Fredag setter Statoil ny bensinprisrekord

Listeprisen på 95 oktan bensin øker med 10 øre til 15,58 kroner.

DYRERE OG DYRERE: Det koster deg stadig mer å fylle tanken.
DYRERE OG DYRERE: Det koster deg stadig mer å fylle tanken.

Den nye rekordhøye listeprisen for bensin hos landets største bensinstasjonskjede Statoil Fuel & Retail vil fra og med fredag være 1,29 kroner høyere enn hva den var da vi forberedte oss på nyttårsfeiringen.

Oppgangen nå er på 10 øre til 15,58 kroner, ifølge pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail Norge.

Dieselprisen står stille på 14,24 kroner.

- Bakgrunnen er økningen i produktprisene internasjonalt, sier Hansen til E24.

Han forklarer at en allerede høy oljepris er styrket av at oljelagrene i USA falt siste uke, mens de var forventet å falle. I tillegg holder dollarkursen seg høy.

Den forrige rekorden ble satt sist fredag.

Les også: Olsens rentekutt øker bensinprisen

USA importerer

Oljepris og dollarkurs er, i tillegg til norske bensinavgifter, de to viktigste faktorene som påvirker bensinprisen.

I tillegg påpeker Hansen at de amerikanske bensinlagrene har falt.

- Lavere lagre gjør at USA importerer fra Europa, eksporten av bensin fra europeiske raffinerier holdes altså oppe, sier Hansen.

Stengte raffinerier

Som E24 skrev mandag og torsdag har tre stengte raffinerier som har forsynt den amerikanske østkysten bidratt til at raffineriene, som lenge har slitt med elendig inntjening, har klart å ta seg litt bedre betalt for å gjøre om olje til bensin.

Dette skjer fordi europeiske raffinerier eksporterer bensin til USA for å fylle tomrommet etter de stengte raffineriene.

Oljeanalytiker Thina M. Saltvedt i Nordea Markets sa til E24 i forrige uke at eksporten av bensin fra Europa til USA har ført til at raffineriene har klart å ta seg bedre betalt for å omgjøre råolje til bensin.

Les også: Nytt hopp i bensinprisen

Les også: Laber bensinetterspørsel i USA gir norsk bensinprisrekord

Dette har medvirket til den siste tids prisoppgang på bensin.

Sommerkvalitet

Dermed blir balansen mellom tilbud og etterspørsel i Europa endret slik at raffineriene kan ta høyere fortjenestemarginer.

Og på toppen av det bidrar overgangen fra vinterkvalitet på bensinen til sommerkvalitet også med sitt. Sommerkvalitet er en noe dyrere bensin enn den bensinen som brukes om vinteren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå