Morel tar regningen for nye elbilanlegg som beboere får leie

Morel vil kapre kunder i sameier og borettslag ved å tilby lading som en tjeneste. De er forberedt på at det vil ta mange år før de har tjent inn satsingen. 


<p><b>NYLANSERING</b>: Morel som selskap er bare noen måneder gammelt. De mener selv å stå for noe nytt og unikt. Daglig leder (til venstre) Tarje Holskil og teknologidirektør Leif Egge presenterte konseptet fredag.</p>

NYLANSERING: Morel som selskap er bare noen måneder gammelt. De mener selv å stå for noe nytt og unikt. Daglig leder (til venstre) Tarje Holskil og teknologidirektør Leif Egge presenterte konseptet fredag.

– Vårt produkt er unikt fordi vi er de eneste som tilbyr lading i hjemmet som en tjeneste. Her er det ingen investering i infrastruktur eller ladebokser. Dette er en ren pay as you go-tjeneste, sier Tarje Holskil, daglig leder i Morel, et nyopprettet selskap som er heleid av Trønderenergi. 

Morels konsept går ut på å påta seg ansvar for hele kundeforholdet hos sameier og borettslag som ønsker ladeanlegg for elbiler. 

Morel tar regningen for utbygging av infrastruktur, installerer ladebokser til de beboerne som ønsker det og tar også ansvar for strømabonnementet.

Kunden betaler på sin side en månedlig avgift, avhengig av hva slags elbileier vedkommende har, samt et etableringsgebyr.

På denne måten skal landets boligselskaper slippe konflikter og diskusjoner om hvordan ladeanleggutbygging kan gjøres rettferdig for alle.

Styrene må ikke innvilge noen utgifter, det går rett på den enkelte kunde. 

– Jeg har til og med hørt om slåsskamper, altså fysisk håndgemeng, som har oppstått på grunn av disse uenighetene. Det håper jeg vi vil kunne forhindre, sier Holskil. 

Lang horisont for lønnsomhet

Med kostnader i millionklassen per garasjeanlegg vil det nødvendigvis bli store utgifter i starten. Holskil er tydelig på at Morel har en lang tidshorisont når det kommer til lønnsomhet. 

– Vi kommer ikke til å ha tjent inn investeringen i infrastruktur før om 4–5 år, kanskje mer, avhengig av hvordan markedet responderer. Det er klart at vi tar en veldig stor oppstartsregning, men infrastrukturen som vi banker på veggen vil stå der i 20 år, minst. Du kan sammenligne det med hvordan man tok på seg store kostnader og bygget ut fibernettet for noen år siden, forklarer Morel-sjefen som presiserer at selskapet planlegger driftsmessig profitt allerede neste år.

– Er dere avhengig av å oppnå en viss markedsandel? 

– Vi tror det kommer til å bli 3–4 store aktører som tar dette markedet og vi ønsker å være en av de store, for å si det sånn. Vi er nødt til å ha et ordentlig fotavtrykk om dette skal fly for oss, så vi kommer til å satse tungt for å få det innpasset vi føler vi må ha. 

Holskil forteller at de så langt har fått avtaler og noen leveranser til boligselskap i Trondheim og at de også har begynt å lande avtaler i hovedstaden. 

I løpet av året regner Morel med å ha fått noen hundre boligselskap som kunder. 

Elbileiere i stampe

Advokat Annita Magnussen i Huseiernes Landsforbund forteller at konflikter vedrørende utbygging av ladeinfrastruktur er en kjent sak. 

– Vi får ganske mange spørsmål om dette, særlig i forbindelse med at vi fikk ny eierseksjonslov i fjor. Det er både styrer som lurer på hvordan de skal løse problematikken og beboere som forteller at de ønsker at sameiet ikke skal oppgradere. Mange ser ikke vitsen i å være med å betale på noe de ikke selv tenker å bruke, sier hun.

Les også denne Dine Penger-saken: (+) Seks avgjørende spørsmål for deg som vurderer smart ladeboks

For at utbygging skal vedtas må et flertall av beboerne i et boligselskap stemme for. Ofte blir planene stoppet ved at man mangler nettopp denne overvekten.

– Noen elbileiere står dermed og stamper litt fordi man ikke får med seg resten. Ut ifra slik du beskriver Morel, kan det høres det ut som en god løsning. Så blir spørsmålet hvorvidt det blir billigere å lade hjemme enn borte, sier Magnussen. 

Viste priseksempler

Prisen man betaler Morel inkluderer ladetilgang og strømforbruk. Boligselskapet binder seg for 3–7 år, mens kunden ikke vil ha noen bindingstid. 

– Det vi tilbyr er kostbar infrastruktur, så det bør ligge en ordentlig forpliktelse fra forbrukeren også når vedkommende går inn i et kundeforhold med oss, forklarer teknologidirektør Leif Egge. 

Han presenterte fredag noen priseksempler på hva kundene vil måtte betale. Etableringsgebyret lå på 5000 kroner for alle kunder mens den månedlige avgiften varierte fra 250 til 750 kroner, avhengig av biltype, kjørelengde og lademønster. 

– Det blir opp til oss å ha de riktige avtalene på blant annet strøm så det ikke blir for dyrt for oss, sier Egge. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå