Undersøkelse: Nordmenn vil ha elbil – opp til politikerne å nå 2025-målet

Norsk elbilforening mener at 45 prosent av nybilsalget i 2018 kan være elbiler, så lenge bilprodusentene er i stand til å møte etterspørselen.


<p>Elbiler står til lading på Filipstad i Oslo. Frp-politiker Hans Andreas Limi vil at ikke bare elbil-kjøpere skal nyte godt av avgiftsfritak.</p>

Elbiler står til lading på Filipstad i Oslo. Frp-politiker Hans Andreas Limi vil at ikke bare elbil-kjøpere skal nyte godt av avgiftsfritak.

Undersøkelsen måler blant annet hvor mange som planlegger å kjøpe elbil i løpet av det neste året. Skulle produsentene levere, er Norge i så fall i rute til å nå målet om at alle nye biler er nullutslipps i 2025, ifølge Norsk elbilforening.

Beregninger basert på undersøkelsen viser at det innen utgangen av 2020 kan kjøre hele 400.000 elbiler på norske veier, mot nær 125.000 i dag. Det er imidlertid et stort «hvis».

– Per i dag er det lange ventelister på en rekke elbilmodeller. Etterspørselen vi vil se kommer til å være større enn hva bilprodusentene er i stand til å levere på kort sikt. Det blir en utfordring. I tillegg trenger vi en storstilt utbygging av ladestasjoner, for å dekke behovet til alle de nye elbilene som politikerne sterkt oppfordrer folk å bytte til, sier generalsekretær Christina Bu.

Undersøkelsen presenteres i forbindelse med Nordic EV Summit, som er verdens største elbilmesse, i Oslo.

Stor usikkerhet

Resultatet i undersøkelsen viser at politikerne har skapt usikkerhet rundt langsiktigheten i elbil-politikken, kommer det videre frem. Hele 44 prosent har ikke tro på at politikerne vil gjøre det som er nødvendig for å nå 2025-målet om at alle nye biler skal være nullutslipp. Generalsekretær Bu er klar på at det er flere barrierer som står i veien for 2025-målet.

– Vi er avhengig av at bilindustrien nå leverer de bilene de har sagt at de skal komme med så fort som mulig. Og dessuten trenger vi en voldsom utbygging av ladeinfrastruktur, for det er den andre barrieren, sier Bu til E24.

Hun påpeker at dersom målet om at alle nye biler i 2025 er nullutslipps-biler, så kan det være opptil en million elbiler på norske veier i 2025.

– Da kan vi ikke vente til 2024 med å ha ladeinfrastrukturen på plass, poengterer hun.

Nordmenn mest skeptiske

Norge er det landet i verden med størst elbiltetthet. Ifølge en lignende undersøkelse utført av TNS Kantar og Novus for Fortum, svarer overraskende mange nordmenn likevel at de tror elbiler har like høye CO2-utslipp som biler drevet av fossilt drivstoff.

19 prosent av nordmennene som er spurt, tror at elbiler har like høyt CO2-utslipp som bensin- og dieselbiler, mens 8 prosent av svenskene tror det samme.

– At elbiler er bedre for klimaet og miljøet enn bensin- og dieselbiler blir gang på gang slått fast i livsløpsanalyser. Nå nylig kom forskere i Belgia frem til at til og med elbiler som lades med strøm fra kullkraft vil føre til mindre utslipp enn bensin- og dieselbiler. Derfor er det viktig at fakta om elbiler kommer på bordet, så beslutninger om fremtidens biltransport ikke tas på feilaktig grunnlag, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum i en pressemelding.

Ville kjøpt i dag

Så hører det med til resultatet av undersøkelsen at over halvparten av nordmenn mener elbiler har en klima- og miljøfordel sammenlignet med bensin- og dieselbiler.

Samtidig sier 79 prosent av nordmenn mellom 20 og 65 år at de helt sikkert, sannsynligvis eller muligens ville kjøpt elbil eller en ladbar hybrid hvis de skulle kjøpt bil i dag. Til sammenligning svarer 59 prosent det samme i Sverige.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå