tar opp kampen mot Tesla

Ionity beskrives som et europeisk ladenettverk med høy kapasitet, og det skal bygges rundt 400 ladestasjoner langs de mest trafikkerte europeiske veiene frem til 2020.

Allerede i år skal det bygges ut 20 ladestasjoner i sentrale land, og det begynner i Norge i samarbeid med Circle K, i Tyskland i samarbeid med selskapet «Tank & Rast» og i Østerrike i samarbeid med selskapet OMV.

Setter opp ladestasjoner

– Vi er stolte og glade over vårt samarbeide med Ionity. Sammen skal vi bygge et ladenettverk med den største kapasiteten i Europa, sier Jacob Schram, europasjef i Circle K, i en epost til E24.

Hver av stasjonene vil ha i snitt 6 ladepunkter med høy kapasitet, og Circle K vil sette opp de første stasjonene allerede om kort tid.

– De første pilotstasjonene håper vi å sette opp i slutten av 2017 eller tidlig på nyåret. Resten av ladestasjonene i Skandinavia og resten av vårt nettverk er planlagt i 2018 og 2019, sier Christoffer Sundby, sjef for den norske virksomheten i Circle K.

– Dette sammenfaller veldig bra med Norges rolle som testlaboratorium for nye løsninger i Circle K globalt, der den raske utbredelsen av elbiler som følge av særnorske ordninger er en viktig faktor, sier Sundby.

Les mer: 300 kommuner er uten hurtigladere

 <p><b>SAMLER SEG:</b> En rekke bilgiganter danner et felles selskap for å bygge ut ladestasjoner for elbiler i Europa, og Norge er ett av de første landene hvor det bygges ut. Bak selskapet Ionity står BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen-gruppen, inkludert Audi og Porsche.</p>

SAMLER SEG: En rekke bilgiganter danner et felles selskap for å bygge ut ladestasjoner for elbiler i Europa, og Norge er ett av de første landene hvor det bygges ut. Bak selskapet Ionity står BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen-gruppen, inkludert Audi og Porsche.

100 stasjoner i 2018

Stasjonene skal plasseres rundt 120 kilometer fra hverandre, og nettverket skal utvides til over 100 stasjoner i løpet av neste år. Hver stasjon skal kunne betjene flere kunder samtidig, selv om de har biler av forskjellig merke.

Ionity blir basert i tyske München og skal rekruttere rundt 50 ansatte innen nyttår. Selskapet skal ledes av Michael Hajesch som kommer fra BMW-gruppen.

– Det første felleseuropeiske ladenettverket med høy kapasitet vil spille en sentral rolle i å etablere et marked for elbiler, sier Hajesch.

– Ionity vil nå et felles mål om å tilby kundene rask lading og mulighet til digital betaling, for å gjøre langturer mulig, sier han.

Jobber med norske stasjoner

Ionity har allerede fått en Norden-sjef, norske Jan Haugen Ihle. Han håper å kunne installere de første laderne allerede i år.

– Vi prøver å få på plass noen piloter i Norge i løpet av dette året, selv om det er kort tid igjen, sier Ihle til E24.

– Hvorfor har dere valgt Circle K som partner?

– Hovedårsaken er god beliggenhet langs hovedfartsårene, som er der kundene våre trenger lading, samtidig som de også har et godt tilbud for kundene mens bilen lader, altså mulighet for å gå på toalettet eller kjøpe mat.

– Hvor mange ladere blir det?

– På europeisk basis er det planlagt 400 ladestasjoner med i snitt seks ladere per stasjon. Så skal dette spres jevnt utover Europa, sier han.

– Og Norge har prioritet?

– Norge er et viktig land, siden vi har kommet såpass langt i elbilmarkedet og er det første landet med mange brukere, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

– Høres litt smått ut

Leder Christina Bu i Norsk elbilforening mener det er flott at bilgigantene nå bygger ut hurtiglading, men synes de burde ha enda større ambisjoner enn 400 ladestasjoner.

– Det syns vi høres litt smått ut. Vi håper de vil øke ambisjonsnivået enda mer, selv om de selvsagt må begynne et sted. Produsentene må virkelig trykke på gassen hvis de skal få dette markedet ordentlig i gang, sier Bu til E24.

– Det er bra at de prioriterer Norge høyt. Det er tommelen opp, sier hun.

– Har Norge for få hurtigladere?

– Det har vi absolutt. Vi har regnet på det, og gitt at vi har 400.000 elbiler i 2020, så bør vi ha rundt 4.000 hurtigladere, mens vi har rundt 1.000 i dag. Det betyr at vi må bygge rundt 1.000 ladere i året. Det er en veldig stor jobb, sier Bu.

– I distriktene mangler det hurtigladestasjoner i det hele tatt, og i tettbygde strøk er det kø på hurtiglading, legger hun til.

Hvis Norge skal nå målet sitt om å bare selge nullutslippsbiler fra 2025, kan det bli enda større behov, mener elbilforeningen.

– Vi må planlegge for en storstilt omstilling, sier Bu.

Forhandler med andre nettverk

Nettverket skal ta hensyn til eksisterende ladeinfrastruktur.

Ionity forhandler med eksisterende initiativer, både konkurrenter og nettverk som er politisk styrt, om å integrere de ulike nettverkene i et felles samarbeid.

Bilgigantene eier like andeler i Ionity, og inviterer også andre bilprodusenter inn i varmen hvis de ønsker å bidra til å utvide nettverket og gjøre elbiler mer gunstige for europeiske forbrukere.

Les mer: Analysebyrå: Derfor uteblir elbilboomen i Europa

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå