Denne storbyen er Norges beste på elbil

Bergen tar innpå, men Oslo er elbil-hovedstaden blant storbyene i Norge. Det bestemte en jury i Arendal torsdag.


<p><b>OSLO LEDER:</b> Blant storbyene er Oslo best på elbil, men Bergen halser innpå, ifølge en fersk kåring arrangert av Norsk Elbilforening. Her står en E-Golf til lading.</p>

OSLO LEDER: Blant storbyene er Oslo best på elbil, men Bergen halser innpå, ifølge en fersk kåring arrangert av Norsk Elbilforening. Her står en E-Golf til lading.

Bergen tar innpå Oslo når det gjelder elbilsatsing.

Men Oslo er fortsatt best på elbil av de norske storbyene, mens Stavanger og Trondheim fortsatt henger noe etter.

Det viser en fersk kåring av «Norges elbilhovedstad», som ble kunngjort i Arendal torsdag kveld, i et arrangement som Norsk Elbilforening stod bak.

Juryen bak kåringen bestod av Cicero-direktør Kristin Halvorsen, Naturvernforbundets leder Silje Ask Lundberg, daglig leder Ole Henrik Hannisdal i Grønn kontakt og kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

– Det er et veldig formildende trekk at Bergen har en større elbilandel enn Oslo har. Jeg syns at Bergen har offensive mål, sa jurymedlem Kristin Halvorsen da vinneren skulle kåres i Arendal torsdag kveld.

Halvorsen synes likevel at Oslos strategi var mer offensiv, med tydelige klimamål og elbilplaner.

Blant annet har Oslo et mål om 50 prosent reduksjon i klimagassutslipp i 2020 og 95 prosent innen 2030, mens Bergen skal kutte utslippene med 30 prosent innen 2020 og være fossilfri i 2030, ifølge Norsk Elbilforening.

– Vi tar det som en inspirasjon og gleder oss til neste fight, sier Geir Steinar Dale (Ap), leder av komiteen for miljø og byutvikling i Bergen, i en Facebook-video som elbilforeningen publiserte like etter kåringen. 

 <p><b>FLERE ELBILER:</b> Denne tabellen viser fakta om elbiler i de store byene. Tallene er innsamlet av Norsk Elbilforening.</p>

FLERE ELBILER: Denne tabellen viser fakta om elbiler i de store byene. Tallene er innsamlet av Norsk Elbilforening.

Høy andel i Bergen

Blant storbyene ligger Bergen på topp i elbilenes andel av bilflåten, som er på hele 9,6 prosent. Det viser tall Norsk Elbilforening har samlet inn.

Oslo har derimot en elbilandel på 6,9 prosent, mens Trondheim har 5,9 prosent elbiler og Stavanger har 4,7 prosent elbiler, ifølge foreningen.

Blant storbyene har Bergen også den høyeste elbilandelen av nybilsalget, med 27,4 prosent mot 25,8 prosent i Oslo, ifølge foreningen.

– Vi mener de objektive tallene på antall biler også videre taler for seg, men vi ser at det er noen ting vi henger etter på, sier Dale.

Et punkt hvor Bergen ligger etter er på ladepunkter. Vestlandsbyen har 25 elbiler per ladepunkt, mens Oslo har 10 biler per ladepunkt og Trondheim og Stavanger har 19 biler per ladepunkt.

I rene antall har Oslo 1.941 ladepunkter, mens Bergen har 435, Trondheim har 240 og Stavanger har 150, ifølge tall elbilforeningen har hentet inn.

Fornøyd Oslo-ordfører

Når det gjelder antallet elbiler ligger Oslo foran de andre storbyene, med nesten 20.000, mens Bergen har drøyt halvparten så mange og Trondheim har nesten 5.000. Stavanger har 2.800 elbiler.

En viktig årsak til dette er selvsagt at det er flere innbyggere i Oslo.

Oslos ordfører Marianne Borgen (SV) er naturlig nok fornøyd med at byen vant kåringen.

– Det er veldig hyggelig å ta med førstepremien hjem til byen, vi jobber hardt med dette, sier Borgen i den samme Facebook-videoen.

– Vi gir ikke fra oss dette sånn uten videre, sier hun.

Premien var en ladestasjon, og Borgen sier at hun vil skjenke den til Kirkens Bymisjon.

– Kommer igjen

Stavanger nådde ikke helt opp i kåringen.

– Stavanger ligger noe bak, men vi har faktisk planer, så jeg håper å komme igjen neste år og legge litt bedre tall på bordet, sier Per A. Torbjørnsen (V), Stavangers kommunalråd for miljø og utvikling .

– Bilflåten til kommunen er ikke akkurat på topp når det gjelder elbiler, men jeg mener at vi kommer sterkt også der, sier han.

Trondheim var ikke representert under kåringen i Arendal.

Asker leder an

Oslo er kanskje elbilhovedstaden blant storbyene, men det finnes en rekke norske kommuner med høyere andel elbiler.

Andelen er særlig høy på steder hvor det er dyrt å passere bomveier eller fergestrekninger, som Finnøy i Rogaland hvor det koster 150 kroner å passere den undersjøiske tunnelen til Rennesøy og videre til fastlandet, og i øykommuner som Askøy i Hordaland og Averøy i Møre og Romsdal.

Gratis eller billigere ferjereiser og passering av bommer har vært en kraftig årsak til den høye elbilandelen på disse stedene.

Oslo kommune ligger bare på sjetteplass på lista over elbilhandelen i norske kommuner med flere enn 30.000 innbyggere, en liste som toppes av Asker, Bergen og Bærum.

Les mer: Bare 0,2 prosent elbiler på veiene globalt

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå