Elbiljubel på Island etter Musk-tweet

Vulkanøya opplever en voldsom vekst i elbilbestanden. En tweet fra Tesla-sjef Elon Musk gjort at Islands elbilforening har fått troen på at han vil åpne servicesenter i landet.



<p><b>VIL HA FLERE ELBILER:</b> Vulkanøya Island vil gjerne at Tesla-sjef Elon Musk skal få fortgang i sakene og sette opp et servicesenter i landet.</p>

VIL HA FLERE ELBILER: Vulkanøya Island vil gjerne at Tesla-sjef Elon Musk skal få fortgang i sakene og sette opp et servicesenter i landet.

– Island, et land med 350.000 innbyggere hadde høyere elbilsalg enn Danmark og Finland i fjor. Tesla er i begge disse landene, men ikke på Island. Elon Musk, hva må vi gjøre for å få et servicesenter? 

Det skrev lederen i Islands elbilforening, Johann Olafsson, i en tweet til Tesla-sjef Elon Musk natt til lørdag. 

Og Tesla-sjefen var ikke vond å be. Bare tre minutter etter Olafsson hadde sendt meldingen fikk han svar fra Musk. 

«Takk for at du informerer meg. Vil fremskynde. Beklager forsinkelsen,» var svaret Olafsson fikk. 

I et intervju med Bloomberg er det tydelig at Olafsson var fornøyd med svaret.

Ifølge avisen sa han at han er «begeistret» for Musks positive respons til forespørselen, og at han håper servicesenteret åpner før Teslas Model 3 blir tilgjengelig i landet. 

Høy etterspørsel

Ifølge Olafsson er etterspørselen etter elbiler på Island ikke på langt nær tilfredsstilt grunnet for lite tilbud. 

– Hvis den skulle ta igjen etterspørselen ville salget antagelig mer enn dobles de neste årene, sier han til Bloomberg. 

Sjefen for elbilforeningen forteller også at islendere som er interessert i å kjøre elbil står overfor en ventetid på opp til ni måneder. 

Ifølge data fra ON Power Company var det mindre enn 100 elbiler i landet, inkludert hybrider, i 2014. I april i år har dette tallet steget til 6.145 biler. 

Gratis strøm

For islenderne er motivasjonen for å skaffe seg elbil kanskje spesielt høy med tanke på reduserte kostnader til transport. 

Island har nok geotermisk kraft til å forsyne alle de 350.000 innbyggerne med gratis elektrisitet. 

I tillegg er elbiler i hovedsak unntatt fra merverdiavgift i landet og fullstendig unntatt fra importavgifter. Det er planlagt at fritaket fra merverdiavgift skal stanse når det er blitt solgt mer enn 10.000 elbiler totalt. 

Fjerningen av lignende tiltak i Danmark har gjort at elbilsalget har kollapset der. Statsministeren i landet har nylig sagt at han vurderer å gjeninnføre elbilsubsidier. 

Vil fremstå som et rent land

I Norge er nå 5,11 prosent av bilparken elektrisk, ifølge Norsk Elbilforening. Til tross for at Island nå veldig gjerne ønsker seg flere elbiler på veiene, henger de litt bak. 1 prosent av bilparken deres er rene elbiler. 

– Det som i hovedsak holder oss tilbake er mangelfult tilbud. Det har resultert i en boom i ladbare hybridbiler, sier Olafsson til E24. 

Han sier islenderne også kjøper mye brukte elbiler, i hovedsak fra Tyskland, Norge og Nederland. Det er med andre ord ikke viljen det står på. 

– Noen undersøkelser indikerer at 8 prosent av islenderne vil kjøpe elbil som deres neste bil, men andre undersøkelser går så høyt som 49 prosent, forteller Olafsson. 

– En stor del av Islands image er at det er et rent land, og den siste tiden har islenderne omfavnet dette ved å bli veldig bevisste på resirkulering, og «plogging» (plukke søppel mens du jogger, journ. anm) har blitt en stor trend. Siden all energi er geotermisk virker det rart å skulle bruke olje for å komme seg rundt, påpeker Olafsson. 

Han tror også at Island vil lære av danskene, og sørge for at unntaket fra merverdiavgiften ikke vil ta slutt for tidlig. 

– Jeg vil forsøke å hjelpe islandske myndigheter med å finne den rette strategien, og måten Norge har gjort det på er en god guide, sier Olafsson. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå