Førerløse biler vil ta byene tilbake

Se for deg en fremtid uten parkeringsvakter, trafikklys og med rosebedd der det før var parkometer.

Eller spurt på en annen måte: Hva skjer med byene om de førerløse bilene blir en realitet?

At Silicon Valley og bilindustrien lenge har forsket på førerløse biler er en kjent sak. Kjente merker som blant andre Audi, Toyota, Volvo, Mercedes Benz og ikke minst Google har allerede kommet langt i forskningen med å lage slike biler. (Se video av Googles to år gamle prototype øverst i saken)

Mange eksperter mener det ikke er et spørsmål om, men når, slike biler blir et vanlig syn i trafikken.

Les også: Nærmer seg førerløse biler

Som en konsekvens av det, har diskusjonen allerede startet om hva som vil skje med byenes sentrum når bilene kjører seg selv, skriver storavisen New York Times.

Svaret er: «Mye».

Endrer bruksområdene

- Automatisering av bilene gir muligheten til å endre bruksområdene for både byene og bilene, sier Ryan Calo, robot- og droneforsker ved Universitetet i Washington.

Les også:Mobilen forteller hvor du skal parkere

<p><b>HAR DU INNSPILL TIL TEMAER ELLER FENOMENER VI BØR SKRIVE OM? <a href="mailto:eric.brekstad.utheim@e24.no"><br/></a></b></p><p align="right"><b><a href="mailto:eric.brekstad.utheim@e24.no">TIPS MEG HER</a></b><br/></p>

HAR DU INNSPILL TIL TEMAER ELLER FENOMENER VI BØR SKRIVE OM?

TIPS MEG HER

Blant det man tror kan endres er at bysentrum får sjansen til å ta tilbake land.

Med mindre behov for parkeringsplasser i bykjernen, kan dagens parkeringsplasser beplantes som nye grønne lunger.

Gatene kan også gjøres smalere da det ikke trengs parkeringsplasser langs sidene - noe som gir rom for bedre byggningsutnyttelse. Det kan igjen drive boligprisene ned, og gjøre byenes sentrale deler tilgjengelig for folkegrupper som i dag bare har råd å bo utenfor sentrum. 

(Artikkelen fortsetter under denne videoen om automatisert trafikksystem)

Luften i de mest folkerike områdene vil også kunne bli bedre ettersom eksos- og trafikkstøv forsvinner.

Automatiserte biler kan selv kjøre av gårde til en biloppstillingsplass, mens du gjør dine ærender. Når du trenger transport igjen, kommer den til en forhåndsdefinert opplukkingsplass - hvor de står i kø og plukker opp eierne, om trent som på en taxiholdeplass.

<p><b>FØRERLØS BIL:</b>Forskningen på førerløse biler har allerede kommet langt. Google viste fram sin første prototype allerede for to år siden. Her ser vi California-guvernør Jerry Brown og senator Alex Padilla få en prøvetur med Google-gründer Sergey Brin.<br/></p>

FØRERLØS BIL:Forskningen på førerløse biler har allerede kommet langt. Google viste fram sin første prototype allerede for to år siden. Her ser vi California-guvernør Jerry Brown og senator Alex Padilla få en prøvetur med Google-gründer Sergey Brin.

Eller kanskje en robot tar over og finner en egnet parkeringsplass utenfor sentrum, for så å ta seg tilbake dit du ønsker å bli plukket opp? En slags automatisert «valet parking»?

Bruker 30% av kjøretiden på p-jakt

Amerikanske undersøkelser viser at 30 prosent av kjøringen i forretningsstrøk brukes til å lete etter parkeringsplasser, noe som krever tid og gir unødige miljøutslipp. 

E24 BIL: Les sist nytt på bilfronten

Andre amerikanske undersøkelser viser samtidig at en tredjedel av alt areal i enkelte forretningsområder i USA brukes på parkeringsplasser, skrives det i en rapport fra Harvard-universitet.

I fremtidens robotkjørende trafikk vil det bli mindre av trafikklys, da bilene alle er koblet opp til et trafikkdirigeringssystem, og med det vet når det er deres tur og ikke (se videoen over).

<p><b>PROTOTYPE:</b> En rekke kjente merker har laget førstevarianter av førerløse biler. Her ser vi en Lexus SL 600, som kjører av seg selv - og styrer via sensorer og kameraer.<br/></p>

PROTOTYPE: En rekke kjente merker har laget førstevarianter av førerløse biler. Her ser vi en Lexus SL 600, som kjører av seg selv - og styrer via sensorer og kameraer.

De automatiserte bilene kan navigere etter samme prinsippene som de eksisterende sykehusrobotene her i Norge, som vi før har omtalt her på E24.

E24 DIGITAL:Se vår egen seksjon om IT og teknologi

Parkeringsbøter kan også bli borte, da bilene selv vil skjønne hvor det er lov å parkere eller ei. Vare- og godsleveringen vil kan bli tatt over av droner eller roboter, som leverer på døra. En forsmak fikk vi i den nylige E24-saken om droner som leverer sushi på Heathrow-flyplassen.

Blir ikke køfritt

Det finnes baksider også, selvfølgelig. Om alle spådommene om automatiserte biler slår til, vil det kunne bety at byene sprer seg ut i omfang, og spiser av natur- og jordbruksområder i rundt. 

Les også:Facebook kjøpte Waze

Den automatiserte bilen kan bli en forlengelse av hjemmet ditt. Folk kan sove i bilen på vei til jobb, eller spise i den på vei hjem igjen, og med det forlenge pendleravstanden.

Det forklarer Bryant Walker ved senteret for internett og samfunn ved Stanford-universitetet, samtidig som han heller kaldt vann i årene på de som tror oppfinnelsen kan gi «Utopia» i storbyen.

Les også: Tare kan bli bensin

- Fremtidens byer vil også ha trafikkorker. Den samme spådommen kom da bilene kom for fullt, at trafikken vil løse seg opp når hestekjerrene forsvant. Det skjedde jo ikke, sier han til New York Times.

- De førerløse bilene vil jo ikke operere i et vakuum, men i samme trafikken som de andre.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå