Nye toner fra gigantene: Ford og GM satser elektrisk

General Motors tror på en helelektrisk fremtid for bilbransjen og lover 20 nye nullutslippsbiler innen 2023, og Ford setter opp eget elbil-team.


<p><b>SKIFTER SYN:</b> De store bilprodusentene er blitt mer positive til lavutslippsbiler. Dette er en elbilen Chevrolet Bolt, omringet av ni biler med elektrisk fremdrift eller brenselsceller, dekket av presenninger. Innen 2023 skal produsenten General Motors presentere 20 nye elbilmodeller.</p>

SKIFTER SYN: De store bilprodusentene er blitt mer positive til lavutslippsbiler. Dette er en elbilen Chevrolet Bolt, omringet av ni biler med elektrisk fremdrift eller brenselsceller, dekket av presenninger. Innen 2023 skal produsenten General Motors presentere 20 nye elbilmodeller.

De amerikanske bilgigantene General Motors (GM) og Ford øker satsingen på elbiler.

Ford har satt ned en egen gruppe som skal øke tempoet i selskapets elbilsatsing, mens GM lover en rekke nye lavutslippsbiler og spår at alle biler blir elektriske.

Så langt har GM satset på elbilen Chevrolet Bolt, som heter Opel Ampera-e i Europa. Selskapet sier nå at det kommer to nye elbiler innen 18 måneder og 20 nye elbilmodeller innen 2023.

– General Motors tror på en helelektrisk fremtid, sier Mark Reuss, som er sjef for bilprodusentens produktutvikling, innkjøp og leverandørkjede.

– Selv om den fremtiden ikke kommer over natten, ønsker GM å øke bruken og aksepten for elektriske biler gjennom kompromissløse løsninger som møter kundenes behov, sier han.

Bilgigantene har blitt stadig mer positive til elbiler de siste årene. Volkswagen selger en rekke elbiler, og har lovet mange nye modeller, mens Toyota har snudd og sagt at selskapet nå vil satse tyngre på elbiler, i tillegg til å fortsette med hydrogen.

Renault-Nissan har produsert elbiler lenge, inkludert Nissan Leaf som er en storselger i Norge med 2,5 prosent av bilsalget så langt i år.

Les mer: Kina: 10 prosent av nye biler må være elektriske eller gå på biodrivstoff fra 2019

Blir snart konkurransedyktige

Elbiler er fortsatt ikke konkurransedyktige mot bensin- og dieselbiler uten subsidier, men kostnadene har falt kraftig.

Bloomberg New Energy Finance har anslått at forbrukerens kostnader ved kjøp av elbil uten subsidier vil være lik kostnaden for fossilbiler en gang etter 2025.

Elbilene må bli billigere. Ifølge Bloombergs kilder taper GM rundt 9.000 dollar per Chevrolet Bolt som selges.

Les mer: Tror elbiler kan konkurrere i 2025

GM er en av verdens største bilprodusenter, med et salg på 4,7 millioner biler i første halvår. Renault-Nissan ligger på topp med 5,3 millioner solgte biler i første halvår, fulgt av Volkswagen med 5,2 millioner og Toyota med 5,1 millioner, ifølge Forbes.

Norsk elbilforenings leder Christina Bu sa i fjor til E24 at bilprodusentene har skiftet syn på elbil, og at verden står overfor et paradigmeskifte innen biltransport.

Les mer: – De begynner å forstå at om de ikke satser på elbil, så er det kroken på døren

Ford danner «Team Edison»

Ford har dannet en gruppe kalt «Team Edison» som skal få fart på selskapets elbilsatsing, skriver Reuters.

Gruppen skal forsøke å sette opp partnerskap med andre selskaper og leverandører, ifølge Sherif Marakby, som leder Fords utvikling av selvkjørende og elektriske biler.

– Målet er å tenke stort, bevege oss fort og ta raskere avgjørelser, sier Marakby til nyhetsbyrået.

Kina, Frankrike, Storbritannia og India har alle sagt at de vil fase ut fossildrevne biler mellom 2030 og 2040. Norge har planer om det samme allerede fra 2025.

I september var 28,6 prosent av nybilkjøpet i Norge elbiler, mot 19 prosent i samme måned i fjor, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Les mer: Klimaministeren skal gjøre bensinbiler helt uinteressant å kjøpe

Gikk dårlig forrige gang

Tidligere elbilsatsinger har ikke vært spesielt vellykkede, verken for General Motors eller Ford.

General Motors produserte den elektriske bilen EV1 mellom 1996 og 1999, med en rekkevidde på rundt 160 kilometer. Bilen var tilgjengelig i form av leasing. Men i 2002 avsluttet GM satsingen og knuste bilene.

Ford kjøpte i 1999 den norske elbilen Think, men solgte seg ut i 2003. Selskapet ville knuse hundrevis av biler som stod på lager i USA, men etter aksjoner fra Greenpeace og andre norske reaksjoner gikk selskapet med på å sende dem til Norge.

Think gikk siden konkurs en rekke ganger.

Les mer: Så mange biler har gigantene produsert

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå