Disse vil bygge gigafabrikker

En mengde aktører planlegger gigafabrikker for å dekke behovet for batteripakker til elbiler og midlertidig lagring av sol- og vindkraft. Det kan senke batteriprisene.


<p><b>FLERE GIGAFABRIKKER:</b> Hvis alle planene slår til vil det bli mange gigafabrikker som Teslas anlegg her i amerikanske Nevada, hvor en prototype av Tesla Model 3 står utenfor. En rekke andre selskaper planlegger nå lignende gigafabrikker, både i Europa, Asia og Australia.</p>

FLERE GIGAFABRIKKER: Hvis alle planene slår til vil det bli mange gigafabrikker som Teslas anlegg her i amerikanske Nevada, hvor en prototype av Tesla Model 3 står utenfor. En rekke andre selskaper planlegger nå lignende gigafabrikker, både i Europa, Asia og Australia.

Konkurransen ser ut til å hardne til i markedet for batterier.

Bloomberg New Energy Finance spår at årlig batteriproduksjon vil mer enn doble seg på fire år, fra 103 gigawattimer i år til 278 gigawattimer i 2021.

Europeiske fabrikker kommer trolig til å doble sin andel, men bare til 2,5 prosent av totalen, tror BNEF.

– Etter hvert som batterikostnaden faller og energitettheten øker, kan vi få se billigere elbiler enn fossilbiler innen 2030, sier Nikolas Soulopoulos i BNEF.

En rekke batterifabrikker er under planlegging i USA, Australia og Europa, men ingen kommer i nærheten av kineserne.

Se oversikt over planlagte gigantfabrikker nederst i saken.

Kina har ifølge Bloomberg planer om å bygge ut fabrikker med en årlig kapasitet på 120 gigawattimer innen 2021.

Det er nok til å forsyne 13,7 millioner utgaver av plugin-hybriden Toyota Prius eller 1,5 millioner Tesla Model S.

Noe av årsaken til at så mange fabrikker planlegges er et globalt skifte hvor det legges opp til mer bruk av strøm og mindre bruk av fossil energi, med elbiler og lagring av strøm fra vind og sol for å jevne ut tilgangen på kraft gjennom døgnet.

Les mer: Lavkarbon-diett er trendy i oljebransjen

Etter at Tesla lanserte sin gigafabrikk har andre fulgt opp, og mer enn ti gigafabrikker for batterier er nå under planlegging eller bygging rundt omkring i verden, ifølge GTM Research.

Nylig sa Bloomberg til E24 at elbiler uten subsidier trolig vil være konkurransedyktige med fossilbiler før 2030.

– Etter våre beregninger vil forbrukernes kostnad ved å kjøpe en elbil uten subsidier være lik med fossilbiler en gang mellom 2025 og 2030, sa transportanalytiker Colin McKerracher i Bloomberg New Energy Finance til E24.

Les mer: Tror elbiler kan konkurrere uten subsidier i 2025

Tror på gradvis prisfall

Det er slett ikke sikkert at alle disse fabrikkene blir bygget, men planene viser at mange aktører posisjonerer seg for at de store bilprodusentene lanserer langt flere elbiler, og mange kraftselskaper ser nye muligheter innen batterilagring.

Les mer: Her er Nordens største batteri

Hvis alle gigafabrikkene bygges, kan det føre til noe av det samme som har skjedd innen solkraft de siste årene. Der ble det global overkapasitet og kraftig fall i prisene.

Samtidig er batteriindustrien noe annerledes, siden den baserer seg på sjeldnere materialer enn silisium som solkraften er avhengig av. Det trengs blant annet mye lithium og kobolt for å lage batterier.

– Nedgangen kommer til å bli mye mer gradvis, sier Ravi Manghani, direktør med ansvar for lagring hos GTM Research.

Les mer: Ser vekstmulighet i sol og vind: – Kan ikke ignoreres

Fallende kostnader

De gjennomsnittlige kostnadene for batteripakker har falt betydelig de siste årene, ifølge Bloomberg New Energy Finance:

  • 2010: 1.000 dollar per kilowattime
  • 2011: 800 dollar per kilowattime
  • 2012: 642 dollar per kilowattime
  • 2013: 599 dollar per kilowattime
  • 2014: 540 dollar per kilowattime
  • 2015: 350 dollar per kilowattime
  • 2016: 273 dollar per kilowattime

Les mer: Derfor satser oljegiganten på solenergi

Ifølge BNEF vil kostnadene for batteripakker falle videre til 73 dollar per kilowattime innen 2030. Dette er et gjennomsnitt, så batteripakker fra enkelte produsenter kan koste mindre.

– Det å bygge gigafabrikker er et logisk neste steg i å skape en batteriindustri som kan levere til kjøretøyer, sier David Hart ved i konsulentselskapet E4tech, ifølge GTM Research.

– Jeg tror ikke at økningen i antallet gigafabrikker nødvendigvis vil føre til et priskrasj, sier han.

Les mer: Her er VWs Tesla-utfordrer

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå