– Dette er en ubrukelig studie

Elbilforeningen mener at de tyske forskerne har brukt tall som gjør at elbilen blir så skitten som mulig - og det motsatte for den dieseldrevne. 



<p><b>KONTROVERSIELL RAPPORT: </b>Hans-Werner Sinn, mangeårig leder av Ifo Institute for Economic Research, er blant medforfatterne på en fersk studie som hevder at elbiler i Tyskland har et høyere CO₂-avtrykk enn dieseldrevne. Studien baserer seg på en rekke feil, sier Christina Bu i Elbilforeningen og får støtte fra NAF. </p>

KONTROVERSIELL RAPPORT: Hans-Werner Sinn, mangeårig leder av Ifo Institute for Economic Research, er blant medforfatterne på en fersk studie som hevder at elbiler i Tyskland har et høyere CO₂-avtrykk enn dieseldrevne. Studien baserer seg på en rekke feil, sier Christina Bu i Elbilforeningen og får støtte fra NAF. 

– Denne studien er full av feil og bygger på et helt galt sammenligningsgrunnlag, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. 

E24 omtalte i går en fersk studie fra Ifo (Institute for Economic Research) i München, som viste hvordan elbiler har et høyere CO₂-avtrykk enn dieseldrevene biler.

Undersøkelsen gjelder tyske biler, og ikke norske.

Forskerne har gjort en såkalt livsløpsanalyse, der de har regnet inn energien man bruker på å lade en elbil – i Tyskland kommer en vesentlig andel fra kullkraft – samt utslippene tilknyttet produksjon. 

Denne utregningen viser at en Tesla Model 3 har mellom 11 og 28 prosent høyere CO₂-utslipp enn det som er brukt som en sammenlignbar dieselbil, en Mercedes 220d.

Undersøkelsen har skapt overskrifter i tyske medier - og også reaksjoner i Norge:

– Her har forskerne brukt tall som gjør at elbilen fremstår så skitten som mulig og det motsatte for dieselbilen, sier Bu i den norske Elbilforeningen.

For høye og for lave tall

Den første feilen Bu påpeker er at elbilbatteriet må byttes ut etter ti år og 150.000 tilbakelagte kilometer. 

– Ikke engang bilprodusentene selv opererer med levetid på kun ti år og vi har allerede i dag elbiler som har vært på veien lengre enn dette. Det henger ikke på greip. I tillegg har batterier et liv nummer to utenfor elbilen som gjør at den reelle levetiden er mye lengre. 

Dette gjør at elbilen fremstår skitnere enn det den egentlig er, sier Bru.

Hun mener at en enda større feil er hvor ren de får dieselbilen til å se ut. 

– I fjor byttet EU målemetode for bilutslipp, fra NEDC til WLTP. Problemet med den gamle metoden var at den i flere tilfeller viste utslippsnivåer som i realiteten var 40 prosent lavere enn det bilen faktisk slapp ut og derfor har EU byttet. Men forskerne bruker gamlemetoden når de beregner utslippene fra den dieseldrevne Mercedesen. 

– I studien er det lagt til grunn at Mercedesen kan kjøres på NEDC-forbruk hele tiden. Dette tilsvarer 0,45 liter per mil. Men virkeligheten er ikke sånn, sier Bu og viser til tall fra Spritmonitor.de, en tysk nettside der brukere selv innrapporterer drivstoff-forbruk. 

Her ligger snittet på omtrent 0,65 liter per mil, altså 42 prosent høyere. 

Skiller seg fra andre studier

Thor Egil Braadland, seniorrådgiver på politikk i NAF, støtter Bu i at det er lite hold i Ifo-studien.

Han påpeker at forskerne i tillegg har utelatt å regne inn miljøkostnadene tilknyttet produksjon av det dieselbilen trenger, men som elbilen ikke trenger – som forbrenningsmotor og eksosanlegg. 

– Det er heller ikke tatt med redusert vedlikeholdsinnsats som en konsekvens av at det er færre bevegelige deler i en elbil, sier han og poengterer at nesten alle andre studier på temaet viser motsatte resultater. 

For eksempel publiserte Fraunhofer ISI (Institute for Systems and Innovation Research) i mars en artikkel som konkluderer med at elektriske biler som kjøpes og brukes i Tyskland i dag har et mye mindre CO₂-avtrykk enn biler som går på fossilt brennstoff. 

Dieselbiler vil ikke ha sjans over tid

Seniorforsker Glen Peters på Cicero har ikke studert tallene bak analysen, men fremhever at det er irrelevant å vektlegge dagens elmiks (der kull altså fremdeles utgjør en stor andel i Tyskland) hvis man skal diskutere elbilens klimaeffekt. 

– Det går bare én vei med elmiksen, så elektriske biler vil over tid gjøre det bedre målt mot diesel over tid. Og omsider vil ikke dieselbiler ha sjans til å holde tritt, sier han. 

Christina Bu i Elbilforeningen påpeker et annet overordnet moment: At energiforbruket fra elbillading går inn i kvotepliktig sektor i motsetning til bensin og diesel. 

– Man kan diskutere om denne ordningen er perfekt, men faktum er at vi har et kvotetak som sørger for at det ikke blir mer CO₂-utslipp selv om flere kjører elbil.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå