Ny undersøkelse: Flere vil bytte til elbil

En av tre vil kjøpe elbil som sin neste bil, men fortsatt sitter like mange på gjerdet. – For tidlig å fjerne elbilfordelene nå om man skal nå målet om bare nye nullutslippsbiler i 2025, sier Nils Sødal i NAF.


<p><b>NAF SITT TRAFIKKBAROMETER:</b> Undersøkelsen måler folks handlinger og holdninger i trafikken. Like mange er i dag usikre på om de vil ha elbil, som i 2017. Illustrasjonsfoto. </p>

NAF SITT TRAFIKKBAROMETER: Undersøkelsen måler folks handlinger og holdninger i trafikken. Like mange er i dag usikre på om de vil ha elbil, som i 2017. Illustrasjonsfoto. 

Flere mener at deres neste bil blir en elbil nå, enn for to år siden. Men undersøkelsen viser at nesten 40 prosent fortsatt er usikre.

 – Andelen som er sikre på at de vil ha elbil som neste bil har økt på to år, men tallene viser at vi langt fra er i mål med elbilpolitikken. Det er for tidlig å fjerne elbilfordelene nå om man skal nå målet om bare nye nullutslippsbiler i 2025, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

35 prosent svarer at deres neste bil vil være en elbil, som er en økning fra 28 prosent for to år siden.

 <p><b>NAF:</b> Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.</p>

NAF: Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

 – Med så mange usikre forbrukere, må forutsigbarheten rundt avgiftsfordelene opprettholdes, mener Sødal.

Elbilistene vil ikke tilbake

Elbilistene er de som er mest tilbøyelige til å kjøpe elbil også neste gang. To av tre elbilister er helt klare på at de skal fortsette å kjøpe elbil. 

-De som har tatt spranget fra bensin- og dieselbil til elbil synes tydeligvis ikke at hverdagen med elbil er vanskelig. Og de har nok også merket at det er mange fordeler med elbil særlig når det gjelder drivstoffkostnader. Lader man stort sett hjemme, er strøm billig drivstoff, sier Sødal.

Det er særlig de yngre som er positive til å gå over til elbil. Her svarer nesten halvparten, 46 prosent, at de vil ha elbil neste gang.

Distriktene kommer etter

Det er ikke er så stor forskjell mellom storby-folk og folk som bor på landet. Faktisk er også de som bor på landet mer villige til å gå over til elbil enn de som bor i mindre byer. 

 – Nå svarer hver tredje person i distriktet at deres neste bil blir en elbil. Storbyområdene har ledet an i elbilutviklingen, men nå begynner elbiler å bli vanligere også i distriktene. Særlig i områder med mye bompenger er det mye å tjene på å ha en elbil. Og med større elbiler med god trekkraft og rekkevidde, vil etterspørselen øke over hele Norge, spår Sødal.

Nissan: Elbilbatterier holder dobbelt så lenge som elbiler

Øverste sjef i Renault-Nissan Energy, Francisco Carranza, mener det tradisjonelle ettermarkedet for fossilbiler vil bli mindre lukrativt i fremtiden.

– Vi må gjenbruke de batteriene, uttalte Carranza under en kongress i Göteborg i mai.

Bilfabrikanten ser nå etter andre måter å øke inntektene på fra elektriske biler.

– Inntekter fra ettersalg vil bli kraftig rammet av elektrifisering, sa Carranza.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå